• Anonym

Vad tycker ni om namnet Rhea på en adopterad?

Hur kan du associera så galet? Människor från andra länder har andra namn än vad vi normalt sett har i Sverige, inte blir de retade för det. Värre är det för stackars Henning eller Cassandra...

• Anonym

Jag tror du är rätt ensam om att associera så faktiskt, som tur är.

• Anonym
    Anonym (Knäppt?) skrev 2013-03-08 14:07:23 följande:
    Är det galet av mig? Hoppas det för tjejens skull. Du tänkte inte alls så eller?
    Jag kopplar inte alls namnet till att hon skulle ha köpts billigt. Men skillnaden mellan dig och mig är kanske att jag inte anser att man köper barn, inte ens om de är adopterade.
  • Anonym
    Anonym (Knäppt?) skrev 2013-03-08 14:15:44 följande:

Jag tänker att ett sånt skämt som "har de köpt dig på rea" känns extra svårt om man är adopterad. Föräldrarna har ju trots allt pungat ut rejält med pengar för att få henne.
    Varför i hela fridens namn tror du föräldrar påstår inför sina adopterade barn att de har betalat för dem? Det var nog bland det värsta jag har läst!
  • Anonym
    Anonym (Knäppt?) skrev 2013-03-08 14:15:44 följande:

Jag tänker att ett sånt skämt som "har de köpt dig på rea" känns extra svårt om man är adopterad. Föräldrarna har ju trots allt pungat ut rejält med pengar för att få henne.
    Så det som oroar dig att att folk ska skämta om att hon är köpt på rea när föräldrarna i själva verket betalat mycket för henne...? Du är inte oroad över att hon kommer att bli ledsen?
  • Anonym

Ja, jag tror nog att det bara är du, själv tycker jag att det var extremt långsökt...

• Anonym
    Anonym (Knäppt?) skrev 2013-03-08 14:37:29 följande:

Det är väl självklart att hennes föräldrar inte kommer prata om att adoptionen kostade pengar. Jag vet att man inte betalar för själva barnet utan till utredning och barnhemmet osv. Jag tänker på att andra barn kan reta henne. När jag gick i skolan blev folk retade för massa konstiga saker. Man hade absolut inte klarat sig undan det om man hette Rhea. Adopterad eller ej.
    Men vad ska du göra åt det då? Säga de att de måste byta namn på barnet?
  • Anonym
    Anonym (Knäppt?) skrev 2013-03-08 14:40:08 följande:

Hade du själv kunnat döpa ditt barn till det? Extrapris kanske hade varit snyggt också. Skämt åsido, det verkar bara vars jag som tycker namnet är opassande så jag hoppas att hon slipper bli retad för det.
    Ja, jag tycker Rhea är ett jättefint namn  
  • Anonym
    Anonym (Knäppt?) skrev 2013-03-08 14:41:07 följande:

Jodå det uttalas precis som Rea. Pappan är visst grek,
    Rhea är ju Zeus mamma! Fint namn.
  • Anonym
    Jellybeanbaby skrev 2013-03-08 14:59:06 följande:
    Rhea är vanligt i USA. Det uttalas "ree" som "glee" på e:na.
    Modern stavning är också Rhee.
    Möjligt att namnet ursprungligen lät "Riya" och det är även möjligt att det är en förkortning av Maria.

thinkbabynames säger:
    Rhea meaning and name origin

Rhea \r-hea\ as a girl's name is pronounced REE-ah. It is of Greek origin, and the meaning of Rhea is "flowing". Mythology: Rhea was the mother of Zeus, Poseidon, Hera, and Demeter. Rhea is also a Welsh name referring to a river in Wales. Actress Rhea Perlman.

Rhea has 6 variant forms: Rea, Reya, Rhae, Rhaya, Rhia and Ria.

For more information, see also the related name Cybele.

Baby names that sound like Rhea are Rae, Raya, Ree, Rei, Rie, Roya, Rue and Rye.

Read more at www.thinkbabynames.com/meaning/0/Rhea#wi0UZopCq6Y0MWPp.99
    Jag tror de bor i Sverige.....
Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Rhea på en adopterad?