• Chungen

Undersköterska/lön

Min fru pluggar till undersköterska första året. När jag läser dessa trådar gällande ersättningsnivåer så undrar jag om inte kommunal är Sveriges i särklass sämsta fack. Att prata om 80-90 kr i timmen för en utbildad Usk låter ju som väldigt lågt. Hur som helst. Vad tycker ni gällande löneförhandling. Hur är efterfrågan på folk? Hon ska ju söka sommarjobb som vårdbiträde till sommaren. Vad kan hon få i timlön då tror ni? På min mansdominerade arbetsplats så tror jag inte många skulle gå till jobbet för 80 kr i timmen och det vet arbetsgivaren.

• Svar på tråden Undersköterska/lön
  • FlitigaLis

Jag tror jag hade 105 kr i timmen som vårdbiträde och när jag blev usk fick jag 108 kr i timmen.

I min kommun skriker de efter folk! Men är hon helt utan erfarenhet så är nog 80 kr rimligt, jag började också på det

• Anonym

Sen handlar det ju om en utbildning man kan läsa på en termin och på gymnasiet... Man läser inte till usak, man läser omvårdnad. Sen kan man bli anställd som uska.

• Icnivad

Jag har förtillfäller 100/tim. Men jag är outbildad och ska snarr ha löneförhandling igen. Dock hade jag tidgare erfarenhet. Jag har hört andra som har 110:- som outbildade, men med erfarenhet. Jag tror jag hade 98:- när jag började på första stöllet outbildad och utan erfarenhet.

• Chungen

Ok! Jag tror att bilden börjar klarna lite. Att som oerfaren få börja på en lägre lön är ju normalt i alla yrken.

• Anonym

Jag är 22 år och har ca 4 års erfarenhet.
    Har 121 kr / timmen.
    Sen tillkommer sem-ersättning för alla + ev ob.

• Anonym (Lilan)

I min kommun är lägstalönen för outbildade inom vården = 100kr/h + semesterersättning a 12%, för utbildade undersköterskor är lägstalönen = 120kr/h + semesterersättning. Det tycker jag är bra ingångslön. Ett företag som ger 80kr/h är inte anslutna till kollektivavtal och jag skulle inte rekommendera en utbildad undersköterska att arbeta för en sån slavlön.

• Anonym

Har 136 kr i timmen i kommun som USka. De outbildade har 125 kr.

• sär skriven

Sist jag jobbade som USK hade jag 128 kronor i timmen.

Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Cicci1984

Min grundlön är ungefär 2022€/månaden plus OB.
    Men jag arbetar bara 30 timmar i veckan (runt 78%) o har en grundlön på 1587€ + OB. 

• Elsis00

Jag började på 100kr i timmen outbildad, nu har jag varit utbildad i 1 år och jobbat i 2 och min timlön ligger på 119 respektive 123, olika kommuner.

• Sykepleie

Eftersom usk är en anställningsform så är det upp till arbetsgivaren att anställa som usk och därefter sätta lön som usk.

• thailändsk kvinna

Jag börjde som vårdbiträden med outbildade och inga erfarenhet i sommar 2012, då fick jag grundlön på 106 kr/ tim. 2014 min utbildning till undersköterska pågående och det ska bli färdigt på oktober 2014, min timlön på kommunen är 116.36kr/ tim. På privat ligger i 122.50/ tim, alltså+ OB och 12% semester ersättning. ( Undersköterska med psykiatri inriktning) erfarenhet ändre omsorg och dementer.

Svar på tråden Undersköterska/lön