• Zayco

Hur och när lär man sina barn sina tre språk man talar?

Om man talar tre språk (två modersmål och svenska) hur och när ska man börja lära barnen de tre språken? Ska man börja med svenska och sedan blanda ihop med de andra två eller hur går man till väga egentligen? 

• Svar på tråden Hur och när lär man sina barn sina tre språk man talar?
  • ClaraV

Jag tycker att ni bör börja med att prata svenska med barnet och när ni märker att det förstår svenska så kan ni blanda in dom andra språken ett i taget. :)

Min dotter blev två i november och pratar svenska, teckenspråk på svenska, engelska och har nu även börjat prata lite kinesiska och det går bra för henne. Små barn lär sig väldigt fort. Men tror det är bäst att ta ett språk i taget.

• Zayco
    ClaraV skrev 2013-03-06 20:43:26 följande:
    Jag tycker att ni bör börja med att prata svenska med barnet och när ni märker att det förstår svenska så kan ni blanda in dom andra språken ett i taget. :)

Min dotter blev två i november och pratar svenska, teckenspråk på svenska, engelska och har nu även börjat prata lite kinesiska och det går bra för henne. Små barn lär sig väldigt fort. Men tror det är bäst att ta ett språk i taget.
    Hej vad kul med teckenspråk, det vill jag också lära mig!  

Jag har mitt modersmål och min sambo har sitt, det gemensamma språket vi talar är svenska så om vi ska lära vårat kommande barn språken så får jag tala mitt och sambon tala och lära barnet sitt. Det kan väl funka så hoppas jag?
  • ClaraV

Ja det är helt fantastiskt kul med teckenspråk. Talar inte så mycket själv men det är en flicka på dotterns dagis som tecknar så min dotter har snappat upp det. :)
    Engelska har jag lärt henne och kinesiska lär min pappas fru henne.

Men börja med svenska för då förstår ju både du och pappan vad h*n vill när h*n kommunicerar. Men sen kan ni börja med era modersmål. Men ni får väl dra lott och börja med ett språk i taget så det inte blir förvirrande.

Pappas fru ville lära min dotter kinesiska när hon var under året men jag satte stopp och bad henne vänta. Nu har däremot min dotter börjat snappa upp det självmant och verkar vilja lära sig.

• Lena
    Zayco skrev 2013-03-06 20:44:59 följande:
    Hej vad kul med teckenspråk, det vill jag också lära mig!  

Jag har mitt modersmål och min sambo har sitt, det gemensamma språket vi talar är svenska så om vi ska lära vårat kommande barn språken så får jag tala mitt och sambon tala och lära barnet sitt. Det kan väl funka så hoppas jag?
    Det brukar inte vara förvirrande för barn att prata olika språk med olika personer. Så jag tror ni kan köra alla tre direkt. Ni pratar era modersmål när ni är ensamma med barnet och när ni är alla pratar ni svenska.
  • FuckGoggleAskMe

Var foralder pratar sitt modersmal med barnet, och om foraldrarna pratar ett tredje sprak med varandra, fortsatter dom bara med det. Det funkar utmarkt.

Det sags vara viktigt att speciellt modern (fordommar?) pratar med barnet pa sitt modersmal, for det ar hennes "kanslosprak" dar hon kan uttrycka kanslor battre, och "jollra" naturligt med babyn. Barn forknippar i borjan en person med ett sprak, sa man bor vara konsekvent.  

Om barnet bor i Sverige, och foraldrarna har var sitt modersmal, ska dom absolut inte borja med svenska anda, for det ar inte naturligt for dom, och svenska lar sig barnet anda av omgivningen.

Det finns ocksa teorier om att barnets forsta sprak ska vara mammans, och att det andra spraket ska vara foraldrarnas gemensamma sprak, men har sett manga exempel pa att tre sprak (t.o.m. fyra) samtidigt funkar bra. 

• Malimin

Vår son växer upp med mitt modersmål, sin pappas modersmål och språket i landet där vi bor. Vi föräldrar talar uteslutande våra modersmål med honom och blandar ALDRIG in andra språk. Han lär sig landets språk ändå, om än långsammare än våra eftersom han är liten och går i en skola som koncentrerar sig på andra språk.

Det låter rörigare än vad det är. Enkelt uttryckt ska föräldrar endast tala sitt modersmål med barnet. Att försöka "förenkla" eller "hjälpa" barnet genom att blanda in andra språk gör bara att det tar längre tid för barnet att särskilja språken. Vår son växlar obehindrat mellan språken och har pratat bra sedan han var två. Det är ju ingen exakt vetenskap, utan varierar från barn till barn.

Jag har en utbildning i barns språkutveckling och jag inser ju att här på FL kan man vara vem man vill, så du får väl lita på mig eller inte. Men det är faktiskt så att om du vill hjälpa ert barn att få en bra språkutveckling ska du prata och läsa så mycket som möjligt, men bara på ditt eget modersmål. Vissa kallar andra språk än sitt modersmål för sitt känslospråk, men det är antingen nonsens eller folk som har bytt språkmiljö när de varit väldigt unga och haft föräldrar som igen försökt "hjälpa" dem genom att inte tala det ursprungliga modersmålet hemma, utan det nya landets språk.

Jag blir så beklämd när jag hör svenska föräldrar som pratar dålig eller medelmåttig engelska prata med sina barn nästan uteslutande på den engelskan för att de ska lära sig. Det är egentligen ingen bra idé alls. Se till att barnen har en god grund i svenskan och sedan kan man hitta ett engelskspråkigt dagis eller liknande för att de ska få engelskan också. Är man inte modersmålstalare fungerar det inte!

Hoppas att det går bra för er!

• pensé

Hej!
    har också lite studier i bagaget, i just flerspråkighet och det viktigaste är att ni talar ert modersmål med barnet. Du pratar ditt språk, mannen sitt. Talar sen ni föräldrar endast svenska med varandra så får ni ju fortsätta med det. Barnen klarar lätt tre språk samtidigt, fler än så kan bli problem.
    Själv har jag två-språkiga barn och allra bäst talar de språket i landet vi bor just nu (Sverige). När de första orden kom, valde de oftast det ord som var lättast att uttala. Därefter talar de mest svenska som är mitt modersmål, eftersom jag varit hemma med dom mest. Äldsta barnet, född i England, pratade mer Engelska  i England innan vi flyttade till Sverige och sakta blev det mer och mer svenska. Nu har de 2 äldsta barnen inga problem med att växla mellan 2 språk och jag önskar att vi hade ett tredje språk också :)

Lycka till!

• Psychopath

Om du vill att barnet ska lära sig alla språk så ska du inte prata svenska med det, det kommer han/hon lära sig automatiskt på förskola, släktingar, kompisar osv. Men du måste verkligen lägga ner tid på modersmålet, du pratar ditt modersmål och pappan pratar sitt modersmål. Det är mest optimalt för en bra inlärning. Och det är inte alls svårt för små barn att lära sig flera språk, forskning har visat att barn redan i magen kan höra skillnad på olika språk.

• DandelionDust

Var och en pratar sitt modersmål med barnet, så lär det sig svenska på dagis sedan. Vi har bott i ett invandrartätt område och när mina var små och gick på dagis var det barn som inte kunde ett ord svenska när de började. Ett halvår senare talade de svenska som om de aldrig gjort annat.

• Loka01

Jag har växt upp med flera språk. För att inte förvirra barnet så talade mamma ett språk med mej och pappa ett språk, hade blivit för mig om de hade talat svenska med mifg också. När jag sedan ii äldre ålder började skolan lärde jag mig svenska och engelska (ja, jag kom hit som flyktingbarn)

Svar på tråden Hur och när lär man sina barn sina tre språk man talar?