• Anonym (Sorgligt)

Att bara köpa eldorado och andra billiga märken. Sorgligt

Stod bakom en dam i kassakön och hon lade upp eldoradovara efter eldoradovara. Hon köpte ingenting av bättre kvalitet och det var så gott som bara ätbara produkter som lades upp på banden. 

Känns det inte sorgligt att bara kunna köpa de billigaste produkterna? För inte kan väl någon välja att köpa produkter av sämre kvalitet för att de vill köpa dessa? 

• Svar på tråden Att bara köpa eldorado och andra billiga märken. Sorgligt
  • Dracarys

Jag tycker inte att det är ett dugg sorgligt att köpa Eldorado. Jag köper butikernas egna märken emellanåt. När jag var student åt jag nästan uteslutande billiga märken. Nu lagar jag i och för sig det mesta från grunden, men jag har inget problem med att köpa tomatkross, taccosås eller äggnudlar från billiga märken.

• Anonym (matematik?)
    Anonym (Sorgligt) skrev 2013-03-08 09:56:52 följande:
    Jag blev faktiskt positivt överaskad över eldorados äppelmos. 
    Den innehåller: Äpplen 92%, socker 7%, antioxidationsmedel (askorbinsyra), konserveringsmedel (E202).
    Och: Näringsvärde Näringsvärde per 100g Energi 320 kj 75 kcal Protein 0,2g Kolhydrat 18g Fett 0,1g  

... 
    Ja, de innehåller mer bär/frukt. Men vart kommer frukten från, hur mycket är den besprutad (bekämpningsmedel/kemikalier) och vilken kvalité har frukten? Nåt måste de göra för att kunna hålla sina låga priser.
  • Nanna836
    Anonym (Sorgligt) skrev 2013-03-08 09:56:52 följande:
    Jag blev faktiskt positivt överaskad över eldorados äppelmos. 
    Den innehåller: Äpplen 92%, socker 7%, antioxidationsmedel (askorbinsyra), konserveringsmedel (E202).
    Och: Näringsvärde Näringsvärde per 100g Energi 320 kj 75 kcal Protein 0,2g Kolhydrat 18g Fett 0,1g  

Medan bob äppelmos innehåller:
    Äpple, Vatten, Socker, Förtjockningsmedel (Pektin Och Modifierad Stärkelse), Syra (Citronsyra), Konserveringsmedel (Kaliumsorbat), Antioxidantsmedel (Askorbinsyra).
    Och:

Näringsinnehåll

Näringsvärde per 100g: Energi 460kj/120kcal, protein <0,5g, kolhydrat 27g varav sockerarter 24g, fett <0,5g varav mättat fett 0g, fiber 1g, natrium 0g.

Felix äppelmos innehåller:
    Äpplen, socker, förtjockningsmedel (pektin och fruktkärnmjöl), syra (citronsyra), konserveringsmedel (kaliumsorbat), antioxidationsmedel (askorbinsyra). 100 g mos innehåller 78% äpplen och total mängd socker 28 g.

Och: Energi 500kJ/120kcal, Protein 0 g, Kolhydrat 28 g, Fett 0 g

Så nu har även jag lärt mig någonting nytt.  
    Kan bara meddela då jag jobbat med tillverkning så är olika märken ofta samma innehåll men med olika etiketter. Exempelvis gällande pasta, ris, ketchup, senap, dressing mm mm  Så bara korkat egentligen att köpa det dyraste för samma innehåll  :D
  • Jellybeanbaby
    Anonym (Sorgligt) skrev 2013-03-08 09:06:45 följande:
    Stod bakom en dam i kassakön och hon lade upp eldoradovara efter eldoradovara. Hon köpte ingenting av bättre kvalitet och det var så gott som bara ätbara produkter som lades upp på banden. 

Känns det inte sorgligt att bara kunna köpa de billigaste produkterna? För inte kan väl någon välja att köpa produkter av sämre kvalitet för att de vill köpa dessa? 
    Håller med. Handlar ALDRIG Eldorado eller Euro Shopper (finns väl inte längre?) enbart av den orsaken att mina smaklökar är välutvecklade, och de smaker man känner med dessa varor är antingen alldeles för svaga, eller så är det smaker som man inte SKA känna (kemiska) i dessa varor.

Sen kan folk anse att det är lite elitistiskt att gnälla över att folk köper billighetsmärken, men dessa människor har väl aldrig smakat Änglamarks passerade tomater, eller Findus fiskpinnar, i jfr.

Eller för den delen, hemmapanerade torskpinnar eller hemmagjord tomatsås av kokta färska tomater.
    orka
  • Uffesson

Äh, hon får väl köpa vad hon vill?

Just nu har vi riktig prisjakt här iom att vi nyss köpt en bostadsrätt och vill se lite hur mycket maten kan kosta.

• beccagranen
    Anonym skrev 2013-03-08 10:02:58 följande:
    Fast du betalar faktiskt inte enbart för marknadsföringen, i många fall betalar du för butikskedjornas fula metoder gentemot de producerande företagen. T.ex. att "om inte ni tillverkar Icas bönor till oss för det här priset, så kommer vi inte sälja era produkter i våra butiker". Och det är ganska hårt för en livsmedelsproducent, om de inte får sälja sina varor på Ica... Så kontentan blir kanske att företaget tvingas tillverka åt Ica med förlust, och därmed höja priset på sina egna varor mer för att inte gå i konkurs. Troligen blir ett visst antal personer varslade från företaget dessutom, eftersom företaget tvingas göra besparingar. Och så har arbetslösheten ökat dessutom. Av dessa anledningar så vägrar jag, av princip, att köpa butikernas egna märken.

Anonym skrev 2013-03-08 10:02:58 följande:
    Fast du betalar faktiskt inte enbart för marknadsföringen, i många fall betalar du för butikskedjornas fula metoder gentemot de producerande företagen. T.ex. att "om inte ni tillverkar Icas bönor till oss för det här priset, så kommer vi inte sälja era produkter i våra butiker". Och det är ganska hårt för en livsmedelsproducent, om de inte får sälja sina varor på Ica... Så kontentan blir kanske att företaget tvingas tillverka åt Ica med förlust, och därmed höja priset på sina egna varor mer för att inte gå i konkurs. Troligen blir ett visst antal personer varslade från företaget dessutom, eftersom företaget tvingas göra besparingar. Och så har arbetslösheten ökat dessutom. Av dessa anledningar så vägrar jag, av princip, att köpa butikernas egna märken.

Fast Ica har egna fabriker.. men om din teori stämmer så borde inte folk varslas när dom får än mer jobb. Och hur vet man som konsument vilka storföretag man skulle stödja om det stämmer? Ser man till det stora hela så är de enorma påslagen till konsumenterna orimligt höga, vi betalar enorma summor och vinsten hamnar i fickan på ledningen.
  • Uffesson
    Nanna836 skrev 2013-03-08 10:09:34 följande:
    Kan bara meddela då jag jobbat med tillverkning så är olika märken ofta samma innehåll men med olika etiketter. Exempelvis gällande pasta, ris, ketchup, senap, dressing mm mm  Så bara korkat egentligen att köpa det dyraste för samma innehåll  :D
    Åh, kan du ge några förslag? :)
  • Uffesson

Alltså på olika märken som har samma i sig? :)

Nanna836 skrev 2013-03-08 10:09:34 följande:

• Anonym (Mamma M)

Rätta mig om jag har fel, men detta med ekologiska produkter o en medvetenhet om vad man stoppar i sig har väl ändå blivit mer på "modet" de senaste åren (vilket jag tycker är jättebra!) - jag kan inte minnas samma medvetenhet samt utbud av ekologiskt när jag var barn (jag är 30+ nu)..?!

Jag tror (vet!) att många människor helt enkelt inte är medvetna om vad de äter, o de bryr sig av olika anledningar inte om att kolla innehållsförteckningen - kanske finns inte kunskapen eller så saknas intresse.
    Därav handlar de hellre Eldorado osv - för tanken kanske inte ens har slagit dem att det skulle vara sämre!

Själv mixar jag märken, men kollar gärna innehållsförteckningen innan jag handlar.
    Ibland är det dock enbart priset som styr, beroende på vad det är för vara. 

Svar på tråden Att bara köpa eldorado och andra billiga märken. Sorgligt