• Samuren

Polisvirus?

Jag har fått in ett virus på min dator som säger att jag måste betala för att kunna använda datorn igen.

Allt är låst.

Någon som kan säga hur jag ska göra?   

• Svar på tråden Polisvirus?
  • Samuren
    Harmagedon skrev 2013-03-08 06:14:14 följande:
    Polisanmäl det. Det är en bedragare.
    Ska göra det. Men hur ska jag kunna låsa upp datorn igen?
  • EnAnonumius
    Samuren skrev 2013-03-08 06:12:55 följande:
    Jag har fått in ett virus på min dator som säger att jag måste betala för att kunna använda datorn igen.

Allt är låst.

Någon som kan säga hur jag ska göra?   
     Det är en trojan. Jag själv har fått den. Den är rätt enkel att få bort.

Starta upp datorn i felsäkert läge med internetuppkopling.
    Man startar om datorn genom att trycka på datortornets startknapp
    tryck på F8 tangenten, när den har gått förbi, biomeddelandena,  så du får upp lite valmöjligheter så väljer du "Felsäkert läge med internet". 

Sök upp ett program som heter "Malwarebyte´s Anti-Malware" på nätet och ladda ned det och installera. Det är gratis. Men den finns även som "Pro" .. Det är inte nödvändigt alls att ha den som "pro" för att städabort trojanen. Den plockar bort den trojanen.

Jag är kvinna, älskar att tänka logiskt och rationellt. Den intelligenta vet att ju mer man lär sig ju mindre kan man.
  • Samuren
    EnAnonumius skrev 2013-03-08 06:25:52 följande:
     Det är en trojan. Jag själv har fått den. Den är rätt enkel att få bort.

Starta upp datorn i felsäkert läge med internetuppkopling.
    Man startar om datorn genom att trycka på datortornets startknapp
    tryck på F8 tangenten, när den har gått förbi, biomeddelandena,  så du får upp lite valmöjligheter så väljer du "Felsäkert läge med internet". 

Sök upp ett program som heter "Malwarebyte´s Anti-Malware" på nätet och ladda ned det och installera. Det är gratis. Men den finns även som "Pro" .. Det är inte nödvändigt alls att ha den som "pro" för att städabort trojanen. Den plockar bort den trojanen.

Vi håller på och försöker efter din beskrivning.. Hoppas det lyckas.
  • EnAnonumius
    Samuren skrev 2013-03-08 08:07:12 följande:
    Vi håller på och försöker efter din beskrivning.. Hoppas det lyckas.
    Hoppas det med. För det var så jag fick bort den jäveln. Kom i håg att scanna i felsäkert läge med.
    Jag är kvinna, älskar att tänka logiskt och rationellt. Den intelligenta vet att ju mer man lär sig ju mindre kan man.
  • Samuren
    EnAnonumius skrev 2013-03-08 08:35:07 följande:
    Hoppas det med. För det var så jag fick bort den jäveln. Kom i håg att scanna i felsäkert läge med.
    Vi har gjort allt i den ordningen som du skrev men
     det tog inte bort trojan. Vid scanningen visade inget fel, det stod noll.
  • Samuren

Nu har vi scannat med Spy Bot också, och då var det 17 fel som avhjälptes, men viruset försvann inte ändå.

Någon som förstår sig på detta?   

• Petrol

Tanka ner combofix. och använd i felsäkert läge.
    Jag vill minnas att det var så jag blev av med någon liknande plåga.

Combofix är förövrigt en universal-lösning mot en hel del digitala infektioner så att säga.

• Samuren
    Petrol skrev 2013-03-08 14:01:07 följande:
    Tanka ner combofix. och använd i felsäkert läge.
    Jag vill minnas att det var så jag blev av med någon liknande plåga.

Combofix är förövrigt en universal-lösning mot en hel del digitala infektioner så att säga.

Nu har vi gjort felsökning med Combofix och då påträffades 212 fel. Därav rättades 15 fel sen var det inte gratis längre.Men trojanen försvann inte.

Finns det flera gratisprogram att försöka med?

Tack alla som har försökt hjälpa mig!   
  • Jonsson92

När ni startar Malwarebyte´s Anti-Malware, laddar ni då ner den senaste versionen?

Jag har också tagit bort det enligt EnAnonumius förklaring och för mig fungerade det. 

Svar på tråden Polisvirus?