Inlägg från: Anonym (Knäppt?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Knäppt?)

Vad tycker ni om namnet Rhea på en adopterad?

Fick häromdagen höra talas om en kompis arbetskamrat som har en adoptivdotter som heter Rhea. Uttalas Rea. Är inte det opassande namn på en som är adopterad? Det är inte hennes ursprungliga namn utan föräldrarna har valt det till henne när de fick henne. Jag tänker att hon kommer att bli retad för namnet. Att hennes föräldrar köpt henne på rea. Inte så kul när man adopterad. Är det bara jag som reagerar?

• Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Rhea på en adopterad?
  • Anonym (Knäppt?)

Är det galet av mig? Hoppas det för tjejens skull. Du tänkte inte alls så eller?

• Anonym (Knäppt?)
    Anonym skrev 2013-03-08 14:08:38 följande:
    Jag tror du är rätt ensam om att associera så faktiskt, som tur är.

Om du hör någon ropa efter Rhea tänker du inte på typ mellandagsrea eller så?
  • Anonym (Knäppt?)
    Anonym skrev 2013-03-08 14:09:22 följande:
    Jag kopplar inte alls namnet till att hon skulle ha köpts billigt. Men skillnaden mellan dig och mig är kanske att jag inte anser att man köper barn, inte ens om de är adopterade.

Nej jag anser inte heller att man köper barn när man adopterar. Jag tänker mest att barn kan vara taskiga och kanske reta henne för namnet. Namnet är olämpligt oavsett om barnet är adopterat eller inte tycker ja, men extra känsligt iom hon är adopterad.
  • Anonym (Knäppt?)
    CMM skrev 2013-03-08 14:10:44 följande:
    Det var bland det mest långsökta jag någonsin hört. Nog för att någon fyndig lågstadieelev säkert kan göra kopplingen Rhea-Rea-"Har de köpt dig på rea, hahahaha!", men vad det har att göra med huruvida någon är adopterad eller inte förstår jag inte riktigt. 
    Om mina barn får barn innan de blivit myndiga har jag misslyckats som förälder.

Jag tänker att ett sånt skämt som "har de köpt dig på rea" känns extra svårt om man är adopterad. Föräldrarna har ju trots allt pungat ut rejält med pengar för att få henne.
  • Anonym (Knäppt?)
    Anonym skrev 2013-03-08 14:17:51 följande:
    Varför i hela fridens namn tror du föräldrar påstår inför sina adopterade barn att de har betalat för dem? Det var nog bland det värsta jag har läst!

Det är väl självklart att hennes föräldrar inte kommer prata om att adoptionen kostade pengar. Jag vet att man inte betalar för själva barnet utan till utredning och barnhemmet osv. Jag tänker på att andra barn kan reta henne. När jag gick i skolan blev folk retade för massa konstiga saker. Man hade absolut inte klarat sig undan det om man hette Rhea. Adopterad eller ej.
  • Anonym (Knäppt?)
    Anonym skrev 2013-03-08 14:18:59 följande:
    Ja, jag tror nog att det bara är du, själv tycker jag att det var extremt långsökt...

Hade du själv kunnat döpa ditt barn till det? Extrapris kanske hade varit snyggt också. Skämt åsido, det verkar bara vars jag som tycker namnet är opassande så jag hoppas att hon slipper bli retad för det.
  • Anonym (Knäppt?)
    Trädblåsare skrev 2013-03-08 14:38:31 följande:
    Men det namnet uttalas väl ändå inte som rea? Det brukar väl vara mjukare r där?

Jodå det uttalas precis som Rea. Pappan är visst grek,
  • Anonym (Knäppt?)
    Anonym skrev 2013-03-08 14:39:38 följande:
    Men vad ska du göra åt det då? Säga de att de måste byta namn på barnet?

Varför skulle jag göra något åt det? Jag ställde frågan eftersom jag undrade om fler tänkte som jag. Det visade sig att jag var ensam om det vilket är bra!
  • Anonym (Knäppt?)
    sär skriven skrev 2013-03-08 14:44:30 följande:
    Funderar över sannolikheten att någon som känner adopterade Rheas familj (eller familjen själv) läser denna tråd, den bör vara tämligen hög.
    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.

Ja det är ju möjligt. I sådana fall blir de nu förberedda på att det kan komma kommenterarer om namnet i framtiden.
Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Rhea på en adopterad?