• Mellanmjölkens land

Vad ska man bjuda på vid ett 2årskalas?

Dottern fyller 2 om nån månad och vi har börjat fundera lite lätt på vad vi ska bjuda på på kalaset. Hon är inte direkt överdrivet förtjust i sötsaker. Glass kan vara gott men hon har aldrig ätit några större mängder. Kompletera med grönsaker (som vi vet att hon gillar) kanske?

Eftersom det är ett 2årskalas kommer det antagligen vara fler vuxna än barn där och då kanske man ska fixa en paj eller lite bullar också?

• Svar på tråden Vad ska man bjuda på vid ett 2årskalas?
  • Elin 885

oj vad svårt!
    hm någon tårta kanske, baka sockerfri tårta, om hon inte gillar sötsaker menar jag?
    något matigt är bra och paj tycker jag är got i alla fall.
    bullar är gott och saft med =).
    tycker det låter som en bra plan du lagt upp.

Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Run to the hills

Ja, eftersom det är kalas dit vuxna kommer (och troligtvis har presenter med sig) så bör ni bjuda på fika/mat riktat inte bara till er dotter. Gör flera alternativ om det känns som att dottern inte vill ha fika. Fruktsallad kanske?

• Satiin

Vi hade 2 års kalas igår och hade såhär:
    2 tacopajer med chips, salsa och gräddfil som tillbehör
    4 kycklingpajer
    Stor sallad

Långpannetårta som räckte till mer än 2 omgångar kalas på dagen!

En del kom långväga (20 mil) och då ville vi bjuda på mat också. Först tänkte vi smörgåstårta, men blev tårta på tårta då tänkte vi. :) Blev jättebra!

• Dixie

Vi brukar alltid ha pannkakstårta när barnen fyller år! Jag brukar göra en tårta och resten av pannkakor serverar jag som en buffé, med glass, grädde och fruktsallad till.

• stickkontakt

Pannkakstårta kanske, med mycket fäska bär och frukter. Eller glasstårta som serveras med något färskt.

Ni kanske kan ha lite grönsaksstavar med dipröror som snacks? Då får hon sina grönsaker. Små minipizzor med något gott på eller pizzabullar kan också vara gott som lite matigare snacks, funkar både till stora och små och man kan göra några olika varianter så alla får något de gillar.

• Elin 885
    Dixie skrev 2013-03-11 08:45:42 följande:
    Vi brukar alltid ha pannkakstårta när barnen fyller år! Jag brukar göra en tårta och resten av pannkakor serverar jag som en buffé, med glass, grädde och fruktsallad till.
    nu vart jag hungrig =D.
  • Mellanmjölkens land

Fruktsallad faller tyvärr in under "sötsaker" Känner jag henne rätt skulle hon äta max 2-3 bitar. Gurkbitar däremot...   Kanske skära upp ett par gurkor och ställa fram dipp till de som vill ha?

De vuxna som kommer är föräldrarna till barnen men det innebär ändå 4-6 vuxna på 3-4 barn

• Elin 885
    Mellanmjölkens land skrev 2013-03-11 08:50:04 följande:
    Fruktsallad faller tyvärr in under "sötsaker" Känner jag henne rätt skulle hon äta max 2-3 bitar. Gurkbitar däremot...   Kanske skära upp ett par gurkor och ställa fram dipp till de som vill ha?

De vuxna som kommer är föräldrarna till barnen men det innebär ändå 4-6 vuxna på 3-4 barn
    gurka med dipp är gott tycker jag i alla fall...säker roligt att kladda med också =D ;).
  • stickkontakt
    Mellanmjölkens land skrev 2013-03-11 08:50:04 följande:

Fokusera kalaset på mer matigt fika tycker jag. Som sagt, minipizzor, grönsaksstavar (gurka, morot, paprika, selleri) med dipsåser, kanske någon matpaj och vad ni nu tycker är gott. Sen kan ni servera en symbolisk 2-årstårta med ljus och allt, även om inte 2-åringen äter så mycket finns säkert andra som vill ha.
  • Makrame

Rikta in dig på gästerna och sen gör du det som din dotter vill ha bara till henne. Grönsaker låter ju inte så kul för gästerna, inte sockerfri kaka heller.. Själv bjöd jag på tårta med grädde och jordgubbar och kakor och sånt. Födelsedagsbarnet fick vaniljglass och rån.

• Mellanmjölkens land

Bjuder ni på mat när gästerna kommer över för 1,5-2h och har gångavstånd hem? Vi hade tänkt börja vid ca 15 och bjuda på fika, sen får barnen leka lite och alla går hem när det är dags för kvällsmat.

• Dixie
    Mellanmjölkens land skrev 2013-03-11 10:06:11 följande:
    Bjuder ni på mat när gästerna kommer över för 1,5-2h och har gångavstånd hem? Vi hade tänkt börja vid ca 15 och bjuda på fika, sen får barnen leka lite och alla går hem när det är dags för kvällsmat.

Mellanmjölkens land skrev 2013-03-11 10:06:11 följande:

Nä, då brukar vi inte bjuda på mat - men jag brukar skriva "tårta-kalas" så de vet att ingen mat serveras.
  • Run to the hills

Nej det behövs inte mat, tänkte mer om du var inne på det nyttiga spåret :) Vi kör alltid vrålfika :)

• Mellanmjölkens land

Vi låter dottern smaka på det mesta men sällan några större mängder. Oftast äter hon nån eller några tuggor men tröttnar sen. Samma reaktion är det på många sorters frukt. Glass och några enstaka frukter (vilka varierar) är det enda lite sötare jag sett henne äta mer av.

Chips, godis och liknande säger vi däremot nej till ännu så länge

Svar på tråden Vad ska man bjuda på vid ett 2årskalas?