Barn/ ungdomar med funktionshinder och idrott
Hej!
Jag vet inte riktigt om jag skapar den här tråden i rätt del av sidan men jag försöker ändå.
Mitt namn är Milton och jag studerar på Lunds Tekniska Högskola.
I kursen Universal Design har jag, tillsammans med 3 klasskamrater, som uppgift att skapa en produkt som ska främja idrottslig rörelse för barn med funktionshinder.
Vi har försökt söka efter information och kontaktpersoner genom de traditionella sökvägarna, så som förbund, utan någon större framgång.
De personer som är mest engagerade och insatta i funktionsnedsatta barns tillvaro är ju egentligen inte förbund, utan föräldrar till barnen.
Därför är vi oerhört angelägna om att komma i kontakt med föräldrar till funktionsnedsatta barn. Allt ifrån rent kroppsliga funktionshinder till andra typer av neurospykiatriska åkommor. Hur ser vardagen ut ur ett idrottsligt perspektiv? (både privat, i skolan, med vänner, i eventuell idrottslig klubb)
Vad ser ni som de största svårigheterna med att engagera ett funktionsnedsatt barn inom idrottslig aktivitet?
I och med svårigheterna för att skapa en produkt för en viss grupp ser vi de personliga uppgifterna och observationerna från Er som en möjlig brief för vårt projekt. Skulle vi kunna lösa tillvaron för ett funktionsnedsatt barn skulle vi känna oss mer än nöjda med projektet.
Så här finns möjligheten för Er att dela med er av era erfarenheter, era behov och era idéer. Hur skulle vi kunna hjälpa ert barn?
Kontakta oss gärna om ni har frågor och idéer!
milton.runerheim@gmail.com
Mvh
Milton Runerheim