myy skrev 2013-04-01 16:40:00 följande:
Men då kanske vi skall definiera vad en aggressiv hund är?
Min grannes hund som bitit sin matte upprepade gånger så att blodvite uppstått - är det en aggressiv hund?
Hunden som bet ett barn på gården så att operation krävdes och också bet en mindre hund så att den nästan strök med (avancerad veterinärvård) - är det en aggressiv hund?
Hunden som stod utanför en affär och högg en liten flicka som tittade på den med en rejält blodig tumme som resutat?
Tikarna som högg andra, undergivna tikar, i magen då dessa slängde sig på rygg?
Jag är en helt vanlig Svensson, har nästan aldrig arbetat med djur, men har hund och har själv bara blivit biten av misstag (under lek). Jag ser absolut inte skälliga och morrande hundar som hot om de inte visar andra allvarligare signaler med, men om definitionen för aggression inte går att enas om så kanske man skall kalla ovanstående hundar för farliga, skadegörande eller ...?
Jag tycker att man måste se skillnad på vad det är för situation. En hund som vår som har bitit i lek nån gång så det uppstått blodvite (mycket små skråmor men i alla fall), han har gjort det under dragkamp när han missat. = inte aggressiv.
En hund som morrar och går undan och varnar 3000 ggr innan den biter ser jag inte heller som aggressiv då den har försökt på alla möjliga vis att be om hjälp i en trängd situation. (ofta så det går till när barn blir bitna i hemmet)
Hunden utanför entrén till vårt ICA/bolaget som hugger hysteriskt runt sig när den anser att folk kommer för nära (allt från 1,5 meter till 30 cm) börjar jag tro är aggressiv, den gör detsamma även när ägaren är med.
Samma med hunden som blev tillsagd av en kompis till mig (med rösten, inte fysiskt) när den gick överstyr i lek med hans hund och hon vänder sig om och hugger honom i handen/armen upprepade gånger endast 9 månader gammal. Kanske aggressiv, kanske hade det gått att få ordning på.
Man måste helt enkelt se till situationen. Mycket som hundar gör missuppfattas ju också. Min stora buffliga otroligt klumpiga amstaffmix får inte hälsa på barn som inte är införstådda med att han är som han är av den anledningen att jag inte vill att han ska misstas som något elakt när han i själva verket inte har koll på svansen och små barn ofta är i svanshöjd till exempel. Samma sak med lek, han och sonen får enbart leka med bollar för med dragleksaker går det ofta över styr om vi inte styr leken.