• Night Angel

Valp bråkig mot vuxen hund.ska man låta det vara?

Har en underbar  han hund på 1 1/2 år som är genomsnäll .tror aldrig någonsin att han skulle bita och han är väldigt lydig och uppfostrad
    men så tyckte vi  att han borde få en kompis 
    så vi skaffade oss en tik av samma ras.. Hon är nu 3 månader gammal..och mer och mer  börjat behandla  han hunden illa..
    Hon har bitit honom i ansikte så han blödit en gång..hon knuffa bort honom från hans sovplats och lägger sig där.knuffa bort honom när han äter.
    .ofta bråkar hon med honom  biter tag i svans,,halsen ,örat,kinden.i hans halsband så det gått upp från hans hals 2 ggr..han försöker säga till honom genom att morra och knuffa omkull henne men hon bryr sig inte..oftast bråka hon som mest  när vi är ute och de är lösa
    ..vid rastning  när hanhunden kissar kommer hon direkt och hoppa på honom  och likadant när han ska bajsa så flyger hon på honom..Hanhunden gör sitt bästa för att undvika situationerna genom att morra åt henne och gå undan..men nu är frågar jag ska vi hjälpa honom i situationerna när det inte är OK?
    alltså säga till tiken på skarpen? Hur löser man detta??? 

DET FINNS INGEN VÄG TILL LYCKAN.DEN FINNS I DITT INRE!
  • Svar på tråden Valp bråkig mot vuxen hund.ska man låta det vara?
  • Jackson

Det är väl självklart att ni ska.. hjälpa honom alltså, eller ska hon få bestämma över alla hemma?! Förvånad

• Night Angel

självklart bestämmer hon inte över oss det är bara  hanhunden hon är taskig mot,,,

• Whitetrash86

det är ju självklart ni ska säga till tiken. Uppfostring och lydnad börjar man med redan vid 6-8 veckors ålder. Låter ni detta fortsätta så kommer hon nog inte bara vara på hanen utan även er!

• Dexter dot com

Sätt gränser och avbryt henne eftersom den äldre själv inte klarar av att säga åt henne. Gå separata promenader så den äldre får egentid och ni kan träna den yngre utan att hon fokuserar på den äldre hunden.

• Night Angel

tack för tipsen..kommer härmed vara strängare att säga till henne..och även har  ju själv kommit på att hon behöver   tränas på egentid vid promenader.så det ska göras oftare..

• hundpuss

Jag hade nog provat att separera hundarna. Den yngre behöver nog mer träning och stimulans och den äldre kan nog behöva lite lugn och ro. Barngrindar inomhus kan vara ett fantastiskt bra hjälpmedel. 
    Även egna promenader tror jag att den äldre hunden hade uppskattat.  

• LFF

Vissa hundar låter valpar komma undan med allt. Det spelar ingen roll hur illa det känns enligt den vuxna hunden, valpar ska skämmas bort. Sen när valpen börjar närma sig halvåret så helt plötsligt börjar helt plötsligt den äldre hunden inte tolerera skvatt.

Hur det är med din äldre hund vet jag inte. Det kan helt enkelt vara så att han är alldeles för snäll och då är det självklart ni ska stötta er äldre hund. Det kommer inte heller vara så att hon per automatik kommer att respektera er äldre hund bara för att han är äldre.

Sen är det givetvis så att det är bra att gå skilda promenader med hundarna, både för deras skull och för dig som ägare att kunna ägna tid åt en hund i taget.

• vargaa

Min hund tog "skit" från en JR-valp tills han var ungefär ett halvår. Sen sa han ifrån. Tror att det hade att göra med att valpen började bli stor nog att bli tillsagd enligt honom. Jag lät dem hållas men det var inte min valp så min hund behövde bara stå ut när jag var i stallet - där valpen bodde.

Jag tycker att man låta hundarna lösa sina konflikter i viss mån. En del saker kanske inte alls gör så mycket för den stora hunden. Men konflikter och slagsmål i en flock är inte acceptabelt och det skulle en ledarhund aldrig tolerera utan skulle gå imellan. Jag hade försökt jobba med att avvisa valpen från den stora hunden när den blev föär hårdhänt och intensiv. Inte konstant vakta på dem, för dom måste få leka och sättta egna gränser också. Men man brukar se när det är läge att avbryta. Då skulle jag skicka bort valpen från den stora hunden och sen leka med den själv, ta fram en leksak och kampa lite tex. Att valpen ger sig på den stora kan ju bero på att den helt enkelt är lekfull och behöver stimuleras. Jag skulle undvika att fya och neja, det är bättre att byta ut beteendet mot ett annat tror jag. Och som sagt, försöka stimulera hunden på ett sätt som får dess behov tillgodosett.

Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
  • amia01
    vargaa skrev 2013-03-10 13:51:30 följande:
    Min hund tog "skit" från en JR-valp tills han var ungefär ett halvår. Sen sa han ifrån. Tror att det hade att göra med att valpen började bli stor nog att bli tillsagd enligt honom. Jag lät dem hållas men det var inte min valp så min hund behövde bara stå ut när jag var i stallet - där valpen bodde.

Jag tycker att man låta hundarna lösa sina konflikter i viss mån. En del saker kanske inte alls gör så mycket för den stora hunden. Men konflikter och slagsmål i en flock är inte acceptabelt och det skulle en ledarhund aldrig tolerera utan skulle gå imellan. Jag hade försökt jobba med att avvisa valpen från den stora hunden när den blev föär hårdhänt och intensiv. Inte konstant vakta på dem, för dom måste få leka och sättta egna gränser också. Men man brukar se när det är läge att avbryta. Då skulle jag skicka bort valpen från den stora hunden och sen leka med den själv, ta fram en leksak och kampa lite tex. Att valpen ger sig på den stora kan ju bero på att den helt enkelt är lekfull och behöver stimuleras. Jag skulle undvika att fya och neja, det är bättre att byta ut beteendet mot ett annat tror jag. Och som sagt, försöka stimulera hunden på ett sätt som får dess behov tillgodosett.

Har haft samma problem som ts, och löst det precis som vargaa skriver. I dag är valpen 2,5 år, och hundarna är så bra vänner som de bara kan vara. Visst gnabbas de ibland, men barnen bråkar ju ibland också. Ser det som en naturlig del av deras relation, och inget jag lägger mig i om det inte är uppenbart stress eller stör moment. Man märker på hundarna tycker jag om det håller på att gå helt över styr, och då måste ju vi vuxna som flockledare försöka gå emellan och distrehera och hitta på positiva komplement.

Viktigt också att ge hundarna egenutrymme och egentid om de behöver. Att de ska ha tillgång till varsina sovplatser och få vistas ensamma ibland. Däremot varierar sovplatserna mycket här hemma. Den ranghögsta hunden väljer helt enkelt, och den andre får helt enkelt anpassa sig i det valet. Ser inget problem med det, och det verkar inte hundarna gära heller.

Motsatt förhållningssätt - där ägarna försökt göra det "rättvist" mellan hundarna och till varje pris undvikit konflikter har jag säremot flera dåliga erfarenheter av. Om man skyddar dem från varandra så är risken att det blir mcyket större bråk när de väl börjar bråka. Genom att låta dom sköta sin rangordning själva, bit för bit, så brukar dom "växa ihop" precis som syskon som får möjligheten.          
Svar på tråden Valp bråkig mot vuxen hund.ska man låta det vara?