gnocchi?
Har aldrigt ätigt det funderar på att prova gör nå med de ´till middag vad vill gärna på tips på vad jag skulle kunna göra?
Tycker ni det är gott?
Vad brukar ni göra med gnocchi?
Har aldrigt ätigt det funderar på att prova gör nå med de ´till middag vad vill gärna på tips på vad jag skulle kunna göra?
Tycker ni det är gott?
Vad brukar ni göra med gnocchi?
Äter med tomatsås eller pesto.
Pesto här med...
Stekt fläsk?
Det är ju lite som potatispalt.
nån mer som brukar äta det vad gör ni med gnocchi alltså vad har ni till?
Äter det någon gång i månaden eller så, barnen gillar det.
OBS att det heter [njocki] och inte [gnotschi] som de flesta tror.
Det normala är att man kokar dem tills de flyter upp till ytan - precis som palt. Nu är ju jag från södra sverige, så det är knappt politiskt (läs från familjen) acceptabelt att äta palt. Ska nog göra det ändå nu när jag tänker på det.
En variant är helt enkelt att steka dem, inte i alltför hög värme, kanske 75% i lite smör. Rör på dem hela tiden, servera med stekt fläsk eller bacon och rårörda lingon samt rårivna morötter.
De blir genomvarma på några minuter, så det är snabbmat på riktigt. Om man inte är rädd för det animaliska fettet steker man fläsket/baconet först och steker gnoccin i grisfettet, det blir mycket godare.
En annan variant är att steka dem ett tag, servera med samma tillbehör, men rör ner en burk creme fraiche, peppra och salta försiktigt tills det blir en simmig sås och hyvla i ordentligt med paramesan. Osten ger sälta, såsen får inte koka med osten, då blir det ju inte bra.
Mina barns favoriträtt - båda varianterna. (Fast min son skulle aldrig drömma om att smaka på morötter eller lingon, han är superkräsen... Så han äter det med ketchup! Helgerån!)
Jag brukar göra en god marinara, massor med parmesan och en enkel sallad med oliver!