• Anonym

12000:- mycket att leva på?

Jag och min sambo ha ca 12000 kr kvar efter hyra och räkningar varje månad, men ändå så är pengarna nästan slut nästa gång vi får pengar. 

Är 12000:- mycket pengar att leva på efter att hyra och räkningar är betalda?
    Vi är två vuxna, en ettåring och en sjuåring i familjen. 

• Svar på tråden 12000:- mycket att leva på?
  • Anonym

12 000 efter att räkningar är betald ser jag som mycket. En del har noll och väntar på barnbidraget.

• Anonym

Alltså ni har 12000:- till mat, bensin och kläder/nöje?
    Det är enligt mig då en helt ok summa att ha över. 

• Anonym

Nja.
    Vad ska pengarna räcka till? Mat, hobbys, bensin, hobbys?

Är det bara mat, så är det bra, är det andra saker också så är det inte så mycket nej.

• Anonym
    Anonym skrev 2013-03-07 10:07:45 följande:
    Alltså ni har 12000:- till mat, bensin och kläder/nöje?
    Det är enligt mig då en helt ok summa att ha över. 
    Ja det stämmer. Ibland har vi såklart dyrare/extra räkningar och har då ett par tusen mindre.
    Men jag trodde också att det skulle anses som rätt mycket, så jag måste nog börja se över vad jag/vi handlar egentligen, då man borde kunna ha mer pengar över varje månad till att lägga undan. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-03-07 10:09:32 följande:
    Nja.
    Vad ska pengarna räcka till? Mat, hobbys, bensin, hobbys?

Är det bara mat, så är det bra, är det andra saker också så är det inte så mycket nej.
    Ja det ska räcka till allt annat. Som du skriver, mat, kläder, nöjen.
  • Elin 885

wow! jag skulle bli överlycklig om jag hade så mkt pengar kvar när räkningar och hyra är betalt. hallelulia =). det hade jag inte ens när jag jobbade heltid.

Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Anonym

Jag tycker det är bra, vi har två barn mer än er och har ca 13000 över och det lever vi gott på

• SuzR

Allt är ju relativt, för oss är det inte jättemycket, vi spenderar säkert 5000 på mat vilket betyder 7000 kvar till bensin och annat. Förstår att pengarna tar slut.

• Anonym (Mamma M)

11-12 000:- är ca vad jag har över efter att hyra o övriga fasta räkningar är betalda.

Ett tips är att kolla var era pengar går!
    Gör en budget.
    Öronmärk pengar.
    Bestäm en viss summa per vecka eller månad som ska räcka till mat, hygienartiklar o mindre nöjen såsom badhus o fika på sta'n.

Sparar ni något?
    Sparar ni till något särskilt så ha en automatisk överföring till ett särskilt konto som ska vara till juste den grejen.
    Har ni ett buffertkonto så ha ett automatiskt överförande dit.

Hur mkt handlar ni kläder för varje månad?
    Bestäm även där i förväg hur mkt pengar ni kan handla kläder o skor för varje månad, särskilt inför vinter o vår då en laddning nya kläder o skor brukar behöva inhandlas. 

Om ni ser över er ekonomi på det här viset så har ni stenkoll på vart pengarna går, istället för att bara spontanshoppa mat, kläder o andra saker. 

12 000:- är väl f.ö inte supermycket pengar att ha över om man är två vuxna i hushållet, men helt klart mer än vad många har!
    Beror ju på hur man ser det, men jag tycker att ni ska vara glada iaf  

Svar på tråden 12000:- mycket att leva på?