Polisvirus?
Jag har fått in ett virus på min dator som säger att jag måste betala för att kunna använda datorn igen.
Allt är låst.
Någon som kan säga hur jag ska göra?
Jag har fått in ett virus på min dator som säger att jag måste betala för att kunna använda datorn igen.
Allt är låst.
Någon som kan säga hur jag ska göra?
Jag fick tips om att använda programmet "Norton Power Eraser" och alternativet "Advanced" vid genomsökning av datorn.
Valet "Advanced" gör att genomsökningen av datorn kan göras utan omstart av datorn.
2 st filer detekterades som hot och kunde raderas från datorn av "Norton Power Eraser".
Vid omstart av datorn verkar allt nu fungera som vanligt.
Därefter uppdaterades Java till senaste versionen och i Java-kontrollpanelen och fliken säkerhet avbockades "Aktivera Java-innehåll i webbläsaren".
En ros
till vår son som fixade felet!
Tusen tack!
Nästa gång, surfa via en sandlåda, exempelvis sandboxie.
Jag har också råkat ut för det jävla viruset. Återställt datorn till fabriksny, jag är helt kass på datorer, hur vet man om det är borta? Kommer det tillbaka? OCH uppgifterna dom sa sig ha vad gör man åt det? Rädd och förvirrad!
Vi har nu med drabbats av polis viruset. Har gjort som i början startat om datorn och och hållt in F8 och klickat på Felsäkert läge med nätverk. Men när jag kommer in på skrivbordet, hinner man inte göra så mycket innan jag loggas ut igen.. Har hänt så nu sen 08.00 i morse. Snälla hjälp någon?
Sökfunktionen fungerar...
www.familjeliv.se/Forum-21-84/m69133404.html
Jag säger bara en sak: Kapersky rescue disk. Gratis. Bränn det på en skiva eller dedikera en usb till det.... Och sen undrar jag vad folk gör som får in detta på sin dator....
En sak till: Adblok, adblock, adblock, adblock. Ingen jag träffat som fått detta skitvirus har haft adblock, (fixade 4 datorer i bekantskapskretsen den här veckan)