• Anonym

Barn på avbetalning !?

Blir så förbannad rent ut sagt. Mitt landsting betalar för 3 st IVF försök och för att mina man och jag skulle få vårt första barn krävdes 7 försök.
    Syskonförsök blir nu en statusfråga, ska det verkligen vara så ? Man får vård för sjukdomar man orsakat ( i vissa fall) Du får magsäcks operationer när du tryck i dig ofantliga mängder fel mat, chips och godis. Men vid en sjukdom som gör att du inte kan få barn på egen väg, då blir du själv betalning skyldig. Detta tycker jag är fruktansvärt. Många många fler än vad man tror har problem att skaffa barn och att det i slutändan kan handla ekonomin är ju ännu värre.
    Nu erbjuder vissa kliniker avbetalningar för att kunna göra IVF, men hur ställer man sig till detta ?
    Känns ju sjukt att ha avbetalning på ett ev barn.
    Vad tycker ni ?

• Svar på tråden Barn på avbetalning !?
  • Loriyana

TS: Barn är ingen rättighet.

• Bitchos

Och jag förstår ärligt talat inte hur människor kan få IFV när vi är nästan sju miljarder på jorden. Det finns många föräldralösa barn som behöver ett gott hem.

• Anonym

Skillnaden är att det är en enorm hälsorisk att vara fet, att gå med brutet ben, eller med lungsjukdomar för att du rökt. Att inte få barn är ingen hälsorisk i den bemärkelsen.

• Anonym

Att inte kunna få barn och få kämpa i många år tär ju på psyket och mår man dåligt så påverkas ju även hälsan. Det vet t o m jag som inte lider av ofrivillig barnlöshet men av dåligt psykiskt mående i perioder.

• Anonym
    Anonym skrev 2013-03-07 22:16:23 följande:
    Att inte kunna få barn och få kämpa i många år tär ju på psyket och mår man dåligt så påverkas ju även hälsan. Det vet t o m jag som inte lider av ofrivillig barnlöshet men av dåligt psykiskt mående i perioder.
    psykisk ohälsa ja, men ingen fysisk, t.ex högt blodtryck, diabetes, större risk för hjärtkärl-sjukdom...
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-03-07 22:22:09 följande:
    psykisk ohälsa ja, men ingen fysisk, t.ex högt blodtryck, diabetes, större risk för hjärtkärl-sjukdom...
    psykisk ohälsa påverkar även övriga kroppen. Många med depp lider av övervikt, högt blodtryck, olika brister mm.
  • Anonym (*morr*)

Psykisk ohälsa kan vara lika hälsofarlig som fysisk! !

• Anonym
    Anonym skrev 2013-03-07 22:24:26 följande:
    psykisk ohälsa påverkar även övriga kroppen. Många med depp lider av övervikt, högt blodtryck, olika brister mm.
    Jo, men en barnlös kommer knappast att tokäta till sig 120 kg och vara kandidat för GBP. Och om de skulle vara det, så är det nog snarare övervikten som är orsak till barnlösheten (kan vara).
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-03-07 22:46:22 följande:
    Jo, men en barnlös kommer knappast att tokäta till sig 120 kg och vara kandidat för GBP. Och om de skulle vara det, så är det nog snarare övervikten som är orsak till barnlösheten (kan vara).
    Jaha så om man försökt i 10 år och drabbas av en depp som gör att man äter sig till övervikt så beror barnlösheten på övervikten?

• Anonym (Den)
    Anonym skrev 2013-03-07 20:37:13 följande:
    Blir så förbannad rent ut sagt. Mitt landsting betalar för 3 st IVF försök och för att mina man och jag skulle få vårt första barn krävdes 7 försök.
    Syskonförsök blir nu en statusfråga, ska det verkligen vara så ? Man får vård för sjukdomar man orsakat ( i vissa fall) Du får magsäcks operationer när du tryck i dig ofantliga mängder fel mat, chips och godis. Men vid en sjukdom som gör att du inte kan få barn på egen väg, då blir du själv betalning skyldig. Detta tycker jag är fruktansvärt. Många många fler än vad man tror har problem att skaffa barn och att det i slutändan kan handla ekonomin är ju ännu värre.
    Nu erbjuder vissa kliniker avbetalningar för att kunna göra IVF, men hur ställer man sig till detta ?
    Känns ju sjukt att ha avbetalning på ett ev barn.
    Vad tycker ni ?
    Jag håller med dig TS, jag tycker absolut att man ska prioritera barnlösa framför feta ( den typen av fetma som orsakas av att man äter för mycket ) vilket dessa magoperationer riktar sig till dem kan ju lika gärna sluta äta så mycket och gå hungriga tills dem vant sig och magsäcken fått normal storlek. 

Vad kommer det att kosta er om det tar lika många försök som första barnet? 

Svar på tråden Barn på avbetalning !?