• NovaRobin

IVF pga av att min sambo är steriliserad! Behöver råd och tips av alla IVF experter :-)

Hej 

Jag befinner mig kanske  i en lite annorlunda situation.  Träffade min sambo för två år sedan, han har en dotter sedan tidigare och jag har två barn sedan tidigare. När vi blev ett par så hade vi inte tänkt skaffa barn eftersom att han tyvärr steriliserade sig efter det att han dotter föddes. Dessutom har ju både han och jag barn sedan tidigare.

Han kände då att han var klar med barn och gick alltså och steriliserade sig. Läkaren som gjorde det 2002 sa att det var absolut inga problem att operera tillbaka om man skulle ångra sig. Men riktigt så lätt var det ju inte. 
    Att försöka operera tillbaka det kostar 50 000 plus att chanserna att det lyckas är mellan 40-50%.

Så igår var vi till sofiahemmet i Stockholm på vårat första möte med en jätte duktig läkare. Min sambo ska dit nästa vecka för kontroll av hans spermier. de har förmodligen sämre kvalitet eftersom att han har varit steriliserad så länge. Men läkaren hade ändå stora förhoppningar att hitta bra spermier.

Så om allt går som vi vill så börjar jag med dessa sprut hormoner i Maj eller Juni

Så nu skulle jag vilja veta allt om IVF och hur man mår då man börjar hormonbeh?
    Och hur känns ÄP? Gör det jätteont?
    Vore jätte tacksam för svar

Mvh Linda

• Svar på tråden IVF pga av att min sambo är steriliserad! Behöver råd och tips av alla IVF experter :-)
  • Pumasuss

Hej Linda!

Vi gjorde vårat IVF i december 2012, och hittils vårat enda. Hur man kommer må av hormonbehandlingen är individuellt. Utav sprutorna märkte jag ingenting men va jättedålig första veckan efter nässpraysstarten. Sen hade nog kroppen vant sig så då mådde jag bättre.
       Eftersom jag gjorde en spolning av äggledarna så jämförde jag den smärtan med äp. Äp va inte alls så farligt som jag föreställt mig. Visst jag fick ju både morfin och stesolid men va ändå en positiv upplevelse.

Lycka till med allt och jag hoppas det kommer gå bra :)

/Susanne

• NovaRobin

Hej Susanne och tack för svaret. De ringde mig för en stund sedan och talade om att jag även ska använda nässprayen i 2-3 v innan sprutornna.. Varför mådde du dåligt fösta veckan och på vilket sätt mådde du dåligt? Blev nervös för ännu mer hormoner.. Förstår inte riktigt varför man ska använda både sprutor och nässpray?

• Pumasuss

Nässprayen används för att ta ner din egna äggproduktion, typ sätta äggledarna och det på "stand-bye" och sen med hjälp av sprutorna så framkallas ägglossning. Det är för att IVF-teamet ska ha full koll på när du får ägglossning ;)
    Jag va supertrött, hängig och världens huvudvärk där värktabletter inte hjälpte nånting. De flesta jag har pratat med har inte kännt nånting av dem medicinerna.
    Ni har en spännande resa framför er ;)

• NovaRobin

Okej Spännande. Hoppas innerligt att jag kommer må bra då jag kommer att vara på Kos en av veckorna
    Vore trist att må dåligt på semestern...

Hur gick det för dig då i ditt IVF försök? Hur många gjorde du? 

• Pumasuss

Du kommer säkert må bra ;)
    Vi gjorde ett försök och det funkade så är i slutet av vecka 15 nu ;)

• Fröken78

Hej!

Jag är i precis samma situation som du är! Jag har träffat en man som har ett barn sedan tidigare förhållande. Sedan valde han av olika anledningar att sterilisera sig. Vilket han idag ångrar...
    Jag har också barn sedan tidigare och vi vill så gärna ha ett gemensamt litet kärleksbarn Hjärta

Vi började kolla upp alternativen i höstas och jag var hos gyn och gjorde alla kontroller strax efter jul. Därefter har det gått fort! Jag har påbörjat hormonbehandling med nässpray i några veckor för att nu både ta nässpray och injektioner. Vi kommer förmodligen plocka ut ägg vecka 14 om allt går som det ska på CVL i Uppsala.
    Vi har inte kollat hans spermier alls... Hoppas verkligen att det finns några där Obestämd

Hur går det för er? Vore roligt om vi kunde följas åt lite!

• NovaRobin

Hej Fröken78

Ledsen för så sent svar men det har varit fullt upp Vad spännande att vi är i samma situation Oj vad långt ni har kommit då :) Jag ska börja med nässprayen i maj tror jag och sen blir det väl ÄP i Juni!!
    Okej så din sambo gick oxå och steriliserade sig? När gjorde han det? Det blev som lite knepigare att skaffa det där kärleksbarnet då Men vad gör man inte för att få sin lilla bebis! :)

Då har ni ju ÄP denna veckan? Åhhh vad spännande, vill veta allt sen..  :P
    Hur mådde du av näsprayen och sprutorna? 

Håller tummarna att ÄP går SUPER  bra och att de hittar fina ägg

MVH Linda 

• Fröken78

Hej igen!

Idag har vi varit på ÄP! Det gick verkligen jättebra! Jag var sååååå otroligt nervös och rädd innan. Men jag fick så fina mediciner så jag blev väldigt lugn. Fick en tablett innan och blev så trött så jag inte kunde följa med sambon när han skulle plocka ut spermier. Som tur var hittade de 10.000 små spermier på ett enda litet stick. Yaaaayyy!!! För honom räckte det med lokalbedövning, han behövde inte något lugnande. Jag somnade medan han var och plockade ut spermierna.
    Sedan var det min tur på en gång. Jag var lite fnittrig men tyckte samtidigt att det var väldigt jobbigt. Läkaren kollade med ultraljud och la sen lokalbedövning. Kände ingenting! Sen började han. Det hela tog ca 5-10min. Jag fick hela tiden lugnande och var rätt borta. Skönt det! Det stack till ibland och när jag sa aj så fick jag en liten dos till med medicin. Sen var det hela klart! Fick gå till ett rum och somnade direkt.
    Dom fick ut 15 ägg varav 14 ägg var befruktningsbara. Imorgon em får vi veta hur många som blivit befruktade och ifall något blivit det så ska vi tillbaka på onsdag em för att sätta tillbaka ett.
    Hoppas hoppas!!!

Sambon steriliserade sig för ca 7-8 år sedan. Han minns inte exakt när det var. Men det var som sagt inga problem att hitta spermier.

Av nässprayen mådde jag ganska dåligt. Blev ganska nedstämd, fick svettningar när som helst. Kunde börja akutsvettas mitt på dagen och om jag var hemma så tog jag av mig nästan alla kläder. Fick nästan panik! Likadant på natten. Vaknade ibland av svettningar och fick kasta av mig täcket. Blev också rätt trött. Har somnat tidigt på kvällarna (före 21) sedan jag började med alla hormoner. Fick en del hjärtklappning också, mest i början. Som extraslag. Inte farligt men obehagligt.

Av sprutorna mådde jag lite bättre. Fortsatte med nässprayen men halverade dosen. Mindre svettningar och lite gladare Men det har spänt i äggledarna. Molande värk, kissnödig ofta, trött, ömma bröstvårtor. Nästan som att vara gravid. Mot slutet så gjorde det även ont på sidorna, uppåt midjan. Men det blir väl trångt därinne med alla äggblåsor. En del är ju 2cm i diameter.

När jag tog ägglossningssprutan i lördags så kändes det lite bättre. Slutade göra så ont och kände mig ännu lite piggare och gladare.

Just nu ligger jag i sängen och har ganska ont. Från naveln och neråt. Inte så mycket vid äggstockarna eller underlivet utan mer i magen och på sidorna i midjan liksom. Blöder litegrann men inte så farligt. Går på alvedon och får röra mig i slowmotion. Hoppas att det går över snart.

Sköterskan sa idag att återinförandet av embryot inte ska göra ont så det känns bra.

Jag är verkligen orolig för smärta och livrädd för allt men hittills har det varit helt okej. Ondast än så länge är nog idag när jag kommit hem efter ÄP. Men ingen fara.

Har ni tagit spermaprov på sambon än? Vi gjorde inte det innan och det visar ju på hur övertygade de var om att de skulle hitta det hos honom. Eftersom han redan har ett barn sedan tidigare också. Annars skulle de nog inte ha startat behandlingen på mig.

Kram

• NovaRobin

Oj oj oj grattis vad kul för er Skönt och höra att det gick så bra och att d inte gjorde så ont. Det är ju ÄP man är rädd för Hoppas innerligt att det går lika smärtfritt för mig. får be om höga doser knark

De plockade spermier från min sambo för länge sen eftersom att han varit steriliserad så länge så fanns det risk för att de inte skulle hitta friska spermier.

De hittade tack o lov spermier men inte så mycket. det räcker bara för ett försök så jag hoppas verkligen att det tar sig på det försöket..  Men de spermier de hittade var pigga och glada och jag är ju väldigt fertil och har alltid varit det så det bör väl inte vara några problem? Man blir ju så klart lite nojjig ändå. Det kostar ju massa pengar att göra det här också..

Men vad många ägg de plockade från dig Du verkar då inte ha några problem med att producera äggblåsor du Häftigt..

Så du mådde inte så bra av alla hormoner alltså? Ser inte fram emot alla svettningar och humörsvängningar alls.. Men det ska nog gå bra. 

Ååååhhh då måste du höra av dig imorgon så får jag höra vad de sa ...men så mycket spermier och ägg så lär d inte vara några problem alls Och sen smäller det på onsdag  WIIIIEEEEEEEE

Svar på tråden IVF pga av att min sambo är steriliserad! Behöver råd och tips av alla IVF experter :-)