• Dr Mupp

Hur kör man en automatväxlad bil?

Kanske en dum fråga men hur kör man en automatväxlad bil egentligen? 

Jag har aldrig kört automat så jag har verkligen ingen aning om hur det skiljer sig från manuell.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Svar på tråden Hur kör man en automatväxlad bil?
  • Dr Mupp
    hon mot strömmen skrev 2013-03-11 18:19:49 följande:
    Bara gasar och bromsar när du kör.
    Men finns den nån backknapp eller hur fungerar sånna saker? 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Isnogood

Man lägger i driven och kör
    Förutsett att man vil framåt förstås
    Annars så lägger man i backen, om man vill bakåt.

Otroligt enkelt, otroligt bekvämt, och JOO, man kan gasa iväg som en "tok" med en automatbil också.

Jobbigaste e i början, att vänja sig med att inte använda vänsterfoten alls "släng ut den genom fönstret" ungefär,       

I live on the dark side...the devil is my confederate
  • Isnogood

Min bil har
    D, drive
    N, neutral 
    R, reverce (stavning?)
    L1,
    L2,
    L3,
    De sista 3 använder jag bara om jag skall köra tyngre släp, om ens då, har en tendens att "glömma bort" att de finns där Skäms

• Dagdrömmaren

Gasar och bromsar.... de automatbilar som jag har sett har en spak, men inte för växlar, utan för att ställa in på typ körläge, backläge, parkeringsläge... sen vet jag inte vad de andra sakerna stod för x) Just den automatbilen kändes som om den var inställd på fel växel, var ganska lustigt.

• Dr Mupp
    Isnogood skrev 2013-03-11 18:21:05 följande:
    Man lägger i driven och kör
    Förutsett att man vil framåt förstås
    Annars så lägger man i backen, om man vill bakåt.

Otroligt enkelt, otroligt bekvämt, och JOO, man kan gasa iväg som en "tok" med en automatbil också.

Jobbigaste e i början, att vänja sig med att inte använda vänsterfoten alls "släng ut den genom fönstret" ungefär,       
    Verkar ju smidigt egentligen. Så vad är nackdelen med automat? Min pappa sa att manuell var bättre, men aldrig varför (och eftersom han är död kan jag inte fråga honom).
  • Isnogood

"Hoppsan"

P, parking finns ju också förstås, där måste spaken stå om ja ska få ur nyckeln  

• Enter Sandman

Oj, det är så smidigt, bilen växlar åt dig.
    Du har en spak i vår bil sitter den mellan framsätena, där kan du välja mellan att lägga in P, (parkering) R(rear eller backning) N (neutral, ingen växel i), D (drive, framåt) och så kan du lägga in 2:an och 1: an manuellt om du vill.
    Men jag tror aldrig jag har använt dom, det tar bilen hand om själv om det behövs.
    Idag tror jag det skulle kännas konstigt och ovant att köra med manuell växel, men det är förstås en vanesak. 
    Prova, det är så lätt och så bekvämt.     

• Enter Sandman

Och du, det finns inga dumma frågor, om man inte frågar hur ska man då lära sig. Glad

• jannej
    Dr Mupp skrev 2013-03-11 18:23:30 följande:
    Verkar ju smidigt egentligen. Så vad är nackdelen med automat? Min pappa sa att manuell var bättre, men aldrig varför (och eftersom han är död kan jag inte fråga honom).
    Förr drog automat mer bensin, nu är skillnaden mindre.
Svar på tråden Hur kör man en automatväxlad bil?