• Lisamatilda

Tvillingtjejer med lite problem i vardagen

Hej!
    Jag har två tjejer som är 3,5 år gamla och jag skulle behöva lite input i en fråga.

Vi har haft 2-3 krismöten på dagis där de pratar mycket om att de inte gör som de säger och att de anser att de inte riktigt verkar förstå. Nu uttrycker jag det kanske fel här men jag vet att de bryr sig mycket om dem så det är inte det jag vill klaga på. Det är nu en specialpedagog inne och vi har möten inbokade både där och på BVC.

De är sena med språket men nu börjar det utvecklas mer.

Det vi märker hemma är att det är väldigt svårt att få dem att sitta vid bordet och att det tex är vissa saker som verkar låsa sig för dem. Tex så om de får en banan får man inte ha öppnat den innan. Då bryter de ihop. De måste efter en viss stund fråga om hjälp..

När de tex har sås på tallriken vill de ha mer och verkar inte förstå att de redan har (dagis exempel)

Det är otroligt svårt att få ner det här på ett bra sätt men det är pigga glada busiga tjejer men är då lite sena med talet. De är också väldigt irriterade och arga när de inte får som de vill:) Ligger lite i åldern men med tanke på att vi är många som ändå reagerar nu så kanske det är något..

vad tror ni?
    Tacksam för råd.  

• Svar på tråden Tvillingtjejer med lite problem i vardagen
  • Deo volente

Min pojke är 3 år och jag känner igen mig i exemplet med bananen. Allt måste ske enligt honom annars blir det utbrott, sås på tallriken, han ska ha mer, lägger man fel blir det utbrott, vad man än gör så måste msn tänka efter innan och försöka förstå bad han vill. Trotsåldern!!

• mandelblomma

har fyra barn och känner igen allt det du säger.
    I synnerhet bananenFlört
    just det här med språket kan säkert vara en anledning till att det blir svårare för dem.
    Att de kanske inte får fram vad de egentligen vill eller fråga om?

• Lisamatilda

Hej!
    skönt att höra att det verkar okej. Hade precis ett sammanbrott på den ena när hon skulle ur badet:)
    /Lm 

• Vickan I

Låter som vår fyraåring, beteendet. Han kan prata en massa och gjorde tidigt, men beteendet finns där ändå och är nog ganska vanligt om man hör med andra med barn i samma ålder. Sonen gör det ju gärna lite extra svårt med att ändra sig också. Enda dagen ska man ex skära korven i små bitar "korvpengar" , så gången efter gör man samma sak igen och då blir det psykbryt för han skulle äta den hel. Samma med banan, bröd med eller utan kant osv haha.

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 & Axel 111010♥ ¸.?°´¯)
  • k girl

Om de har en språkförsening kanske de har problem med förståelsen också, tänker jag spontant. Har de träffat logoped? Och är hörseln kollad?

• MikNis

skulle det vara en ide att låta dem gå på var sitt dagis?

• cosinus

Allt det du skriver tycker jag låter som en högst normal unge i den åldern, många är envisa och ska ha sakerna på precis sitt sätt. Såsexemplet har många av mina kört med, de ska ha mer fast de redan har.

Är det så att de stöttar varandra i sin envishet och sina ideer om att ha saker på precis sitt sätt och därför upplevs som extra svåra? Tänker att barn på dagis gör ju t ex ofta som den stora massan gör vid matbordet o s v men har man med sig en tvilling kanske man vågar stå på sig och mer trilskas som man gör hemma.

• iser

Beteendet verkar heeelt normalt. Hälsningar från en mamma med dotter på 3 1/2

Men annars har jag lite funderingar angående förskolan och talet. Jag vet inte hur tighta dina döttrar är och när de föddes eller hur de föddes etc. Men jag är själv enäggstvilling och vi var väldigt sena jämfört med barn i samma ålder när vi var småbarn fram till typ mellanstadiet. Det var främst grovmotorik dock. Födda förtidigt med kejsarsnitt.

Min dotter som är i dina döttrars ålder har extremt svårt att sitta still vid matbordet. En av pedagogena på hennes förskola menade att barn som är födda med kejsarsnitt kan ha svårigheter att sitta still enligt forskning jag inte alls har koll på. handlar tydligen om nått med reflexer att göra.

När det gäller talet, kan det vara så att dina döttrar är så tighta med varandra att de inte riktigt känner att de behöver samtala med andra? De förstår varandra och det är nog?

Vad är det annars för problem på förskolan? Kom ihåg att det ALDRIG är barnet som är problemet. Pedagogiken och pedagogerna ska anpassa sig efter barnens behov och intressen.

• Lindsey Egot the only one

Det låter som normala tre åringar men lite sena i talet.
    Vissa kommuner rekommenderar att ha olika avdelningar/klasser till tvillingar just för att de ska få utvecklas som individer för oftast gör de ju allt tillsammans. Andra kommuner tycker inte man ska ha dom på skilda avdelningar/klasser just för samhörigheten.
    Ibland kan de bli hämmade av varann eftersom de förstår varann och därför inte har behov av att utveckla språket i samma takt som de skulle haft om de enbart var syskon med tex ett år emellan för då behöver de språket för att kunna kommunicera.
    Man säger ju att tvillingar kan fungera med telepati. Om det är sant vet jag inte men många tvillingar påstår att de kan känna av om tvillingen råkat ut för något alt att båda gör någorlunda samma sak fast på olika stället. Tex bryter ett ben.

Be om ett möte med förskolepersonalen, rektorn, logopeden och specialprdagogen så ni kan ha gemensamma mål och man kan även skriva återgärdsprogram för barn på förskolan om man märker att de har svårigheter.

Svar på tråden Tvillingtjejer med lite problem i vardagen