• bellasundstrom

Ansökan om föräldrapenning?

När jag har skickat in och fått ett beslut om min SGI måste jag då gå in på försäkringskassan via e-legitimation och skicka in en ansökan om föräldrapenningen? Eller är allt klart då jag fått mitt beslut?

Om bebis då kommer innan det beräknade datumet vad gör man då?
    Ska jag planera 1 år framåt eller är det bara månad för månad som jag ska söka om? 

• Svar på tråden Ansökan om föräldrapenning?
  • Försäkringskassan

Hej!

Du behöver göra en ansökan om föräldrapenning. Det är först då som du meddelar från vilket datum du vill börja ta ut föräldrapenning och hur många dagar i veckan du tar ut.

Du har rätt att ta ut föräldrapenning upp till 60 dagar innan barnet föds. Men du måste inte börja plocka dagar exakt från barnets födelse. Om du skickar in en ansökan om föräldrapenning från barnets beräknade födelse, och barnet sedan kommer tidigare eller senare, är det inget du behöver ändra.

Vi rekommenderar att man ansöker om flera månader i taget. Vi handlägger nämligen hela ansökan på samma gång, och lägger in alla dagarna i vårt utbetalningssystem. Om man vill göra ändringar i ansökan allt eftersom så går det bra.

Via vår hemsida kan du göra preliminära uträkningar och planeringar av hur du tar ut föräldrapenningen:

www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/foraldrakollen

Hälsningar

Harry, handläggare

• bellasundstrom

Så då kan jag söka fram till december i år och sedan ansöka igen? 
    Har inte planerat så mycket längre.

Hur funkar det om min man och jag vill ta ut dagar samtidigt i början för att vara hemma?
    Hur ansöker han? Allt handlar som bara om mamman tycker jag.

• Försäkringskassan

Ja, du kan söka för flera månader framåt, så länge som du vet hur du vill ta ut din föräldrapenning. Ansökan är ju inte bindande, du kan ändra ditt uttag när du vill.

När den perioden gått ut som du sökt, lägger du inte en fortsättningansökan på samma sätt som den första.

I början när barnet kommit har din man möjlighet att ta ut tillfällig föräldrapenning vid barns födelse i 10 arbetsdagar samtidigt som du tar ut av din föräldrapenning. Vi ni sedan vara hemma samtidigt finns numera s.k. dubbeldagar. Det innebär att båda föräldrarna under barnets första år kan vara hemma samtidigt i max. 30 dagar. De dagarna räknas av från era föräldrapenningdagar.

Din man ansöker genom att anmäla och sedan ansöka om den ersättning han vill ha, antingen med e-legitimation i vår självbetjäningstjänst på webben eller via pappersblankett. En ny tjänst vi har för tillfällig föräldrapenning är via mobilapp. Den heter Mina sidor och kan laddas ner från Appstore. Föräldrapenning kan inte sökas via den tjänsten utan enbart via nätet eller i pappersform.

Hälsningar
    Elina, handläggare

Svar på tråden Ansökan om föräldrapenning?