• Anonym (Rådvill)

Relation med ryska och ukrainska kvinnor?

Hej,
    Jag är träffade en underbar kvinna från Ukraina för 2 år sedan och vi gifte oss och flyttade ihop för ca 1 år sedan. Allt såg lovande och lyckligt ut men så kom olikheterna smygande med allt det för med sig. Vi hade talat om detta innan och var väl medvetna om de olikheter som finns med allt från kultur, könsroller och familjetänkande, men detta gjorde det hela också speciellt och åtminstone jag formade mig och anpassade mig efter vad jag ansåg skulle göra vårt förhållande lättare att leva med och utveckla i positiv riktning. 

Nu är det inte så och efter 2 år så tenderar alla särdrag som min fru hade komma tillbaka och det blir istället för något unikt och fint till missförstånd, krav och påhopp och tyvärr i nationalistisk anda ibland... :(

Det är inte så att kärleken försvunnit på något sätt och det är inte så att jag är omedveten om att detta mycket väl kan hända efter ett par år oavsett var man kommer ifrån i ett förhållande, men jag söker nu råd och tips om hur man kan förhålla sig i en relation med en ukrainsk fru som  "nu" håller hårt på sina ideal och vad hon anser vara rätt sätt fast hon levt i Sverige sedan 2005. Problemen jag ser är följande:

- Inte lärt sig Svenska fullt ut än, förstår hjälpligt men talar inte bra, viljan finns men det blir inte av.
    - Otroligt självupptagen, utseendet allt och kan ägna flera tim/dag åt skönhetsbehandlingar.
    - Vill jobba men ändå inte, när jag orkar och tycker det är intressant
    - Håller hårt på könsroller och anser bl.a att mannen inte skall vara i köket eller "ta plats" där. Fast hon avgudar min mat vilket är ett stort intresse för mig.
    - Har hela tiden "förväntningar" och skapar missförstånd och projicerar helt onödiga problem på mig.

SÅ HAR NÅGON DÄR UTE ERFARENHET AV UKRAINSKA ELLER RYSKA KVINNOR I ETT FÖRHÅLLANDE OCH KAN GE TIPS ELLER LÖSNINGAR FÖR ATT FÅ DET ATT FUNGERA BÄTTRE SÅ SNÄLLA SKRIV!

• Svar på tråden Relation med ryska och ukrainska kvinnor?
  • shm
    Anonym skrev 2013-03-16 18:27:38 följande:
    Jag har en bekant som träffade några kvinnor från Ryssland, Ukraina, Estland och Lettland och trodde att de var ihop medan de bara utnyttjade honom för att få gratis resor till Sverige. Med träffade menar jag att han träffade en åt gången, totalt 7-8 personer under flera år.
    varför fortsatte han träffa dem? kunde väl träffa svenskor?

• Anonym

Är man från olika kulturer så blir det lätt så att det handlar om pengar. Hur skall man kunna odla en kärleksrelation om man har svårt att uttrycka språknyanser? Det finns naturligtvis undantag där det fungerar bra, men ofta blir mannen besviken och kvinnan har förbättrat sin ekonomiska situation.  

• shm

det är fortfarande frivilligt att välja vilken kvinna man vill leva med. Har man dålig erfarenhet av ryssar borde man rikta in sig på andra nationaliteter. Det finns nog anledning för de män som väljer att träffa rysskor/thailanskor etc att fortsätta på samma spår trots sina dåliga erfarenheter.

• Anonym
    shm skrev 2013-03-17 10:26:38 följande:
    det är fortfarande frivilligt att välja vilken kvinna man vill leva med. Har man dålig erfarenhet av ryssar borde man rikta in sig på andra nationaliteter. Det finns nog anledning för de män som väljer att träffa rysskor/thailanskor etc att fortsätta på samma spår trots sina dåliga erfarenheter.
    Ja, man skulle kunna tycka att de borde börja leta efter andra nationaliteter. Det ändrar dock inte det faktum att de flesta ryskor/ukrainskor är golddiggers.

Vad tror du deras anledningar är? Jag kan gissa att de är fula/har liten kuk eller av någon anledning inte kan få en svensk tjej. Skrattande 
  • shm
    Anonym skrev 2013-03-17 10:44:46 följande:
    Ja, man skulle kunna tycka att de borde börja leta efter andra nationaliteter. Det ändrar dock inte det faktum att de flesta ryskor/ukrainskor är golddiggers.

Vad tror du deras anledningar är? Jag kan gissa att de är fula/har liten kuk eller av någon anledning inte kan få en svensk tjej. Skrattande 
    håller med. De som kan få en svenska föredrar det. Resten letar nån annanstans.

• Anonym

Kolla på "torsk på Tallinn" ..

• Thashiznitov
    Natzki skrev 2013-03-16 00:47:23 följande:

Jag vill svara på några av svaren som du har fått.

Jag känner många kvinnor som kommer hit för att hitta kärlek och en trygg familj. Vi har inte många "dugliga" män i öst, men många duktiga, utbildade och fina kvinnor. Många svenska män utnyttjar ryska kvinnor och många av kvinnorna gör slut efter uppehållstillstånd eftersom de inte längre kan stå ut. Många blir nämligen riktigt dåligt behandlade. Det är många gånger vidriga livsberättelser som omgivningen inte känner till. Jag har sett exempel på dessa på mycket nära håll. 

Det finns självklart även kvinnor som utnyttjar de svenska männen. Sådana kvinnor finns överallt i världen. Det finns svenska kvinnor som utnyttjar män också. Det finns hur många trådar som helst på familjeliv även om kvinnor som inte jobbar och är hemmafruar. 

Ryssar är inte lata vad gäller det svenska språket. Vi har svårt för att lära oss svenska, eftersom vi inte får en ordentlig undervisning i engelska i skolan. De latinska bokstäverna är främmande och att lära sig ett andra språk är nytt för oss. Det är inte som i Sverige när man växer upp med engelskan, hör och ser engelskan överallt och sedan går vidare till att också läsa spanska, franska eller tyska. 

Javisst, många jobbar som städerskor. Oftast medan de pluggar svenska. Min mamma gjorde det (och jag hjälpte till), min syster gjorde det, mammas vänner gjorde det. Och ingen slutade jobba när de hittade en "rik" man. Ingen letade iof efter en sådan heller... Min mamma är civilingenjör, men det är mycket svårt att få den typen av jobb som invandrare. Hon kan t ex inte engelska, trots att hon verkligen har ansträngt sig. Men hon är riktigt duktig på svenska. Så duktig som man bara kan bli om man kommer till ett annat land vid 40 års åldern. Hon kom hit, till en såkallad "rik" man och städade och pluggade svenska, omutbildade sig till undersköterska och sedan fick jobb som civilingejör i ett företag som några år senare gick i konkurrs. Nu är hon personlig assistent och arbetsledare. Inte ett drömscenarie, men inte direkt dåligt jobbat, kan jag tycka.

Jag följde med till Sverige och sedan kom min syster hit. Hon hade blivit förälskad i en svensk man, och nej inte lurats och låtsats, utan hittat sin stora kärlek. Denna "fantastiska" man hade senare, efter de fått sitt första barn tillsammans, varit otrogen två gånger framför ögonen på henne. Medan hon städade villor och företag och pluggade svenska och kom in på universitetet, efter bara 2 år i Sverige. Klokt nog dumpade hon den där idioten, som sedan dess har råkat avla 4 barn till, med tre olika kvinnor. Eller anser ni att hon utnyttjade honom?

Min mor var tillsammans med en tyrann, mao min fd styvpappa, i 13 år. För bara två år sedan ansökte hon äntligen om skilsmässa. Jag skulle här kunna beskriva helvetet som vi har varit med om under alla dessa år, men ärligt talat så tycker jag inte att folk här är värda dessa detaljer. Jag kan ibland berätta om våra liv, men för människor som bryr sig och inte har alla dessa sjuka förutfattade meningar. Jag kan iaf ang "försörjning av barnen" säga att jag inte hade några egna kläder under de två första åren i Sverige och min mamma hade ingen jacka och inga varma skor att ha under de två första vintrarna. Jag tackar fortfarande våra svenska grannar som brydde sig och gav oss lite kläder. Vi fick spara enkronor för att köpa en chokladkaka en gång i månaden och min första julklapp var ett litet gosedjur som mamma hade köpt på Röda korset för 5 kronor. Så mycket hjälpte min styvpappa till, han som förresten var en läkare.

Så min otroligt lojala mamma hade dessvärre inte lämnat denna man efter uppehållstillståndet. Och vi känner många kvinnor i våra kretsar som har kämpat och kämpat och kämpat. En kvinnas barn (en gång mina klasskamrater) tog med sig mat från skolmatsalen i påsar hem till sin mamma för att deras styvpappa dagligen låste kylskåpet. En annan kvinna sov på en dörrmatta och en annan råkade ut för en pedofil. Så där här ni era ryska kvinnor som utnyttjar de stackars männen... Jag känner bara till en enda rysk kvinna som i viss mån utnyttjar männen hon möter. Typ genom att de hjälper henne att handla på Ikea, alltså lasta på tunga saker.. Hon har annars ett mycket bra jobb inom IT och behöver ingen försörjning. 

Så snälla, dra inte alla över en kam. Själv är jag student och har precis fått praktik på ett av departementen i Stockholm. Jag är sambo med en svensk man, men jag betalar alltid för mig själv. Att klara mig på egen hand med min egna ekonomi är något jag har fått med mig från min kultur och min familj, så jag förstår faktiskt inte vilken kultur svenskarna här pratar om när de beskriver ryskor. Och min syster är idag lärare i, hör och häpna, svenska. 

Jag känner även till ett flertal fina relationer mellan svenska män och ryska kvinnor. Mitt förhållande med min sambo är underbart, även trots vissa kulturella skillnader. Är man vettig så löser man det. Det kräver helt enkelt två förnuftiga människor. Sådana kan hittas både i Sverige och i Ryssland, och i resten av världen.

Grymt skrivet ! 
  • Anonym (min vän)
    Anonym skrev 2013-03-17 10:44:46 följande:

Hahahaha, min vän har svårt att hålla sig styv vet jag, det har hans fd sagt. men han är en jävel på massage!
  • Ryska

Hej på dig! Jag är ryska och är gift med svensk. Har bott i Sverige i fyra år och det var jättejobbigt i början får jag säga. Ångrade många gånger att jag flyttade hit men man blir ju inte klok när man är kär) Jag lyckades lära mig svenska ganska fort och fick ett arbete efter att jag hade bott här i två år. Det är ett stor ansvar att flytta till ett annat land, tycker jag och en människa måste göra sitt bästa för att integreras i samhället.
    Så att din ukrainska fru  verkar vara lat och egoistisk tyvärr.   
    Håller hon hårt på könsroller ?? Det låter lite dumt)) Min man och jag gillar laga mat och vi gör det tillsammans ofta eller ibland vill han göra en överaskning och lagar något gott själv, det är så trevligt)
    Att ägna så mycket tid åt sitt utseende .. men vem betalar allt i så fall? Betalar du? Då låter du henne själv uppföra sig så.
      Men en del av problemet kan jag förstå, om hon inte kan språket och inte jobbar blir hon irriterande mer och mer för att hon känner sig isolerad , förlorar självförtroende och kastar alla sina negativa känslor ut. Har ni barn? Vad gör hon annars? Har hon kompisar i Sverige?  
    Man kan anpassa sig och lära sig ett annat språk och kultur, det behövs bara att ställa ett mål framför sig.Och om man gör det för kärlekens skull då går det ännu bättre.
    Jag skulle aldrig lämna mitt land annars, jag hade allt i livet förutom kärlek och det bara hände så att jag träffade
    en snäll svensk kille och vi blev upp över öronen kära i varandra) 
    Om ni älskar varandra fortfarande kommer ni att klara er men din fru måste med din hjälp och utan den integrera sig i svenska livet och kultur och sätta värde på din strävan att rädda relationen. 

• ryskor och deras lögner
    Anonym skrev 2013-03-16 18:27:38 följande:
    Jag har en bekant som träffade några kvinnor från Ryssland, Ukraina, Estland och Lettland och trodde att de var ihop medan de bara utnyttjade honom för att få gratis resor till Sverige. Med träffade menar jag att han träffade en åt gången, totalt 7-8 personer under flera år. Han betalade deras flygbiljetter och visa, bjöd på mat, köpte varma kläder åt dem. De klagade ständigt att de inte har pengar att betala sina räkningar med, så han skickade dem även pengar. De krävde mer och mer och tills slut när han inte ville och inte kunde betala så stora summor, så dumpade de honom.

Dessutom känner jag några ryskor som bor i Stockholm som bara letar efter killar som betalar åt dem. I början är det "stor kärlek" men såfort killen vägrar betala, så är han en "snåljåp" och då hittar de någon annan som är villig att betala.

Har dessutom hört en del historier från vänner och bekanta där ryskor utnyttjar männen för pengar och för att få uppehållstillstånd i Sverige. Det finns säkert normala tjejer som kommit hit för att plugga eller jobba men majoriteten av dem som jag känner och som mina vänner känner, är golddiggers.
    JA PRECIS SÅ ÄR DET... en bekant känner ett tiotal finska gubbar på finska orten taivalkoski i norra finland, som skaffade sig ryska kärengar från ryska staden kostamus, dvs i höjd med kuusamo, nära riksgränsen, inte långt från taivalkoski. kärengarna, som var mycket yngre är gubbarna, var mycket villiga att gifta sig med dessa ungkarlar, varav de flesta då var redan över 50 år.
    efter 5 år i finland fick kärengarna finskt medborgarskap, men varenda en av dem tog skillsmässa samma dag som posten med beviljad ansökan damp ner i brevlådan. alltså kom de till finland av andra skäl än kärlek, och naturligtvis satte nu krav på sina ex.karlar så att de skulle dela med sig av all sin egendom som de hade samlat ihop under sin livstid.
    samma fenomen på den trakten där jag själv bor... nästan alla gubbar som gifte sig med ryskor, är idag skillda.

klart är att på en ryska eller ryss kan man nästan aldrig lita på, tyvärr är det sanningen. få undantag finns, men de är verkligen mycket få. 
Svar på tråden Relation med ryska och ukrainska kvinnor?