Hur kör man en automatväxlad bil?
Kanske en dum fråga men hur kör man en automatväxlad bil egentligen?
Jag har aldrig kört automat så jag har verkligen ingen aning om hur det skiljer sig från manuell.
Kanske en dum fråga men hur kör man en automatväxlad bil egentligen?
Jag har aldrig kört automat så jag har verkligen ingen aning om hur det skiljer sig från manuell.
Allt tog sin början 1891 när en fabrik för tillverkning av järnvägsvagnar grundades i Södertälje. Företagets namn var Vagnfabriksaktiebolaget i Södertälje, förkortat till Vabis. Snart började företaget också utveckla och tillverka bilar och lastbilar.
År 1900 bildades Maskinfabriksaktiebolaget Scania (Scania betyder Skåne på latin) i Malmö för tillverkning av cyklar. Scania började också snart producera bilar och lastbilar.
1902 byggdes den första lastbilen. 1911 gick Scania och Vabis ihop för att möta den tilltagande konkurrensen i Europa
Är jätteenkelt.
Lägger i växeln i framåtläge (back om man ska backa (R).
Sedan kör du som vanligt förutom att vänsterfoten ska vara KLISTRAD vid golvet.
Annars kan det bli några stopp när du ska "växla"
Jag föredrar eg automat då de aldrig åker framåt om man lägger i backen ex.
Faber: tror dock inte majoriteten gör det första gången man kör automat om man är van vid manuellt växlad bil.
Ulf Harrys Farsa; självklart är det inte stavningen på Scania som diskuteras. Min stora kärlek, förutom min man, är en R580 Topline -06 med raka rör och den första Vabusen jag körde var en 36 -64. Jag håller bara Scandalia lite varmt om hjärtat.
Spännande hur en tråd kan utvecklas.
Jag har iaf bokat in en körlektion (på en tredje bilskola) med automatväxlad bil. Ska testa om det kan tänkas passa mig bättre.
Om det passar mig bättre så tar jag nog automatkort istället.
Man gasar och bromsar:)
På min BMW X5 som jag tidigare hade så fanns det förutom de vanliga automatväxellägena även ett drive sport läge där den växlade mer aggressivt och även ett plus och minusläge för den som ville växla som en manuell bil fast utan koppling då förstås. Alla lägena var bra på sitt sätt men efter ett tag så blev det mest på den vanliga drive jag körde.
Kul med en bil med extra allt.
Förlåt, jag orkar inte läsa hela tråden. Kanske säger jag något nu som redan sagts, men så får det vara i sånt fall.
Har automat och är sjukt nöjd. Har dock körkort för manuell växel och det tycker jag är praktiskt (och billigt) när man ska hyra bil utomlands. Bara en liten tanke.