Inlägg från: barnkäär |Visa alla inlägg
  • barnkäär

Pco, progesterall och Provera..?!

Hej tjejer.
    Kul att följa er vad som har hänt er. Jag har haft lite fullrulle här så har inte kunnat skriva.
     :)

Jag tog min första dos av Pergo i början av mig och va inne på dag 14 och kollade. Men han kunde inte se något alls. Han sa att vi skulle gå på dubbelkur nästa gång.
    Men jag har som tur är fått en ny tid hos en annan läkare på tisdag nu. Känns mycket bättre pga av att jag inte får hjälp (enligt min åsikt) av den nuvarande.

Hur går det för er nu? Någon som har kul besked el bara tankar att skriva? :)          

• barnkäär

Jag bytte läkare nu som sagt och vilken skillnad det va på information. Jag har fått en helt annan förståelse osv nu av allt. Jag ska bara köra pergotime 1gång till (andra totalt blir det) sen börjar jag på sprutor. Känns mycket mer hoppfullt nu att få hjälp och att ha ett mål i sikte istället för att aldrig veta när man kan starta igen. Han verkar verkligen vilja hjälpa en och förstod en på ett helt annat sätt. Han sa även att jag skulle sluta med att testa mig med ägglossningstest mitt i månaden bara för att kolla. Han sa att när nån har pco då går man i olika balanser som gör att testen kan visa falskt. Om man testar runt då han kan se så stämmer det såklart. Men om jag testar (som jag gjorde för att lära känna min kropp) så kan testen visa fel. Så han sa att man skulle sluta med det. Jag ska in på min nästa koll i början av juli nästa gång för att se om dubbelkuren på pergotime funkade. Jag tror nog att jag kör samma metod som dig då Anninha. Han pratade om sprutor under 3-4dagar? Sen måste han ha väldig koll på en. Spännande...

• barnkäär

Jag vet inte riktigt hur jag ska börja el göra med sprutorna? Hur länge hade du tagit dina? Han sa att vi ska göra en massa tester på mig och min karl och sen startar vi. Han pratade om att vi måste se så att allt fungerar på mig. Han förklarade att jagkan få ägglossning men att man måste se att mina "väggar" tar emot ägget så att det stannar. Annars gör inga medel någon nytta utan då får man starta med provrörsbefruktning.

Men vi hoppas på att dubbelkuren gör lite verkan nu i juli.

Anninha hur går det för dig? Som nonnoE sa det kanske är olika symtom. Vi hoppas det iaf! När är det dags för bröllopet?

NonnoE. Snart klar med kuren nu då. Härligt. Men du måste inte till läkaren för att kolla om det har tagit sig och hur många el? Kör du enbart med testen denna gången? Fick du äl på dag 18 sist?

• barnkäär

Anninha.

Va tråkigt som sagt att det blev som det blev. Men då blir det fokus på stora bröllopet iaf nu. Så spännande om det kanske skulle ske på smekmånaden.

Njuuut nu av bröllopet och att bli maka/make.

NonnoE

Jag har försökt i 1år nu. Och vi pratade om mun symtom osv och han tyckte att jag ska inte gå såhär längre än jag behöver. Så han ville att i kör 1gång till med pergo. (2 totalt) denna gången dubbelkur. Och tar inte det så ska vi göra undersökning på mig och honom för att se om något är fel? Som han sa va att: Mina äggledare måste man kolla om det finns fri gång in,och sen se om min slemhinna är kapabel till att ta emot ägget om det lossnar,annars kan man utesluta allt detta på en gång.

Även då se om han har "rätt" spermier osv.

Hoppas det tar sig nu hos dig då!!

Håller med att det är dags för visa lite plus här snart.

• barnkäär

Jag är på dag 7 med proveran. Och fick välja vilken mensdag jag ville börja på med pergo. Dag 3,4,5. Så ska nog välja 3

Vilken dag har du börjat på tidigare. Jag har kört dag 5.

Det känns bra att det är denna behandlinge. Och sen hoppa på något nytt som kanske funkar. Dock då en massa undersökningar först. Men på gång iaf.

Du ska på måndag då och se om dubbelkuren tagit? Spännande!! Då kanske det visar sig första gången lite ägg som är med. Längtar till den dagen kommer.

Har just nu 3av mina vänner som är gravida.Mitt barndoms "gäng" vi kollade på sex and the city. Den sista när hon ska gifta sig. Och vi har alltid sagt att vi är en av varje där och att jag är Charlotte. Och nu några år senare stämmer det faktiskt. Haha.

Hoppas det ger sig på måndag. Skriv gärna så man får hänga med lite.

• barnkäär

Lilla F.

Va härligt att det slutade så bra för dig!! Hur länge hade du försökt?

Hur många gånger försökte du med akupunktur? Spännande att få lite tips.

• barnkäär

Ok. Jo men det är ju som du säger att det kan visa sig senare oxå? Håll koll med dina tester så ser du ju om det kanske visar sig något? Förhoppningsvis.

Tråkigt att du måste vänta in hennes sem men om det är så att du blir gravid denna gången får du ju absolut inte äta pergo. Så det är väl den kollen hon vill ha?

Jag måste vänta till den 11 agusti då han öppnar sin praktik igen. Då kan vi börja göra tester osv. Och sen börja med sprutor.

Jag börjar oxå få tillbaka den där känslan jag hade efter ett par månader. Att jag mår dåligt av att se andra gravida och just för att det är verkligen 5st runt omkring mig som är mina nära/barndomsvän etc som ska ha barn.

Tanken gör att jag faktiskt får panik.

Så vet precis vad du menar om din syster. Fast det egentligen är mer riktat mot själva grejen.

Jag hoppas innerligt att sprutorna ska sätta igång på mig så att jag kan se resultat!!

Hoppas som sagt att dina tester ger rätt till helgen!!

• barnkäär

Va tråkigt att det inte tog nonnoE..

Förhoppningsvis så visar det sig bättre med en starkare omgång än denna. Jag har redan nu ställt mig in på att då börja med sprutorna. Vet dock ingenting om det o allt man ska göra innan. Känns fasen som om att det ligger 2år bort. Herregud att det skulle kunna ta sån tid?Jag börjar bli riktigt otålig nu oxå pga av att min kropp tar så mycket stryk.

Har du pratat med din läkare efter det sista nu? Om vad nästa steg blir exakt?

• barnkäär

Jag fick min 2dubbelkur för ca 2v. Denna gången fick jag ett ägg. Då va den på 18mm. Och han sa att jag skulle få ägglossning 2dagar senare. Kändes oerhört bra och en lättad att jag reagerade på piller och slipper sprutor som det ser ut nu.. 
    Tyvärr va jag i Barcelona på lördagen. men man kan ju hoppas på att det håller i sig sen fredags morgonen.. :) Har låga förväntningar dock för att det aldrig blev sex just den dagen osv. Fick en omgång utskrivet om jag fick mens om 18dagar. Så ska vi försöka en gång till. efter det om något skulle vara konstigt ska vi göra undersökningar.

NonnoE: Hade du börjat med din kur el va det i augusti som du skulle göra det?

Anninha: Har du gift dig ännu? :)   

• barnkäär

Anninha:
    Va härligt att ni har gift er. Måste ha varit en helt fantastisk dag?! Jag har börjat hoppa in på dessa banor också nu faktiskt. Längtar lite efter en sån där dag med bara nära och kära runtomkring.

Ja det va verkligen en toppen känsla att fa höra att ett ägg på gång och slemhinnan perfekt. Dock då så lyckades vi inte träffa in den exakta dagen. Och han sa att jag ska få mens 18dagar efter, vilket blir nu på måndag.
    Självklart så vill jag ju inte det. Men har börjat få menssmärtor ibland och nu mer tätt. Och det är ju ett väldigt fint tecken på att mensen är på gång. :( Jag känner dock ett litet mer hopp eftersom jag nu kan börja då på nästa kur direkt. Och sen kunna pricka in så mycket bättre med dom dagarna nu.
    Säger eran läkare också att man ska ha sex varannan dag? Han sa att min ägglossning sker dag 17. Och att jag ska ha sex 15-17-19. Men hade jag inte vetat detta hade jag ju försökt ligga i så mycket jag bara kan. :) Vad är bäst?

NonnoE: Har ni pratat om hur många gånger du ska äta Pergo? Innan det ev blir dags för något annat?
    Skönt att ändå försöka se lite positivt som att njuta av sem. Jag och min kille älskar att resa. Så för att hålla allt uppe oftast så pratar vi om att tex boka en långresa, någonstans där det inte är så lätt att åka till när man väl ha barn. Jag går under av allt annars.
    Har satt min gräns dock men min karl. Vi kör detta året ut och händer inget blir alternativ att åka till Danmark så att det snabbar på. :) 

• barnkäär

Ja, jag känner starkt för att få gifta mig. Vissa av mina kompisar undrar om man gör det för att kompenserar det för att man har svårt för att få barn.
    Då blir jag nästan lite irriterad. Självklart hade jag ju lagt alla mina tanker innan bara på barn och inte bröllop. Men nu när man har faktiskt haft tid att tänka på det för att man ger allt lite åt annat så känns det ju så bra.

Men har man mensvärkssmärtor varje dag tror du då? Hjärnan går ju lite på tankar nu, att tänk om. :) Men tror inte vi lyckades på en omgång dagen innan ägglossning.
    Men det som känns bra är att jag vet att om jag får den nu på måndag (om de prickar så rätt) är ju att jag får börja på piller gång nr 2 så snart. Och det dröjer inte så länge. :) 
    Jag va där en torsdag, o han sa att på lördag får du ägglossning.Och om det inte tar så får du mens om 18dagar från o med nu. Jag sa att det kan man väl inte veta. Men han sa jo jag ser/vet det. ? Så vet inte hur han räknat. Tror han ränknat 17 (ägglossningsdag) + 17 blir min cykel. 34dagar.

Ok, så han säger egentligen att dom 3dagarna innan,under o efter är bäst? Kändes lite annorlunda att hoppa över vissa dagar så tror om ja känner mig själv rätt att vi kommer ha varje dag precis runt omkring där. Man vill ju inte missa :)

Vi har pratat om just Danmark för att vi är trötta på att vänta. Låter kanske sjukt hos vissa att man ska ge det tid. Men vi känner att det är det vi ger allt för nu och sen över 1år tillbaka.
    För om det inte blir graviditet nu av dessa 2 gånger. Då blir det undersökningar och utredning. Sen ev en omgång till och sen sprutor. Och då är vi redan igång på nästa år igen..

Hoppas nu på att du får ägglossning om 9 dagar nu då! Håller tummar!!
    Ska ni åka bort på sem?  

• barnkäär

Ja giftermål är fint i det läget oxå att få visa att du kan tänka på annat i det svåra läget som du säger.

Vad härligt det låter med 2v i USA. Perfekt att få komma bort lite. Bokar ni hotell där nere dåel har ni bokat innan?

Ja jag tror det är så han gör/räknar ut. Iaf när jag räknar ut det.

Denna gången gick det inte. Jag fick mens igår. Så dags att ta nya kuren på onsdag med pergo. Och hoppas att ej få mens i slutet av augusti. Ska faktiskt försöka ha sex alla dagar där runt omkring för att maximera allt. Kan väl inte gå så fel då.

Om jag inte lyckas den gången kommer det nog att kännas lite tufft faktiskt.

• barnkäär

Ja,det verkar som lördagen el söndagen blev min dag. Det enda som är skönt för mig är att jag aldrig har haft någon koll på när något sker. Och nu helt plötsligt så vet jag när jag kommer att få ägglossning och mens tom. Då behöver jag inte tänka så mycket på tänk om den uteblir för då vet jag. (Se det positiva i det lilla)

Ja det känns lite svårt dock att man faktiskt bara har 25% chans. Men det verkar ju vara grymt många som kan ändå. Så varför inte? :)

Vi ska resa till Australien i början av januari som det ser ut nu. Känns väldigt skönt att kunna blicka framåt till något.

Jag vet inte hur fort det går. Enda skillnaden är att du bekostar det själv. Och gör provrörsb. Då är ju risken stor att något sker. Jag vet inte hur lång väntan el processen är i Sverige för att komma fram. Mer än det min läkare har sagt till mig,vilka steg jag har att "vänta mig"

Äter du provera tillsammans med pergo nu när hon ändå är borta och kollar själv? Eller tar du bara proverna? Och sen en gång till när hon är tillbaka?

Jag fick sluta äta mina provera när jag åt enbart dom. Eftersom dom ändå inte har något hjälp med att bli gravid när man enbart äter dom då. Nu fick jag ju dock mens självmant efter ägglossningpillerna. Så det har ju inte hänt sen snart 1år. :)

• barnkäär

Ok. Men du äter proverna och på din 3-4-5 dag så börjar du m ed pergo?

Här du ätit som vanligt med pergo och nu väntar du på mensen som inte har kommit? Hur många dagar äter du dina? Ju längre man äter destå längre skjuter man upp mensen. Jag har bara hört ifrån min läkare att du får mens automatiskt av pergo (fake) men då som sagt om du äter o kanske 12-16 dagar så blir det en effekt av att man skjuter upp mensen.

Så därför jag undrade hur många dagar du åt pillerna? Har du fått mens idag? När hade du ägglossning sist? Jag hade tagit ett test ganska snart för att oxå slippa stressa och må dåligt. Även att ett nej tar jätte hårt. Ge det till typ onsdag. Så här du ett datum då du kan tänka att innan det får jag "tänka mindre på det"

Själv så har jag precis genomgått min andra dubbelkur och fick hålla koll själv om jag fick någon nu. För kliniken va stängd under sommaren. Jag fick utslag på ägglossning så vi hade sex under den perioden morgon okväll för att inte missa. Känns inget speciellt just nu iaf. Ska ha mens nästa tisdag/onsdag. Så jag börjar nog få mensvärk i så fall i slutet på denna v.

Men jäklar vad man håller tummarna!!

• barnkäär

Ok. Men du äter proverna och på din 3-4-5 dag så börjar du m ed pergo?

Här du ätit som vanligt med pergo och nu väntar du på mensen som inte har kommit? Hur många dagar äter du dina? Ju längre man äter destå längre skjuter man upp mensen. Jag har bara hört ifrån min läkare att du får mens automatiskt av pergo (fake) men då som sagt om du äter o kanske 12-16 dagar så blir det en effekt av att man skjuter upp mensen.

Så därför jag undrade hur många dagar du åt pillerna? Har du fått mens idag? När hade du ägglossning sist? Jag hade tagit ett test ganska snart för att oxå slippa stressa och må dåligt. Även att ett nej tar jätte hårt. Ge det till typ onsdag. Så här du ett datum då du kan tänka att innan det får jag "tänka mindre på det"

Själv så har jag precis genomgått min andra dubbelkur och fick hålla koll själv om jag fick någon nu. För kliniken va stängd under sommaren. Jag fick utslag på ägglossning så vi hade sex under den perioden morgon okväll för att inte missa. Känns inget speciellt just nu iaf. Ska ha mens nästa tisdag/onsdag. Så jag börjar nog få mensvärk i så fall i slutet på denna v.

Men jäklar vad man håller tummarna!!

• barnkäär

Va tråkigt att höra. Men du har härliga planer nu då framåt som kan liva upp lite.

Va oxå fundersam på samma frågor du skrev kring bröllopet. Om vi ska boka nästa år så vet man inte alls när saker sker. Men här absolut lärt mig att det går inte att tänka så med detta.

Hur många försök har ni gjort med absolut ägglossning om du förstår vad jag menar?

Jag tror tyvärr att jag kommer få min mens. känner små mensvärks liknande känslor. Så tyvärr inte zddenna gången heller vad jag kan känna.

Nu börjar jag komma till en bristningsgränd igen. Då man blir ledsen för allt.

Skulle va skönt o slippa det snart.

• barnkäär

Jag börja ta upp med honom a mens imorgon senast onsdag. Eftersom jag är väldigt inställd pga av tabletterna. Har mensvärk. Så den kommer nog när som tyvärr.

Jag ska börja på min 3kur av dubbel nu till denna mensen som kommer. Efter det ska vi in och göra tester iaf det inte funkar igen.

Inser att ju närmare jag räknar på det så är det 5ggr på ett helt år som ens har varit ägglossning pga av den dumma pcon man har.

Lite smått irriterande.

Ok. Då ska du iN snart o kolla ägglossning? Jag ska in om ca 16 dagar. Vi kollar alltid på min dag 14. För jag får alltid äggl dag 17.

Ska börja ta upp med honom vad komma skall sen så jag vet. Vad är det för steg sen? Vet du hur det ser ut framåt hos dig? Har ni lagt upp en plan?

• barnkäär

Hej. Jag tror att om din dubbelkur inte fungrar så ska du absolut inte tillbaka på en mindre kur (enkel) Utan man fortsätter med dubbel el sen tom trippel. Så förklarade min läkare. Och på det stadiet som det funkar 1,2 el 3 piller så stannar man på den som funkar. Men alla läkare är ju olika. :)

Just nu tror jag på min för jag fick positivt på gravtestet efter vårat försök i Juli. Om allt stämmer är jag i v 7 (6+0) idag. Jag vågar knappt tro att det är sant men är ju så sjukt jäkla glad. Bara att man vågar inte ta ut segern innan man har sätt den lille.

Era bröllopsplaner tycker ja absolut att du ska fortsätta med och inte planera in efter graviditeten. Eftersom man inte vet när det kommer att ske. I början planerade jag jätte mycket för att jag kanske skulle vara gravid. (med större planer) Vilket gjorde det ännu värre sen när man insåg att det inte lev något och man hade flyttat planer Blev lixsom  en större grej allt.
    Jag tycker ni ska planera och boka. Är det så att du föder runt det datumet så får du ju skjuta på det lite. Beroende på vart ni ska ha de. EL kanske börja planera ett tidigare bröllop? Allt löser sig om man är gravid el om man tex måste amma. Det finns ersättning. :)

Hur har det gåt för dig denna gången? Anninha också?   

• barnkäär

Hej tjejer. Mitt liv har bara bestått av jobb nu det senaste vilket betyder dygnet runt, förutom när jag sover.. :)
    Jag fick veta mitt i veckan som jag skrev här. Min tanke va inte als att jag skulle vara med barn utan tvärtom. Jag hade mensvärk sa det hette duga i 1v nästan och fick riktigt magkatarr känsla.
    Så om man blev förvånad att det visade gravid på stickan.
    Dom enda som jag känner just nu är magkatarr ännu och att jag måste äta oftare och kissa då.
    Jag vet inte riktigt om man vågar tro på det ännu förrens man ser det som är där. Hon sa iaf att två test går att lita på. 

Hur går det NonnE med allt? Har du fått ägglossning ännu av pillerna? In på koll?
    Bröllops planerna har ni bokat datum? :)
    Kommit hem ifrån sem?

Anninha: Skönt att du återhämtat dig efter operationen. Hur kommer du att fortsätta nu? Med sprutor osv? Vad sa din läkare om komma skall?        

Svar på tråden Pco, progesterall och Provera..?!