• basset

farliga hundar

I min portuppgång bo ett yngre par med två argsinta pitbullvarianter. Själv har jag en liten orädd hund, Varje gång bestarna ser min hund sliter och drar de i kopplet, skriker eller skäller argt och vill äta upp min hund.Ungdomarna har ingen kontroll eller lydnad alls på hundarna. Nu har jag skaffat mig.............. Ja.vad ska man göra? Varför köper man sådana aggressiva hundraser?

• Svar på tråden farliga hundar
  • myy

trams29, men ar du på allvar att det inte finns några farliga hundar!?

Jag påstår det motsatta. De hundar jag har stött på som skadat djur och människor vill jag definiera som farliga. Oavsett om det berott på dåligt hundägarskap sjukdom eller ev. medfödda mentala egenskaper/brister.

• oONinniOo
    myy skrev 2013-03-31 10:44:15 följande:
    trams29, men ar du på allvar att det inte finns några farliga hundar!?

Jag påstår det motsatta. De hundar jag har stött på som skadat djur och människor vill jag definiera som farliga. Oavsett om det berott på dåligt hundägarskap sjukdom eller ev. medfödda mentala egenskaper/brister.

Det jag tror trams menar med att det inte finns farliga hundar är att de inte automatiskt är farliga bara för att det är en viss ras. Självklart finns det farliga individer, men som sagt så tror jag att hon menar att en hund inte automatisk är farlig för att den ex är en amstaff eller liknande, utan att det är pga dåliga hundägare (och dålig avel!!) som gör att det går snett.
    {{Lillknodden beräknad till 130906}} fampet.blogg.se
  • qenzo

Jag törs sätta min lön på att de allra flesta "svenssons" aldrig, aldrig stött på en aggressiv hund. Det är inte ens speciellt många instruktörer som, med gott samvete, kan säga att de träffat en riktigt aggressiv hund. 

Skrik, tjut, skall, hoppande, dragande mot andra hundar osv kan betyda hundra olika saker beroende på situation. Min schäfer låter som om han vrider sig i dödsplågor när han ser en annan hund, för han vill leka (han är en pajas) och han kan inte uppföra sig (för jag har inte idas bry mig) i det läget. Folk säger säkert att han är aggressiv för att de inte vet bättre. Att hävda sin kunskap (som i bl.a mina ögon blir okunskap) är något de flesta måste göra för att må bra. Tyvärr är det hundarna som lider för det.

Vore jag TS, eller andra med samma bekymmer, skulle jag kontakta hundägaren och fråga om vi inte kunde ta en promenad tillsammans. En hund var, kopplade och så gå i rask takt. Inget hälsa, inget nosa, bara gå. En hund som måste "småspringa" för att hinna med, har inte "tid" att koncentrera sig på något annat. Det är som att hjärnan "kopplas bort" för att benen ska fungera Cool 

Och gör oss alla sedan en tjänst och sluta säga att hundar med röstresurser är aggressiva, för det är så långt ifrån det stämmer att det endast borde bli pinsamt.Obestämd 

• myy

Men då kanske vi skall definiera vad en aggressiv hund är?
    Min grannes hund som bitit sin matte upprepade gånger så att blodvite uppstått - är det en aggressiv hund?
    Hunden som bet ett barn på gården så att operation krävdes och också bet en mindre hund så att den nästan strök med (avancerad veterinärvård) - är det en aggressiv hund?
    Hunden som stod utanför en affär och högg en liten flicka som tittade på den med en rejält blodig tumme som resutat?   

Tikarna som högg andra, undergivna tikar, i magen då dessa slängde sig på rygg? 

Jag är en helt vanlig Svensson, har nästan aldrig arbetat med djur, men har hund och har själv bara blivit biten av misstag (under lek).  Jag ser absolut inte skälliga och morrande hundar som hot om de inte visar andra allvarligare signaler med, men om definitionen för aggression inte går att enas om så kanske man skall kalla ovanstående hundar för farliga, skadegörande eller ...?

• Kat91
    myy skrev 2013-04-01 16:40:00 följande:
    Men då kanske vi skall definiera vad en aggressiv hund är?
    Min grannes hund som bitit sin matte upprepade gånger så att blodvite uppstått - är det en aggressiv hund?
    Hunden som bet ett barn på gården så att operation krävdes och också bet en mindre hund så att den nästan strök med (avancerad veterinärvård) - är det en aggressiv hund?
    Hunden som stod utanför en affär och högg en liten flicka som tittade på den med en rejält blodig tumme som resutat?   

Tikarna som högg andra, undergivna tikar, i magen då dessa slängde sig på rygg? 

Jag är en helt vanlig Svensson, har nästan aldrig arbetat med djur, men har hund och har själv bara blivit biten av misstag (under lek).  Jag ser absolut inte skälliga och morrande hundar som hot om de inte visar andra allvarligare signaler med, men om definitionen för aggression inte går att enas om så kanske man skall kalla ovanstående hundar för farliga, skadegörande eller ...?

Jag tycker att man måste se skillnad på vad det är för situation. En hund som vår som har bitit i lek nån gång så det uppstått blodvite (mycket små skråmor men i alla fall), han har gjort det under dragkamp när han missat. = inte aggressiv.

En hund som morrar och går undan och varnar 3000 ggr innan den biter ser jag inte heller som aggressiv då den har försökt på alla möjliga vis att be om hjälp i en trängd situation. (ofta så det går till när barn blir bitna i hemmet)

Hunden utanför entrén till vårt ICA/bolaget som hugger hysteriskt runt sig när den anser att folk kommer för nära (allt från 1,5 meter till 30 cm) börjar jag tro är aggressiv, den gör detsamma även när ägaren är med.
    Samma med hunden som blev tillsagd av en kompis till mig (med rösten, inte fysiskt) när den gick överstyr i lek med hans hund och hon vänder sig om och hugger honom i handen/armen upprepade gånger endast 9 månader gammal. Kanske aggressiv, kanske hade det gått att få ordning på.

Man måste helt enkelt se till situationen. Mycket som hundar gör missuppfattas ju också. Min stora buffliga otroligt klumpiga amstaffmix får inte hälsa på barn som inte är införstådda med att han är som han är av den anledningen att jag inte vill att han ska misstas som något elakt när han i själva verket inte har koll på svansen och små barn ofta är i svanshöjd till exempel. Samma sak med lek, han och sonen får enbart leka med bollar för med dragleksaker går det ofta över styr om vi inte styr leken.
  • Barasanna

Tycker alltid de är roligt att läsa folks okunskap om dessa "farliga raser" !!
    En vän till mig har en amstaff hane som skäller morrar och visar tänder till alla hanar han ser ute på gatan , kommer man nära honom med sina hanar skiter han i vilket, snusar lite och sen promenerar vidare,

Har själv en amstaff/rottweiler som är den största gosegrisen som finns , när han ser andra hundar ute skäller han och drar och sliter (jobbar på de) men de ända han vill är att hälsa och leka , samma sak när han träffar min tjejkompis dotter som är 5 år , jag släpper kopplet och han skäller och springer i full galopp mot henne men stannar några meter innan och inväntar henne viftande med heeeela kroppen , har en annan klump som är en italiensk mastiff (cane corso) morrar, grymtar , ylar och skäller OFTA pga att han e snackig och MÅSTE berätta massa saker för alla :-P många dömer Mina hundar utifrån hur dom ser ut och blir väldigt överraskade när de väl vågar hälsa och inser att en chihuahua är farligare än mina hundar :-P

• myy
    Kat91 skrev 2013-04-02 03:34:39 följande:
    Jag tycker att man måste se skillnad på vad det är för situation. En hund som vår som har bitit i lek nån gång så det uppstått blodvite (mycket små skråmor men i alla fall), han har gjort det under dragkamp när han missat. = inte aggressiv.

En hund som morrar och går undan och varnar 3000 ggr innan den biter ser jag inte heller som aggressiv då den har försökt på alla möjliga vis att be om hjälp i en trängd situation. (ofta så det går till när barn blir bitna i hemmet)

Hunden utanför entrén till vårt ICA/bolaget som hugger hysteriskt runt sig när den anser att folk kommer för nära (allt från 1,5 meter till 30 cm) börjar jag tro är aggressiv, den gör detsamma även när ägaren är med.
    Samma med hunden som blev tillsagd av en kompis till mig (med rösten, inte fysiskt) när den gick överstyr i lek med hans hund och hon vänder sig om och hugger honom i handen/armen upprepade gånger endast 9 månader gammal. Kanske aggressiv, kanske hade det gått att få ordning på.

Man måste helt enkelt se till situationen. Mycket som hundar gör missuppfattas ju också. Min stora buffliga otroligt klumpiga amstaffmix får inte hälsa på barn som inte är införstådda med att han är som han är av den anledningen att jag inte vill att han ska misstas som något elakt när han i själva verket inte har koll på svansen och små barn ofta är i svanshöjd till exempel. Samma sak med lek, han och sonen får enbart leka med bollar för med dragleksaker går det ofta över styr om vi inte styr leken.
    Klart det är skillnad på situationer och alla hundar/människor/katter/råttor/kameler kan väl bli arga i någon situation, men retningströskeln är väldigt olika pga av hereditet och miljö. Och verkningarna om någon stor och stark blir topp tunnor är självklart större än om någon liten och svag blir det.

Som hundägare  måste jag dock ha respekt för att min hund kan vara skrämmande för främlingar. Man skall inte förvänta sig att folk som inte är intresserade av djur "sätter sig in i" hur man läser hundar. Lika lite som religiösa kan förvänta sig att jag skall ägna min energi åt deras (i mina ögon) meningslösa skrifter. Jag vet att min hund accepterar att bli runtsläpad och pillad på av ett gäng ungar utan att försöka nafsa, men andra vuxna, som hon just morrat åt pga rädsla, är kanske inte alltid lika övertygade.
  • Kat91
    myy skrev 2013-04-04 05:18:53 följande:
    Klart det är skillnad på situationer och alla hundar/människor/katter/råttor/kameler kan väl bli arga i någon situation, men retningströskeln är väldigt olika pga av hereditet och miljö. Och verkningarna om någon stor och stark blir topp tunnor är självklart större än om någon liten och svag blir det.

Som hundägare  måste jag dock ha respekt för att min hund kan vara skrämmande för främlingar. Man skall inte förvänta sig att folk som inte är intresserade av djur "sätter sig in i" hur man läser hundar. Lika lite som religiösa kan förvänta sig att jag skall ägna min energi åt deras (i mina ögon) meningslösa skrifter. Jag vet att min hund accepterar att bli runtsläpad och pillad på av ett gäng ungar utan att försöka nafsa, men andra vuxna, som hon just morrat åt pga rädsla, är kanske inte alltid lika övertygade.
    Givetvis kan man förvänta sig lite enligt min mening. Jag är till exempel tvättäkta emetofob - livrädd för att kräkas med andra ord. Jag har givetvis läst på allt jag kan för att lära mig hur jag bäst skyddar mig från smitta.

Hundrädda borde vara lite intresserade av att lära sig hur de bäst ska bete sig för att vara så ointressant för hunden som möjligt.
    Som här där vi har ställen hundarna får vara lösa så är det absolut värsta som finns hundrädda människor som skriker, gapar och springer för det enda de triggar igång är en skitstark hund som vill leka och jaga.

Eller som typ skäller ut en för att man går på trottoar/gångväg med hunden kopplad "för jag hatar hundar" och är allmänt jävligt otrevlig. Då blir jag förbannad och hunden känner direkt att jag blir förbannad.
    En människa som lugnt går åt sidan, kanske tittar uppmärksamt på en eller vänder och går åt andra hållet/säger att hen är hundrädd flyttar jag mig mer än gärna för, går åt sidan och släpper förbi.

Enkelt: är du trevlig och beter dig som folk är jag det tillbaks.

• Antique

Jag tror inte det finns "farliga" hundar. Det finns hundar som inte blivit uppfostrade rätt eller behandlade på fel sätt. Ingen hund föds farlig.
    Jag har turen att ha fått en "snäll" hund men jag har sett hur hundar har ändrats beroende på vilken ägare de har. Min morbror köpte en Dobberman för några år sedan och han var aggressiv och hade bitit några men han tog honom som omplaceringshund. Efter ett år var den hunden världens snällaste. Man kunde göra allt på honom och han lydde bara min morbror. Han kunde gå med honom lös mitt inte i storstan (de bodde i Malmö) och jag kunde försöka få hunden att gå osv. men hade min morbror sagt åt honom att sitta, så satt han tills morbror sa något annat!
    Min systers hund har bitit många människor (Jack Russel) men hon har också blivit bättre. Man märker skillnad på henne bara det att hon får vara hos farmor (Eslöv i villaområde) istället för i stan (Landskrona). Hon är mycket lugnare, skäller inte som en idiot på andra hundar och ja, är lugnare på alla sätt och vis.

Sen är det många hundar i storstan som skäller som idioter. Blev senast igår utskälld av 4 hundar (tre små och en stor), min hund blir såklart livrädd och vill hellre vända än gå förbi dem. Min hund har också lekt med alla de hundarna samtidigt så de är inte farliga, utan det är nog mest för att visas.
    Amstaff, pitbull och andra sådana raser är inte farligare än t.ex labrador, golden eller liknande! Det är helt beroende på hur man uppfostrar dem. Vet bl.a en jaktlabrador som bor här i stan (min systers kompis hund) som är sjukt snäll men ändå lyckas hans ägare få honom att bita henne då och då så hon blöder? Jag menar, VÄRLDENS SNÄLLASTE HUND! Då är det inte hunden, utan ägaren!

Lägger också in en bild på min sötnos, den enda i sin kull som inte är dominant eller aggressiv. 50%Schäfer, 25% Jämthund och 25% Kungspudel

• trams29

Hej, självklart finns det agressiva individer men dom är inte ju inte Födda till det! Det är det jag med menar med att det inte finns några "farliga" Hundar utan bara DÅLIGA hundägare en hund blir precis vad du gör den till.. Om vi ska gå in på avel och genetik så är det oftast blandras uppfödare som avlar på kleti Och pleti för att det är lättförtjänta pengar! många hundar du ser på annons idag är blandningar Av pitbull eller amstaff blandat med antingen rottweiler eller något annat. Vad får vi för hund då? En blandning av denna typ av terrier som i grunden är framtagen För att slåss och och med en en ett het av att inte ge upp.. Plussa på en rottweiler som från grunden Är en vakthund och som används till bruks.. Ingen bra kombination:-/ OCH pricken över iet så säljs som billigt, oftast till personer som inte varken kunskap eller tid till att Uppfostra dom på ett ordentligt sätt. Jag håller på med avel själv, och använder enbart friska och mentalt stabila individer i min avel. Sedan säljs dom inte till underpris i absolut inte till någon jag inte tycker känns rätt. Det är det jag menar!

jag är som jag är...
Svar på tråden farliga hundar