• Cale

[Fråga] Är det ok att ta med medicin från utlandet?

Tjena,

Är det lagligt att ta med receptfri medicin från utlandet? Jag ska nämligen över till ett annat EU-land snart och där är ex. huvudvärkstabletter mycket billigare (samt tranexamsyra för, men även det är receptfritt både där och här).

Så är det ok att ta med "medicin" tillbaka till Sverige?

Tackar för svar 
    ENDAST för privat bruk
  • Svar på tråden [Fråga] Är det ok att ta med medicin från utlandet?
  • Thekajsa

Jag har tagit med mig astma, ipren och p-piller till utlandet. Men även tagit med mig värktabletter från det landet jag var i till Sverige. Detta är dock ett annat eu-land. Kanske du ska kolla upp på nätet så att de medicinerna du vill ta med hem verkligen är lagliga här i EU. För mycket tabletter i väskan ser inte heller bra ut.

• Cale

De säljer de flesta medicinerna i Sverige (under andra namn, eller med samma innehåll), receptfritt. Så man får väl anta att det bör vara ok.

Jag ska alltså till ett annat EU-land. 

• elyse

Ska du köpa huvudvärkstabletter i England? ;) 1 pund per förpackning - det är tokbilligt! Bara det är lagliga substanser i så borde det inte vara några problem. Jag köpte två förpackningar sist jag var där. Det är nog viktigt att det syns att det bara är för privat bruk.

• Cale
    elyse skrev 2013-03-11 21:10:13 följande:
    Ska du köpa huvudvärkstabletter i England? ;) 1 pund per förpackning - det är tokbilligt! Bara det är lagliga substanser i så borde det inte vara några problem. Jag köpte två förpackningar sist jag var där. Det är nog viktigt att det syns att det bara är för privat bruk.
    Okej, jag förstår :) Sådant är generellt billigare överallt utanför Norden, verkar det som, men jag undrar över vad som är tillåtet? Det finns mycket större sortiment utomlands, men vad är ok substanser? Har sett att det finns bl.a.:
    Kodein
    Naproxen
    Koffein

Är dessa ok att ta med tillbaka? Kollar upp en del av deras butiker online och det står att det är okej att köpa dessa förpackningar så länge man är minst 16, och man ska vara minst 12 för att ta dem (vilket jag tycker bör vara ok för Sverige, men man vet ju aldrig?). Finns det någon hemsida att kolla det på? 
  • elyse
    Cale skrev 2013-03-11 23:45:29 följande:
    Okej, jag förstår :) Sådant är generellt billigare överallt utanför Norden, verkar det som, men jag undrar över vad som är tillåtet? Det finns mycket större sortiment utomlands, men vad är ok substanser? Har sett att det finns bl.a.:
    Kodein
    Naproxen
    Koffein

Är dessa ok att ta med tillbaka? Kollar upp en del av deras butiker online och det står att det är okej att köpa dessa förpackningar så länge man är minst 16, och man ska vara minst 12 för att ta dem (vilket jag tycker bör vara ok för Sverige, men man vet ju aldrig?). Finns det någon hemsida att kolla det på? 
    Jag skulle fråga på ett Apotek här hemma innan jag åker.  
Svar på tråden [Fråga] Är det ok att ta med medicin från utlandet?