• robinminson

stressrelaterat?

Hej!
    Har ännu en sömnlös natt.
    Har andnöd, klump i halsen, yrsel, trött, illamående, våg genom kroppen, muskelryckningar, orolig mage, gasig mage, ont under revbenen, ont i hela ryggen, fingrarna darrar, känns som jag inte får tillräckligt med luft, tryck innanför pannan/näsan, känns skumt i bröstkorgen.. Kan inte sova! Detta är så himla jobbigt..
    Kan det vara stress/ångest? Känns som något blockerar vid halsgropen och som att något sitter där och att jag ska rapa jätte mycket luft och som att det darrar.. Gör ont under revbenen och svider/bubblar i magen och den känns uppblåst.. Det bubblar innanför höger revben.. Och känns bak vid skulderbladet på vänster sida och ibland sticker/hugger det till under vänster revben och ibland under höger..
    Är 18 år gammal och frisk enligt läkarna..
    Känner mig så konstig och är orolig att jag ska dö!! :(

• Svar på tråden stressrelaterat?
  • Uniqie

Vad jobbigt Rynkar på näsan

Det låter som att det mkt väl kan vara stressrelaterat.

• robinminson

Okej, Ja fruktansvärt jobbigt!:( Vakna nu och kan inte somna om. Det bubblar och låter och gör ont längst upp och längst ner i magen.. Mår fruktansvärt illa. Vet inte vad det är men är livrädd för magsår.. När jag andas in eller drar in magen skär det under revbenen..

• robinminson

Hjälp!!
    har feberkänsla, frossa, varm i hela kroppen, mest i kinderna, känns som något växer i halsgropen, orolig mage, bubblig och uppblåst mage, illamående, rapar luft, ont i rygg/nacke, yr och huvudvärk, smärta i bröstkorgen och livrädd! Vadfan är fel på mig!? :'(

• lövet2

Har du inte varit till doktorn? För mig låter det som att du har något fel med magen. Magkatarr/magsår, reflux, tja, det finns massor att välja på.

Själv fick jag problem med reflux i somras, och symptomen var verkligen lite udda. Tydligen påverkar refluxen hjärtat, så det blev dubbelslag och hjärtklappning, darriga händer, svårt att få luft osv. Så där rent akut hjälpte det att sitta upp och sova, eller åtminstone att ha många kuddar och halvsitta. Men sedan är det vårdcentralen som gäller ...

• robinminson
    lövet2 skrev 2013-03-12 21:32:44 följande:
    Har du inte varit till doktorn? För mig låter det som att du har något fel med magen. Magkatarr/magsår, reflux, tja, det finns massor att välja på.

Själv fick jag problem med reflux i somras, och symptomen var verkligen lite udda. Tydligen påverkar refluxen hjärtat, så det blev dubbelslag och hjärtklappning, darriga händer, svårt att få luft osv. Så där rent akut hjälpte det att sitta upp och sova, eller åtminstone att ha många kuddar och halvsitta. Men sedan är det vårdcentralen som gäller ...
    Jo det har jag! Dom säger att det är stress, och att jag är för ung för magsår/magkatarr! (18år)
    Har aldrig haft sånhär känsla i halsen innan, Känns torrt i halsgropen, och som att något verkligen växer där! Klumpkänsla.. Har tagit prov på sköldkörteln, men oroar mig för cancer i strupen/svalget/halsen.. Dom kan väl inte se det genom blodprov på sköldkörteln?? Är så himla rädd!
  • lövet2
    robinminson skrev 2013-03-12 21:40:38 följande:
    Jo det har jag! Dom säger att det är stress, och att jag är för ung för magsår/magkatarr! (18år)
    Har aldrig haft sånhär känsla i halsen innan, Känns torrt i halsgropen, och som att något verkligen växer där! Klumpkänsla.. Har tagit prov på sköldkörteln, men oroar mig för cancer i strupen/svalget/halsen.. Dom kan väl inte se det genom blodprov på sköldkörteln?? Är så himla rädd!
    För ung för magkatarr?
    Det finns småbarn som får både magkatarr och magsår! Gå till en annan läkare!

Om du har lite halsbränna, så kan matstrupen bli inflammerad. Då känns det som en klump i halsen. Man kan också ha ett litet bråck där (som en liten grop), och vid halsbränna kan det då fastna lite mat i bråcket. Då känns det som en stor klump i halsen.
  • robinminson
    lövet2 skrev 2013-03-12 21:46:36 följande:
    För ung för magkatarr?
    Det finns småbarn som får både magkatarr och magsår! Gå till en annan läkare!

Om du har lite halsbränna, så kan matstrupen bli inflammerad. Då känns det som en klump i halsen. Man kan också ha ett litet bråck där (som en liten grop), och vid halsbränna kan det då fastna lite mat i bråcket. Då känns det som en stor klump i halsen.
    Okej, kan det ge alla symtom jag skrev? Magmedicin hjälper inte :( Känns som det är något torrt som sitter precis i halsgropen som sväller och sväller sakta. Så himla obehagligt och blir livrädd!
  • lövet2
    robinminson skrev 2013-03-12 21:50:04 följande:
    Okej, kan det ge alla symtom jag skrev? Magmedicin hjälper inte :( Känns som det är något torrt som sitter precis i halsgropen som sväller och sväller sakta. Så himla obehagligt och blir livrädd!
    Ja, i princip alla symptom. Yrseln kan mycket väl komma sig av att du blir rädd och hyperventilerar. Mycket vanligt.

Tyvärr gäller det att hitta en läkare som verkligen kollar och undersöker. Själv gick jag till vårdcentralen helt övertygad om att jag hade struma, så jag blev riktigt snopen när det visade sig vara reflux. Jag tyckte ju att alla mina symptom stämde med struma ...
  • robinminson
    lövet2 skrev 2013-03-12 22:07:03 följande:
    Ja, i princip alla symptom. Yrseln kan mycket väl komma sig av att du blir rädd och hyperventilerar. Mycket vanligt.

Tyvärr gäller det att hitta en läkare som verkligen kollar och undersöker. Själv gick jag till vårdcentralen helt övertygad om att jag hade struma, så jag blev riktigt snopen när det visade sig vara reflux. Jag tyckte ju att alla mina symptom stämde å
    med struma ...

åh vad skönt att höra..
    Samma här! tog prov på sköldkörteln (blodprov) men provet var bra.
    Blir ändå så rädd för cancer i halsen, strupen eller svalget.. Ser dom allt detta när dom tar prov på sköldkörteln? Om du vet det, om dom hade sett om jag hade det på det provet.
    Får prata med min läkare!
  • robinminson

Temporalarterit och polymyalgia rheumatica  
    svenska.yle.fi/webbdoktorn/index.php/379_temporalarterit_och_polymyalgia_rheumatica

Det har jag varit inne på, har precis samma symtom. Berättade för läkaren men hon tyckte nog bara jag var löjlig och hypokondrisk.
    Har haft det såhär ett bra tag, men sedan igår/förrgår har jag fått svag huvudvärk som sitter i tinningarna. Smärta i tinningarna och tuggmusklerna har jag också. Har haft en skärande smärta mest på höger sida av huvudet som går upp i tinningen. Fick ibuprofen orifarm 600mg för det i 2 veckor. Men dom hjälpte inte. Är rädd att jag har det, min syn har också blivit försämrad! hörsel också.. Ibland på höger öra, ibland vänster.. Hur får man läkarna att förstå en? Att man menar allvar? :( Känns så jobbigt att inte bli tagen på allvar.. Känner mig som ett stort skämt!

• robinminson

Åh! Blir knäpp! Mår så himla dåligt :( Har andnöd/tungt att andas, känns som extraslag/dubbelslag fast i halsgropen, illamående, muskelryckningar, konstig känsla i magen, ont i magen, känns som jag inte får tillräckligt med luft/syre, domningar, pirrningar, skakar, bröstsmärta, svider/bränner i mellangärdet, yrsel, känns som jag ska dö! Hjärtklappning.. Har gjort minst 10 EKG och ett ultraljud på hjärtat för kanske 6 månader sedan men är så rädd för att det ska vara hjärtat ändå!! Kan det vara det? Är ung, 18 år gammal.. Jag vill inte dö än! Men känns som jag kommer dö vilken minut som helst! :(

• robinminson
    Uniqie skrev 2013-05-04 00:44:25 följande:
    Hur mår du? Hoppas du känner dig bättre! Kram
    Jag mår sådär! Det går upp och ner. Tyvärr är det fler dåliga dagar än bra dagar.
    Har inte fått någon hjälp, har ringt och ringt och dom säger att dom ska ringa upp mig och skicka en tid men inget händer :/
    Kram på dig med!
  • robinminson
    nickeee skrev 2013-06-24 00:43:09 följande:

Låter som ångest. hur mår du nu? kramar

Ja. Jag mår bra nu faktiskt. Bättre iallafall.

Kramar!
  • Downers

hej ligger här med liknande symptom som TS

Känsla av att inte få nog med luft
    Yrsel / overklighetskänslor
    värk i axel
    värk innanför pannben / tinning
    stelhet
    trög i huvudet, känner mig korkad

Är 21 år gammal, har du blivit diagnosticerad av läkare? då vi verkar ha samma symptom

• robinminson
    Downers skrev 2014-05-12 22:03:46 följande:

hej ligger här med liknande symptom som TS

Känsla av att inte få nog med luft
    Yrsel / overklighetskänslor
    värk i axel
    värk innanför pannben / tinning
    stelhet
    trög i huvudet, känner mig korkad

Är 21 år gammal, har du blivit diagnosticerad av läkare? då vi verkar ha samma symptom

Hej! 

Jag har blivit diagnosticerad av läkare, ja.

Fick göra en utredning på vårdscentralen hos en som var psykolog. Tog prover för att utesluta sjukdomar och sen olika tester. 

Jag fick diagnosen ångest och stress. 

Ta kontakt med vårdscentralen och begär en utredning? Inte alls kul att må sådär dåligt.

Svar på tråden stressrelaterat?