Är botox farligt?
Anonym (Rynkig kärring) skrev 2013-03-11 09:56:58 följande:
Nej självklart är anorexia och andra ätstörningar grundade i psykisk problematik men jag drar paralleller ändå då det ofta börjar med en "önskan att bli smal", att stämma in i idealet och hur man ska se ut för att duga. Och där kommer tyvärr skönhetsidealet i många fall in då det väldigt smala (på gränsen till eller rent av undervikt) är det som anses fint och normalvikt närmare anses som övervikt om du tittar till idealet idag. Att tro att unga tjejer inte påverkas av det är naivt, att tro att det inte påverkar deras självkänsla och syn på egenvärde lika så. Många tjejer tar upp Kissie som ideal och det skrämmer mig. Synsättet att fokusera på det yttre (om jag blir smal och får kontroll på kroppen så kommer jag att må bra), att fokusera på det man anser fult och tro att lyckan kommer när man förändrat det, att inte se det som är bra med en själv är sorgligt. Och det jag menar är att om inte vi vuxna kan acceptera våra "skavanker" (hatar det ordet när det kommer till något som är naturligt men i alla fall) så är det ganska lönlöst att försöka övertyga unga tjejer att de duger som de är när vi själva som förebilder inte kan stå för det. (Men det är egentligen helt OT, så förlåt för det.)
Nej, be inte om förlåtelse.
Du skriver på ett väldigt bra sätt det jag tänker.
Tack.