• Anonym (ledsen)

Min sambo säger så elaka saker

Min sambo är så irriterad och arg hela tiden....
    Om jag frågar vet att han har varit på ett möte så frågar jag; -hur gick det på mötet då?
    Till svar får jag ett irriterat/argt: vaddå "gick det på mötet", vad menar du?! 

Eh...då blir jag skitledsen och säger istället att: dig går ju inte att prata med.
    Sen var det inget mer med det.
    Han frågar sällan om mig och min dag, hur jag mår eller liknande.

Imorse när vi skulle åka till jobbet så ringer våra klockor samtidigt. Jag går upp men han ligger kvar till sista stund och är då skitirriterad för att han får bråttom. Jag har då gjort mig själv iordning och våra två barn.
    Han går upp och är arg och otrevlig, som vanligt!   

Imorse stod jag framför diskhon och tog upp kex för att lägga i en påse till sonen. Jag vet att min sambo inte tycker att barnen tar med sig smörgåsrån till skolan, (har hänt 2 gånger tidigare), men vi hade bara skitstora apelsiner och sonen är 6 år. Han kan inte skala en kladdig apelsin själv och jag ville ge honom lite speciellt fredagsmys till skolan. Vilket är okej med skolan.

Jag ser då i fönstret hur min sambo står och stirrar på mig bakom ryggen.
    Jag vinkar då till rutan för att visa att jag ser honom och frågar varför han stirrar på mig.
    Då svarar han för att du smyger med saker...
    Jag svarar då att det gör jag för att jag alltid får skäll för allting jag gör.
    Han svarar att om du SKÖTER dig så får du inte det.

Jag blev helt paff och fråga om han var allvarlig?
    Han svarar då att han menar allvar...   

Jag visade tydlig att det inte är okej att bete sig som han gör. 
    Han svarade inte och sa inte förlåt eller liknande.

Är jag sjuk i huvudet som låter mig behandlas som skit?

• Svar på tråden Min sambo säger så elaka saker
  • FOA

Inte ok. Har du frågat honom varför han är så irriterad och arg hela tiden?

• Montparnasse

Nej, du är inte sjuk i huvudet, men du borde definitivt sluta låta honom behandla dig så. "Om du sköter dig..." Fan vad provocerande.

• Flisan79

Jag kan inte påstå att jag tycker det låter som världen övertramp men däremot verkar det vara något otalt mellan er. Det låter inte som något vidare förhållande och jag skulle aldrig ha accepterat läget, dvs att vi gick runt och var konstant arga utan att prata ut om varför. Hur är det med kärleken mellan er?

• Anonym (samma!)

Hej TS! Det skulle kunna varit jag som skrev detta,min sambo är PRECIS likadan. Håller t ex koll på hur mkt godis som går åt och kommenterar det. Jag brukade alltid fråga snällt "hur har du haft det å jobbet idag" när han kom hem, vilket medförde liknande svar som din sambo gav dig.  Det finns förstås mkt mer att skriva....skulle gärna bolla med dig privat om du vill men vill inte outa mig i tråden här...har du nån mejl eller så?

För min del är det så att detta (ja, och en massa annat förstås, det handlar inte bara om hans beteende) har pågått väldigt länge och utifrån många omständigheter funderar jag nu på att skilja mig.  Vi har gått på FR länge länge så jag har fått en hel del insikt i hur han tänker!

• Flisan79

För att förtydliga så är det han sa inte ok men jag får intrycket av att hans irritation har något bakomliggande. Att han söker saker att irritera sig på.

• EnGladPingvin

Du är inte sjuk i huvudet, men du behöver sätta ner foten och reda ut vad det är som pågår. Har han varit så där länge eller är det något som kommit nyligen? För jag antar att han inte varit så här jämt för då hade du nog inte varit med honom.

Hur mår han egentligen? Går man runt och är så sur och lättretlig mår man troligtvis inte så bra. Försök få till att ni sätter er ner och pratar om vad det kan bero på. Berätta hur du upplever det utan att vara allt för anklagande. Gör klart att ni inte kan ha det så här och att du vill hitta en lösning på det. Du ska inte behöva ta sådana saker han säger och du ska inte behöva smusla med saker för honom för att han annars blir sur. Ni måste kunna prata med varandra och om ni inte gör det snart kommer ert förhållande bara gå utför. Det måste även han inse och jag tror inte han vill ha det så som du beskriver heller.

• Elin 885

jag hade aldrig accepterat att bli hunsad på det där sättet!! jag hade packat mina saker och sagt tack och hej.

Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Anonym (ledsen)

Jag har frågat honom varför han är så arg hela tiden hemma.
    På jobbet och andra är han hur trevlig som helst. 
    Han kommer inte med något svar...jag har föreslagit att vi kanske ska gå skilda vägar om han ska vara som han är hemma hela tiden men det vill han så klart inte.
    Vi håller även på att bygga hus...min man är yrkessnickare och har koll på allt...medans jag är litar på att han bygger efter bästa förmåga och lägger mig inte i ännu, då huset resturareras från 1800-talet...Han styr med grunden och syll och sånt komplicerat nu. Alltså inget jag kan göra eller lägga mig i.
    Han menar på att jag inte har en aning om vad vi har för färg på huset, eller vad vi har för fönster.
    Därför är han arg och tycker att jag skiter i saker...
    Jag har väl för fasen andra saker att hålla reda på...då vi har 2 barn tillsammans, samt 1 från hans sida sedan förut på heltid plus heltidsarbete och ett hem att sköta.
    Färgen är röd och fönstrena är vita! Vad fasen mer behöver jag veta då det är han som är snickaren! Skiter väl i betäckningen på färgen.

Ingen anledning till att behandla mig som skit...förstår att han är stressad över huset men kul att förhållandet går dåligt så att vi hinner skiljas innan allt är klart...

:(     

• Elin 885
    Anonym (ledsen) skrev 2013-03-08 08:13:53 följande:
    Jag har frågat honom varför han är så arg hela tiden hemma.
    På jobbet och andra är han hur trevlig som helst. 
    Han kommer inte med något svar...jag har föreslagit att vi kanske ska gå skilda vägar om han ska vara som han är hemma hela tiden men det vill han så klart inte.
    Vi håller även på att bygga hus...min man är yrkessnickare och har koll på allt...medans jag är litar på att han bygger efter bästa förmåga och lägger mig inte i ännu, då huset resturareras från 1800-talet...Han styr med grunden och syll och sånt komplicerat nu. Alltså inget jag kan göra eller lägga mig i.
    Han menar på att jag inte har en aning om vad vi har för färg på huset, eller vad vi har för fönster.
    Därför är han arg och tycker att jag skiter i saker...
    Jag har väl för fasen andra saker att hålla reda på...då vi har 2 barn tillsammans, samt 1 från hans sida sedan förut på heltid plus heltidsarbete och ett hem att sköta.
    Färgen är röd och fönstrena är vita! Vad fasen mer behöver jag veta då det är han som är snickaren! Skiter väl i betäckningen på färgen.

Ingen anledning till att behandla mig som skit...förstår att han är stressad över huset men kul att förhållandet går dåligt så att vi hinner skiljas innan allt är klart...

:(     

ställ ett ultimatum att du går om han inte bättrar sig!.
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Anonym (ledsen)

Du får gärna skriva till mig: [email protected] om du vill. Då dagens kommentar bara är lite av det som kommer dagligen så vore det skönt att ha någon att bolla lite med. Så skriv gärna! Funderar starkt på att gå i FR...  

Anonym (samma!) skrev 2013-03-08 08:06:09 följande:
    Hej TS! Det skulle kunna varit jag som skrev detta,min sambo är PRECIS likadan. Håller t ex koll på hur mkt godis som går åt och kommenterar det. Jag brukade alltid fråga snällt "hur har du haft det å jobbet idag" när han kom hem, vilket medförde liknande svar som din sambo gav dig.  Det finns förstås mkt mer att skriva....skulle gärna bolla med dig privat om du vill men vill inte outa mig i tråden här...har du nån mejl eller så?

För min del är det så att detta (ja, och en massa annat förstås, det handlar inte bara om hans beteende) har pågått väldigt länge och utifrån många omständigheter funderar jag nu på att skilja mig.  Vi har gått på FR länge länge så jag har fått en hel del insikt i hur han tänker!

Svar på tråden Min sambo säger så elaka saker