• Stjärn

    Prednisolon, vid högre doser - hur tar ni det?

    Jag har tidigare testat Prednisolon 10mg/dag och kört den dosen varje dag från sprutstart (vid ivf), men ska denna gång köra högre dos, upp till 30mg/ dag tänkte jag.
    Jag börjar samma dag som sprutstarten, dvs cirka 2veckor innan äggplock som motsvarar ägglossning. Men jag funderar på om jag ska köra hög dos rakt igenom hela tiden (med en långsam upptrappnign i början såklart för att vänja kroppen) eller om jag ska köra lite lägre i början, som 20mg/dag, och sedan toppa med högre dos vid äggplock och återföring/ET (30mg/dag), och sedan gå ner på lite lägre dos igen (20mg/dag).

    Jag har läst att vissa kört hög dos hela tiden medan vissa höjer dosen ett kort tag vid återföringen, vad kan vara bäst?

  • Svar på tråden Prednisolon, vid högre doser - hur tar ni det?
  • Stjärn

    Jag trappade långsamt upp till 27,5mg vid ET, nu har jag trappat ner till 22,5 mg, och ska ta 20mg från imorgon. Jag trappar ner med 2,5 mg i 4 dagar, bäst att trappa ner väldigt långsamt. Jag tror jag kommer hålla mig på 15 mg om det visar sig att jag är gravid, ev kommer gå väldigt långsamt ner till 10mg/dag men inte lägre, och hålla där till v12.

    Nackdelen med Prednisolon är ju tyvärr att man går upp i vikt, som jag såklart har gjort, någon som vet om de kilorna försvinner lätt när man slutar med Prednisolon eller måste man banta som med vanlig övervikt?

  • Stjärn

    Då borde vätskan försvinna när jag slutar med Prednisolonet alltså! Hoppas det. Jag tycker inte att jag ätit extra, men det är möjligt, jag har försökt stå emot extra hungern som jag vet ökar med Prednisolon. Har gått upp 5-7 kg, har tagit P. i en månad nu. Men bara genom att minska Prednisolonet från 27,5 mg till 22,5 mg gjorde 2 kg mindre. Men allt detta får man ta när man ska optimera chanserna till bebis.Flört 

  • Stjärn

    Jag ligger fortfarande på 22,5 mg Prednisolon, har inte vågat minska mer. Men tänkte minska till 20mg snart iallafall. Men jag funderar på vad jag ska lägga mig på till v12 om jag är gravid.

    Bling1975: Du kör på 25mg ända till v12, men jag tycker det känns mycket med 20-20mg så länge, men jag vill ju inte riskera mf om jag är gravid. Hur lågt kan jag gå tro? Jag har både endometrios och fibromyalgi så immunförsvaret är ju inte det bästa hos mig.

  • Stjärn

    20-25 mg skulle det stå när jag skrev.

    Oj 50mg är mycket, men ibland måste man. Är det din gyn, ivf-läkare eller immunolog-doktor som rek 25mg till dig?

Svar på tråden Prednisolon, vid högre doser - hur tar ni det?