• Nova79

Hur är Älta/Nacka?

Hej

Funderar på att köpa hus/radhus i Älta  men känner inte till området så bra - är det någon som gör det? Undrar framför allt om det funkar bra att jobbpendla med buss in till centrala Sthlm ? Är förskolorna och skolorna bra? Är det en någorlunda lugn och trygg plats för barn att växa upp? Andra för/nackdelar?

Tips på andra radhusområden i Nacka mottages också tacksamt

• Svar på tråden Hur är Älta/Nacka?
  • Harmagedon

De flesta som bor i Älta pendlar in till stan skulle jag tippa på. Lite beroende på vart i Älta du hade tänkt dig men ca 20 minuter med buss till Slussen. Älta är väl ungefär så lugnt det kan bli. Mest barnfamiljer. Nacka har överlag bra skolor och förskolor.

Det finns små radusområden i stort sett överallt i Nacka. Det största är antagligen Fisksätra. Priserna varierar rätt ordentligt i Nacka. Älta är nog dyrare än Fisksätra men billigare än många andra.

• Nova79

Tack för ditt svar! Angående busspendlingen så undrar jag mest om bussarna är någorlunda pålitliga och inte alltför överfulla i rusningstid (tidtabeller och verkligheten kan ju skilja sig lite åt ibland...) dvs om det är någorlunda smidigt att pendla med buss? Någon med erfarenhet? Låter bra att det är lugnt!

• Annsiss

Billiga radhus förutom i älta hittar du i Skuru utskog och fisksätra, förskolorna är väl inget vidare större barngrupper än i Sthlm tex, svårt att hitta utbildad personal.

• Harmagedon
    Nova79 skrev 2013-03-07 20:27:15 följande:
    Tack för ditt svar! Angående busspendlingen så undrar jag mest om bussarna är någorlunda pålitliga och inte alltför överfulla i rusningstid (tidtabeller och verkligheten kan ju skilja sig lite åt ibland...) dvs om det är någorlunda smidigt att pendla med buss? Någon med erfarenhet? Låter bra att det är lugnt!

Kliver man på bussen i Älta är den inte överfull. Tidtabellen brukar hållas och bussarna går ofta. Från Slussen kan det bli rätt fullt.
  • MalaC

Bussarna går ofta i rusningstid och sällan överfulla. 20-25 minuter till slussen. Beroende på var i Älta man bor så kan man också ta bussen till Gullmarsplan på ungefär samma tid. 

På min dotters förskola är det inte särskilt stora grupper och personalen är utbildad och jättebra! Det finns många förskolor i Älta och Älta skola har jag hört mycket bra om. 

Älta är ett mycket fint område med mycket natur och många områden med radhus

• Annsiss

Nyligen sades en större grupp personal från en förskola i älta upp pga att de mobbat och kränkt barn. I Nacka finns ingen gräns för hur många barn det får vara per personal såsom i Sthlm, vi bor i Nacka och jag tycker 3 personal på 19 ungar 1-3 år inte funkar så bra, går inte alltid att få vik.

• Nova79

Tack för era svar. Skönt att bussarna inte är något problem.  Stora barngrupper låter såklart inte så bra, men det är å andra sidan ett problem på många håll i Stockholmsregionen... eller är det generellt sämre i Nacka kommun?  Hoppas verkligen att dagiset där personalen utsatte barn för kränkningar är ett jättestort undantag och inte något som sker på andra förskolor i Nacka/Älta eller någon annanstans (av medierapporteringen att döma verkar det vara en ovanligt rutten personal grupp på just det där dagiset) .

• Annsiss

Vi tittar själv på älta så det är inte så även om vi avvaktar lite då vi tycker att det är lite off kommer att krävas två bilar om man bor där osv. När det gäller förskola känner vi dock båda att vi valt fel kommun, mycket bättre personaltäthet och annat i Sthlm som dessutom ligger mer centralt och har lättare att locka folk. På vår förskola finns ingen förskollärare på dotterns avdelning och de har sökt länge efter sådan men det är svårt och kan tänka mig att det är ännu svårare att locka personal ut till älta.

• MalaC
    Annsiss skrev 2013-03-13 13:47:21 följande:
    Vi tittar själv på älta så det är inte så även om vi avvaktar lite då vi tycker att det är lite off kommer att krävas två bilar om man bor där osv. När det gäller förskola känner vi dock båda att vi valt fel kommun, mycket bättre personaltäthet och annat i Sthlm som dessutom ligger mer centralt och har lättare att locka folk. På vår förskola finns ingen förskollärare på dotterns avdelning och de har sökt länge efter sådan men det är svårt och kan tänka mig att det är ännu svårare att locka personal ut till älta.
    Vad är det ni gör som kräver två bilar? Vi har bara en bil som vi dessutom nästan bara använder på helgerna och det funkar alldeles utmärkt. 
  • Annsiss

Min man jobbar i Södertälje så vi har en bil idag som han har på dagarna, man kan inte räkna med att få förskola nära hemmet i älta och samtidigt ha nära till buss, det är stora avstånd samt ont om matbutiker så vi tror att två bilar skulle vara nödvändigt för att jag ska kunna hämta/ lämna som idag.

• Harmagedon

En sak som skulle avskräcka mig lite med att flytta till Nacka nu är Slussenombyggnaden. Det lär ta tid och bli bökigt med bussarna.

• Rut the cat
    Annsiss skrev 2013-03-13 13:14:49 följande:
    Nyligen sades en större grupp personal från en förskola i älta upp pga att de mobbat och kränkt barn. I Nacka finns ingen gräns för hur många barn det får vara per personal såsom i Sthlm, vi bor i Nacka och jag tycker 3 personal på 19 ungar 1-3 år inte funkar så bra, går inte alltid att få vik.
    Oj vilken förskola var det här? Vi är relativt nyinflyttade i Älta (höghusen) med en bebis i magen. Funderar på Strandparkens fsk. På vilket sätt hade de kränkt barnen?
  • Annsiss

Googla, minns inte vilket förskola, de hade bl.a. Kallat barnen elaka saker typ tjockis och sånt har stått om i flera tidningar

• Rut the cat
    Annsiss skrev 2013-07-04 16:04:47 följande:
    Googla, minns inte vilket förskola, de hade bl.a. Kallat barnen elaka saker typ tjockis och sånt har stått om i flera tidningar
    Ja jag gjorde det, var Stensötans fsk. Antar att det ligger här i krokarna men hoppas att strandparkens fsk är bättre som vi funderar på
  • 87sait

Angående förskola i Älta så kan jag som förälder till två barn varmt rekommendera Montessoriförskolan Svanen som ligger i Kolarängen. Det är en föräldradriven förskola med rymliga lokaler och små barngrupper. Maten lagas av egen kock och är 100% ekologisk och närproducerad. Förskolan har Nackareservatet som närmsta granne och lägger stort fokus på utelek. De äldsta barnen blir medlemmar i Friluftsfrämjandet, och går på utflykt med sina Mulle- och Knyttegrupper varje vecka under vår/sommar/höst.

Läs gärna mer här: forskolansvanen.se/

• Rut the cat
    87sait skrev 2014-10-15 10:45:27 följande:

Angående förskola i Älta så kan jag som förälder till två barn varmt rekommendera Montessoriförskolan Svanen som ligger i Kolarängen. Det är en föräldradriven förskola med rymliga lokaler och små barngrupper. Maten lagas av egen kock och är 100% ekologisk och närproducerad. Förskolan har Nackareservatet som närmsta granne och lägger stort fokus på utelek. De äldsta barnen blir medlemmar i Friluftsfrämjandet, och går på utflykt med sina Mulle- och Knyttegrupper varje vecka under vår/sommar/höst.

Läs gärna mer här: forskolansvanen.se/

Tack men nu har han börjat på inspira i Älta C och vi är jättenöjda :D
Svar på tråden Hur är Älta/Nacka?