• Äldre 8 Mar 19:10
    15782 visningar
    1 svar
    1
    15782

    Jag vill ha barn men min sambo vill vänta

    Hej!

    Jag kan egentligen alla svar till detta dilemma, men jag vet inte... kändes bra att få utomstående proffshjälp.

    Min sambo och jag har varit ihop i snart två år. Han är 37 och jag är 28. Vi vill båda ha barn i framtiden, men han känner väl egentligen ingen direkt längtan så utan vill vänta en obestämd tid. Jag däremot, jag vill gärna ha barn nu.

    Vi bar det väldigt bra ställt, ett bra samliv, lyckliga tillsammans, en nyrenoverad 4:a (som vi faktiskt köpte för att vi tänker att vi någon gång ska bli fler). Båda har fast jobb, stabil ekonomi, liknande intressen som vi båda utövar (väldigt sportintresserade bådatvå). Så egentligen har vi inget annat än att "han vill vänta" som grund till beslutet. 

    Jag respekterar honom, men jag känner mig frustrerad. Jag är ju inte ens över 30, så jag borde inte vara stressad. Men jag har lixom många flickor i vårt samhälle haft drömmen om att bli mamma i många herrans år, sedan barnsben. Och min skräck ligger i att jag inte vet om jag ens kan bli med barn. För ca. 4 år sedan blev jag faktiskt gravid med en kille som jag hade ett sporadiskt förhållande med. Och honom kunde jag ju inte skaffa barn med så vi bestämde att jag skulle göra en abort. Men så samma dag som jag skulle göra aborten, jag satt faktiskt i väntrummet och skulle precis få komma in, så får jag ett missfall. "Lämpligt", kan man tycka, så slapp jag aborten, men jag blev jätteledsen och satt och grät inne hos barnmorskan. Och detta för att jag blev så ledsen över att den där garantin jag fick när jag faktiskt blev med barn och att jag faktiskt verkade vara fertil, försvann i samma veva som jag fick ett missfall.

    Jag grundar min vilja att bli med barn på väldigt rätt saker nu, jag vill få barn med min sambo som jag älskar väldigt mycket, vi har det bra ställt och ett barn skulle få det väldigt bra hos oss. Men jag vill inte vänta och det vill han. Jag vet att jag ska respektera honom, men jag önskar att han kunde respektera mig och min vilja att skaffa barn med honom genom iallafall ge mig ett tidsperspektiv- hur länge vill han vänta? Men det vet han inte...

    Tack för att ni finns på denna sida, det lugnar många vilsna själar <3              

  • Svar på tråden Jag vill ha barn men min sambo vill vänta
  • Äldre 14 Apr 08:47
    #1

    Hej!

    Ja, tänk vad jobbigt och frustrerande det är att ha olika tankar och viljor kring så viktiga frågor i livet. Men det är väl just därför - det här är ju en stor fråga som påverkar hela ert framtida liv.

    Nu är ju jag "bara en BVC-sköterska" så det här är inte mitt expertområde att svara på en sådan här fråga. Men - jag har ju träffat så många föräldrar genom åren och en viss erfarenhet får man på BVC om denna stora livsfråga, beslutet om att försöka få barn.

    Det enda jag kan säga är att jag förstår att du tänker mycket kring det här och att det förmodligen upptar en stor del av dina dagliga tankar just nu. Därför är det viktigt att du berättar det för din sambo så att han förstår att du behöver få prata mer om detta. Vi behöver alla olika mycket tid för att ta ett sådant här stort beslut och det är väl det du behöver få veta, hur din sambo funderar kring hur lång tid han behöver.

    Har du ställt frågan till relationsexperten, där kan du nog få lite mer tips och råd.

    Lycka till! / Eva    

Svar på tråden Jag vill ha barn men min sambo vill vänta