• TessanK

Återköp från Ikea i kontanter?

Hej,
    jag har precis flyttat hemifrån England där jag bott i flera år.
    Avslutade mina bankkonton där och har inte "hunnit" lösa det i Sverige än - så
    när jag beställde en soffa på Ikea häromdagen betalade jag det i kontanter.

Nu har jag ångrat mig -  är okej att göra ett återköp på en så stor summa och få det i kontanter (så jag betalade ju) utan att få det tillbaka på kortet istället?

Vet att många butiker brukar vilja att man drar sitt VISA/Mastercard så sätts pengarna
    tillbaka den vägen.

Jag har ju inte hunnit skaffa ett ännu!

Eller ska jag gå till banken i morgon, skaffa mig ett kontonummer och sedan ge det till Ikea? 

(Vill dock inte att dom ska sega med återbetalningen utan jag tänkte köpa en annan soffa ifrån Mio istället). 

• Svar på tråden Återköp från Ikea i kontanter?
  • TessanK

Men varför vad?

Varför jag vill ha en annan soffa? Det hör väl inte hit?

• philur

Du kan nog gå till butiken och få pengarna tillbaka,men gör det fort innan soffan hinner skickas.Har själv  gjort ett återköp nyligen men på telefon då jag beställde på nätet,kundtjänst sa:har man betalat med kort görs återbetalning till kortet.Hoppas det löser sig.

• yohio

Men vad spelar det för roll om du får pengar in på ett kort eller i kontanter ?

• TessanK

Har du ens läst vad jag skrev?

Jag har inget kort. I så fall hade jag betalat med det. 

• yohio

Då kan man inte få annat än kontanter ju !

• voldis

Har man betalat kontant så är det inga problem med att få tillbaka kontant! Hade du däremot betalat med kort så vill dem sätta tillbaka på kortet

• sommar2001

Ja har du betalat kontant ska du få kontanter tillbaka. Det är det är inte butikerna som "kräver" återbetalning på kort utan kortutgivarna. (Om det heter så) sen är det ju enklare att betala tillbaka stora summor på kort då många butiker inte har mer än några tusen i kassan. Men det är en annan sak, bara att hämta mer..

• LaFontaine

Jag skulle slå en signal till dem först så att de var förberedda med kontanter. Det kan ta en stund att få fram sånt på så stora butiker.

• Joico

Håller med föregående talare - handlar det om en stor summa pengar så hade jag ringt innan och förberett. 

Svar på tråden Återköp från Ikea i kontanter?