• anneleea

Gravid och jobbar med MRSA - patienter!

Hej!
    Nån som vet om det innebär någon risk med att jobba med MRSA patienter om man är gravid? Kan barnet eller mamman bli smittad om man följer basala hygienrutiner? Vad händer t.ex om personen hostar el nyser på en? Man är ju inte skyddad i ansiktet! Bör man bära munskydd?
    Hoppas innerligt att nån kan svara! Vill helst inte bli arbetslös pga detta.... Men självklart går hälsan först.
    Kram

• Svar på tråden Gravid och jobbar med MRSA - patienter!
  • voldis

Du kanske kan bli avstängd eller sjukskriven och då få pengar från FK? Vad säger din bm och chef?

• anneleea

Enligt min chef så ska jag kunna jobba som tidigare. men jag vet inte.. känner mig ändå osäker..

• voldis

Kolla på Google om du hittar nån info att någon annan blivit avstängd i samma situation. Eller ring försäkringskassan och kolla. Förstår att det är läskigt att jobba man vill ju inte bli smittad såklart

• Sommarhallon

Hej. Du behöver inte vara orolig.
    Följ de basala hygienrutinerna, tror risken att bli smittad är låg och risk att smitta barnet sker nog tidigast vid födsel under förutsättning att du bär på MRSA.  Är du orolig så be BM ta prover innan förlossningen.

själv jobbar jag med dessa bakterier dagligen

• acco

Enligt min bm så är det chefens skyldighet att alltid rapportera ut vilka patienter som varit mrsa pos om ngn i personalen är gravid och tagit hand om dem, för då måste man lämna prover så att man inte blivit smittad..
    Jag jobbar på sjukhus med ibland misstänkta mrsa patienter men inga har varit pos. så jag behövde inte testa mig..

Svar på tråden Gravid och jobbar med MRSA - patienter!