• Samuren

Polisvirus?

Jag har fått in ett virus på min dator som säger att jag måste betala för att kunna använda datorn igen.

Allt är låst.

Någon som kan säga hur jag ska göra?   

• Svar på tråden Polisvirus?
  • Samuren
    Jonsson92 skrev 2013-03-08 15:50:30 följande:
    När ni startar Malwarebyte´s Anti-Malware, laddar ni då ner den senaste versionen?

Jag har också tagit bort det enligt EnAnonumius förklaring och för mig fungerade det. 

Vi ska kolla om det är den senaste versionen?
  • Samunotis

Jag fick tips om att använda programmet "Norton Power Eraser" och alternativet "Advanced" vid genomsökning av datorn.
    Valet "Advanced" gör att genomsökningen av datorn kan göras utan omstart av datorn.
    2 st filer detekterades som hot och kunde raderas från datorn av "Norton Power Eraser".
    Vid omstart av datorn verkar allt nu fungera som vanligt.

Därefter uppdaterades Java till senaste versionen och i Java-kontrollpanelen och fliken säkerhet avbockades "Aktivera Java-innehåll i webbläsaren".

• This

Jag har också råkat ut för det jävla viruset. Återställt datorn till fabriksny, jag är helt kass på datorer, hur vet man om det är borta? Kommer det tillbaka? OCH uppgifterna dom sa sig ha vad gör man åt det? Rädd och förvirrad!

• Hanna 411

Vi har nu med drabbats av polis viruset. Har gjort som i början startat om datorn och och hållt in F8 och klickat på Felsäkert läge med nätverk. Men när jag kommer in på skrivbordet, hinner man inte göra så mycket innan jag loggas ut igen.. Har hänt så nu sen 08.00 i morse. Snälla hjälp någon?

• paret
    Hanna 411 skrev 2013-03-16 09:36:06 följande:
    Vi har nu med drabbats av polis viruset. Har gjort som i början startat om datorn och och hållt in F8 och klickat på Felsäkert läge med nätverk. Men när jag kommer in på skrivbordet, hinner man inte göra så mycket innan jag loggas ut igen.. Har hänt så nu sen 08.00 i morse. Snälla hjälp någon?
    Har xp på vår dator, gjorde så här.
    Sarta i felsäkert läge
    Välj start med kommandotolk.
    skrev start msconfig
    gick in i enhetshanteraren och gjorde systemåterställning

• Aniiee

Jag säger bara en sak: Kapersky rescue disk. Gratis. Bränn det på en skiva eller dedikera en usb till det.... Och sen undrar jag vad folk gör som får in detta på sin dator....

En sak till: Adblok, adblock, adblock, adblock. Ingen jag träffat som fått detta skitvirus har haft adblock, (fixade 4 datorer i bekantskapskretsen den här veckan) 

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • paret
    Aniiee skrev 2013-03-22 21:21:59 följande:
    Jag säger bara en sak: Kapersky rescue disk. Gratis. Bränn det på en skiva eller dedikera en usb till det.... Och sen undrar jag vad folk gör som får in detta på sin dator....

En sak till: Adblok, adblock, adblock, adblock. Ingen jag träffat som fått detta skitvirus har haft adblock, (fixade 4 datorer i bekantskapskretsen den här veckan) 

Vi fick den på an annonssida.
    Alla kan få den, precis alla, även du.
    En dag är den länkad till familjeliv kanske.
    All den här reklamen som finns på familjeliv som du måste stänga ner för att kunna se sidan, det kan vara polisviruset
  • Aniiee
    paret skrev 2013-03-23 11:43:48 följande:

Vi fick den på an annonssida.
    Alla kan få den, precis alla, även du.
    En dag är den länkad till familjeliv kanske.
    All den här reklamen som finns på familjeliv som du måste stänga ner för att kunna se sidan, det kan vara polisviruset
    Ok..... jag får inte upp någon reklam på familjeliv, för jag har adblock.... inte på någon annan sida heller för den delen....

Jag anser min tes styrkt. Har man ingen adblock så får man virus..... 
    Yaoi is the opiate of the fangirls
Svar på tråden Polisvirus?