• coockiejar

Vadå teori i C-uppsats?

Jag är så desperat en människa kan bli nu, känner jag. Började skolan 24 jan efter 1 års föräldraledigt. Var på uppropet och gick då jag hade min 1-åring med. Var på föreläsning en vecka senare men gick tidigare pga barnet. Väl hemma upptäcker jag att andra barnet är sjuk. Får sjukstuga hela februari-månad och kan inte närvara vid någon föreläsning. Känner inte de andra då jag inte gått med dem tidigare och skriver min uppsats ensam.

1-åringen åkte på en rejäl infektion första inskolningsveckan och nu försökte jag igen men han är sjuk i feber och förkylning.

Med alla sjuka barn hinner jag knappt med uppsatsen. Är dessutom ensam mamma. Har mailat kursansvarig men får inga svar. Har inte fått handledare än.

Ska välja teori och metod. Har kollat i böckerna men kan Inte hitta nåt om teori. Vadå teori? Känner mig dummast på jorden men jag måste fråga. Låt mig omformulera, visst står det om teori men inte vilja olika teorier jag kan använda. Förstår inte alls hur jag ska komma vidare nu. Känner värsta ångesten och vet inte hur jag ska få en uppsats i hamn om det håller på så här.

• Svar på tråden Vadå teori i C-uppsats?
  • Sykepleie

När jag skrev c-uppsats så var teorin om vad ämnet handlade om. Ex cancer, teorin var då om vad cancer är och olika cancerformer.

• dagdrömmare

I vilket ämne skriver du?

En teori är något som anses vara sant något man via forskning har kommit fram till.
    Det kan också vara så att teori är det som du ska testa, det som du ännu inte vet är sant men då brukar man kalla det för hypotes.

I en uppsats utgår man ofta från en egen teori (hypotes) som man vill undersöka via en metod (experiment, enkäter osv). Innan man gör sin egen forskning så ska man läsa på om andra teorier och forskningsresultat som finns kring det du ska undersöka.

Tex jag vill undersöka om min teori/hypotes att unga gravida är mer mindre oroade för missfall än äldre gravida.

Jag ska undersöka detta via enkäter med 100st gravida 50 unga och 50 äldre.

Men innan så läser jag på om teorier om detta tex.
    Hur vanligt är missfall i olika åldersgrupper
    Hur vanligt är oro för missfall.
    Har tidigare studier kommit fram till att äldre gravida oroar sig mer
    Finns det någon typ av föräldrar som är mer oroade än andra tex de som har haft svårt att bli gravida eller de tidigare haft ett missfall.

• Dundermuppen

Metod syftar iallafall på om du ska använda kvalitativ metod eller kvantitativ metod. Kvalitativ är intervjuer med ett par personer kvantitativ är enkätundersökningar.. Teori har jag ingen aning vad de kan mena.. Men kan tänkas vara som det tidigare inlägget.. Dåligt att du inte får mer info

• dagdrömmare

har ni ingen teoribok typ uppsatshandboken eller liknande där det står ingående om de olika termerna och vad du ska ta upp i olika delar av din uppsats? I samtliga 3 c-uppsatskurser jag har läst har den eller liknande bok varit obligatoriska kursbok

• Knytt

Allvarligt talat så tror inte jag att du är redo att skriva någon C-uppsats om du inte förstår dessa begrepp. 

En enkel disposition kan se ut så här (exakt hur beror på vilka epistemologiska och hermeneutiska överväganden man gör) 

1. Inledning
    2. Teori = allmän information och bakgrund som andra teoretiker/forskare skrivit i ämnet
    3. Metod = hur du genomför din undersökning, kommer fram till dina reslutat.
    4. Undersökning = hur du genomför din undersökning
    5. Analys = relationen mellan den gamla teorin och vad du kom fram till
    6. Sammanfattning = vad innebär det. 

Den lätta delen är teorin och den svåra är metoden eftersom det är rätt många överväganden som man måste göra innan man får det rätt. 

Sök på uppsatser.se och sök på det du ska skriva om (eller något annat) så kan de se och få inspiration och tips från flera tusen uppsatser. 
    www.uppsatser.se/ 

• Studentpappa

Jag antar att din uppsats ska följa en IMRAD-struktur, i metoddelen förklarar du vilka metoder du använt för att komma fram till dina resultat. I teoridelen förklarar du relevant bakgrundsinformation om ditt ämne. har finns en guide som du kan kolla i. www.uppsatsguiden.se/kap/12/

En stor kuk är en klen tröst i ett fattigt hem.
  • Dundermuppen

Har du kollat på de olika unvieritetens hemsidor. De kan ha rätt bra mallar hur man ska skriva vetenskapliga arbeten.. Googla "skriva vetenskapligt arbete" så får du bra tips! lycka till!

• Knytt
    Dundermuppen skrev 2013-03-09 19:23:21 följande:
    Metod syftar iallafall på om du ska använda kvalitativ metod eller kvantitativ metod. Kvalitativ är intervjuer med ett par personer kvantitativ är enkätundersökningar.. Teori har jag ingen aning vad de kan mena.. Men kan tänkas vara som det tidigare inlägget.. Dåligt att du inte får mer info
    Det där är inte helt och hållet sant. Och det finns många fler sorters metoder och undersökningar man kan göra.

Och hon har fått mer info - begreppet teori används från dag 1 på högskolan.  
Svar på tråden Vadå teori i C-uppsats?