Nenniken skrev 2013-03-10 08:23:10 följande:
Jag är gravid i tredje månaden och känner nu när vi ska ha barn att jag så så så gärna vill ha en hund. Jag har alltid velat ha en hund men har alltid tänkt att tiden inte passar in osv... Jag är van vid djur men inte just hund så därför tänkte jag om någon vet hur det är att skaffa hundvalp när man ska ha barn? Dålig idé? Jag jobbar 5 min från hemmet dessutom och känner inte att det hade varit problem med att åka hem på rasterna men visst... Jobbar i för sig där som vikarie och det är ingen garanti att jag får fortsätta efter att vi fått barn så... Vår situation är då att vi bor i en mindre villa på ca 50 kvm med en tomt på 1600 kvm... Skog omkring oss med fina stigar... Vi har två katter som väl är 3 och 6 år gamla och valpen kommer att vara ca 5 månader när bebisen kommer i så fall. Nästa år ska vi dessutom bygga ut huset... Vi har många släktingar också och jag vill att den ska bli van vid människor och social så jag antar att det räcker att man tar med den varje gång man åker nånstans? Vi gillar visserligen att resa men i och med att vi känner så mycket folk och blir hunden van vid dem borde det inte vara problem att lämna humden någon vecka eller två hos någon dom? :) Vad tycker ni? Är det en dålig idé??
Har du haft hund tidigare? Förstår du vilket arbete en valp kräver? De skall rastas minst var annan timme för att bli någolunda rummsren.
Du måste gå valpkurs-inte bara för att få den lydig utan för att den skall lära sig bete sig med andra hundar. Du måste gå ut med hunden även fast vädret är skit (Ösregn/Snöstrom) eller du är sjuk.
Du kommer inte kunna resa utomlands bara sådär
Hunden kräver engagemang även när du känner dig trött
Hunden släpar in enorma mångder smutts och fäller hår(Hur ofta dammsuger du nu-räkna med att dubbla den tiden)
En fråga bara: Vad har du tänkt dig för ras??
Beroende på ras är hund och pälsvård väldigt olika
Jag har två belgiska vallhundar och de kräver otroliga mängder "huvudbry" för att kunna slappna av hemma när jag vill sitta och slöa i soffan..Jag vet vad en hund kräver och har anpassat mitt liv efter det också!
En familjehund tex golden retriver eller labbe är ju tacksamma på så sätt att de inte kräver massor men för att få en balanserad hund så behöver de också få arbeta.
En liten terrier är oftas mycket energikrävande och behöver en fast hand för att inte bli dominanta (de skäller på allt och alla och gör utfall mot alla som kommer för nära)
Tänk dig för. En graviditet kräver mycket av dig och du kommer ha nog med bebis när den väl kommer! Du kommer inte ha samma tid för hunden då och om hunden är runt halvåret så kommer du nog få kämpa, månag hundar börjar testa gränser och utveckla sin könsdrift då, en så kallad "trottsålder".