• augmamma

Hur länge låter ni storasyskon vara hemma efter förlossning nr 2?

Ja, som rubriken lyder: hur länge låter ni storasyskonet vara med hemma från dagis då småsyskon kommit? Inte alls, pappans 10 dagar, mer eller mindre? Hur gammal är/var storasyskonet då småsyskonet kom?

• Svar på tråden Hur länge låter ni storasyskon vara hemma efter förlossning nr 2?
  • Kofot

Mina har fått vara hemma under hela föräldraledigheten. De började på förskolan samtidigt som den nya babyn.

• Flickan och kråkan

Min äldsta var 16 månader när lillebror föddes. Han var hemma tills han var lite drygt 3 år. Lillebror började förskola ett halvår senare.

Vi väntar nummer 3 nummer. Liten kommer mitt i sommaren så vi kommer att ha rätt lång tid tillsammans allihopa oavsett (drygt en månad). Storebror ska börja förskoleklass och kommer att börja när förskoleklassverksamheten börjar. Lillebror kommer att vara 4 år. Vi får se. Vill han vara hemma lite längre så får han gärna vara det. Det beror helt enkelt på hur han upplever den nya situationen. Han kanske inget hellre vill än att vara på förskolan och då får han det. 

• viseversa

Dom har varit hemma pappans 10 dagar för att som vi lära känna sitt nya syskon. Så kommer vi göra även denna gång när barn nr 4 föds.

• Karin 748

än så länge en vecka, nästa vecka får han välja själv om han vill vara kvar hemma eller om han saknar kompisarna för mycket. Han är 3 år och var hemma 1,5 vecka innan lillebror kom också. 

• hannis

Pappans 10 dagar för att knyta an och lära känna lillebror. Storebror är 3 år och går 15 h på förskolan.

• Rockan

Jag minns inte hur länge hon var hemma, men kanske tre veckor? Hon fick gå tillbaka när hon själv ville och var två år och åtta månader när lillebror föddes.

Egentligen är jag förbannat snäll
  • Dixie

Både 2 och 3 an är födda på sommaren, så syskonen fick vara hemma 6-7 veckor innan de började på dagis igen!

• Mercurialis

Vårt andra barn var knappt 3 år, när andra barnet föddes. Han var på förskolan heltid under de första två veckorna, eftersom maken och jag var på neonatal med andra barnet. Sedan var han hemma under makens tio pappadagar. 

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • yohio

Hade mina hemma hela föräldrarledigheten ! Förstår inte riktigt varför man ska ha syskon på förskolan när man är hemma !

Svar på tråden Hur länge låter ni storasyskon vara hemma efter förlossning nr 2?