• Madida

Tapet och glasskiva istället för kakel?

Jag har köpt en lägenhet och ska riva ut köket och sätta in nytt. Nu har jag blivit lite sugen på att skippa kakel och isället sätta tapet där man annars kaklar (över diskbänk, spis och sådär) Någon som har gjort det? Blev det bra? Vet ni om det finns nåt annat alternativ än att sätta en glasskiva över?
    Förstår ju att jag måste skydda tapeten men ytan är så lång och jag vill väldigt ogärna ha skarvar i glaset men tror det blir tvunget om jag ska lyckas få in glasskivan i lägenheten Därför undrar jag om någon har nåt annat förslag? 

Har inte jag rätt så har vi båda fel ;)
  • Svar på tråden Tapet och glasskiva istället för kakel?
  • 724

Det finns ju så mycket snyggt kakel nu för tiden, olika varianter allt ifrån mosaik till stora plattor, och vanliga som man kan sätta upp själv.

Din rubrik fick mig att minnas det mögliga badrummet i min första lägenhet, det var tapetserat med glasfiberväv och målat ovanpå (och hade möglat under tapeten inte helt oväntat).

• Madida
    724 skrev 2013-03-09 13:42:04 följande:
    Det finns ju så mycket snyggt kakel nu för tiden, olika varianter allt ifrån mosaik till stora plattor, och vanliga som man kan sätta upp själv.

Din rubrik fick mig att minnas det mögliga badrummet i min första lägenhet, det var tapetserat med glasfiberväv och målat ovanpå (och hade möglat under tapeten inte helt oväntat).
    Haha, ja det finns det. Men jag har inte hittat ett enda kakel jag gillar. Däremot en riktigt häftig färgglad tapet som jag hade velat ha på det lilla utrymmet.
  • vivianne

Jag har bara sett det på bild men tycker det är jättesnyggt! Jag hade nog pratat med en lokal glasmästare för att se hur lång skiva de kan tillhandahålla (säkert längre än man tror) och hur eventuella skarvar kan tänkas bli.

• överanalysera

Det finns väl kök som har det så? Jag tror då jag sett det några gånger. Smartast är väl kanske att prata med en riktigt duktig hantverkare? Det måste ju vara viktigt med hur du tätar och sådär, för att undvika mögel.

• Madida
    vivianne skrev 2013-03-09 13:47:52 följande:
    Jag har bara sett det på bild men tycker det är jättesnyggt! Jag hade nog pratat med en lokal glasmästare för att se hur lång skiva de kan tillhandahålla (säkert längre än man tror) och hur eventuella skarvar kan tänkas bli.
    Ja det tycker jag med. Och eftersom all inredning ska vara vit (vita skåpluckor, vitt matbord o.s.v), förutom bänkskivor som ska vara i ek, så tyckte jag det var kul att sätta in "lite" färg i form av en mer eller mindre galen tapet från PIP studio
    Ja, jag får nog prata med någon glasmästare. Vet ju inte riktigt hur jag ska fästa skivan heller  
  • Madida
    överanalysera skrev 2013-03-09 13:54:47 följande:
    Det finns väl kök som har det så? Jag tror då jag sett det några gånger. Smartast är väl kanske att prata med en riktigt duktig hantverkare? Det måste ju vara viktigt med hur du tätar och sådär, för att undvika mögel.
    Ja, jag har sett det på nån bild på nätet någon gång. Men det verkar inte så vanligt. Hoppades få tag på någon som hade gjort det
    Ja, precis. Mögel är inte direkt något jag vill ha. 
  • MartinaE

grannar till oss tapetserade och målade sedan över med genomskinlig lackfärg i 3 lager. Det är riktigt snyggt och väldigt hållbart =)

• Madida
    MartinaE skrev 2013-03-09 14:40:22 följande:
    grannar till oss tapetserade och målade sedan över med genomskinlig lackfärg i 3 lager. Det är riktigt snyggt och väldigt hållbart =)
    Ja det var någon som tipsade mig om det också men det känns osäkert. Håller det verkligen? Det hade varit sjukt skönt om det funkade!
  • Sorbus
    Madida skrev 2013-03-09 14:42:22 följande:
    Ja det var någon som tipsade mig om det också men det känns osäkert. Håller det verkligen? Det hade varit sjukt skönt om det funkade!
    Sätt glas framför tapeten där den blir mest utsatt, dvs vid spis och diskbänk, och lacka resten? Jag läste tips den varianten någonstans men minns inte var nu så jag har ingen bild som exempel. Då slipper man försöka få in en gigantiskt lång glasskiva i alla fall.
  • MartinaE

Mannen i huset hade egen snickar/målarfirma och han var jättenoga med allt, de har dock flyttat nu och jag känner inte de nya grannarna så jag kan tyvärr inte fråga vad det var för färg de använde sig av.

Svar på tråden Tapet och glasskiva istället för kakel?