• Dr Mupp

Hur kör man en automatväxlad bil?

Kanske en dum fråga men hur kör man en automatväxlad bil egentligen? 

Jag har aldrig kört automat så jag har verkligen ingen aning om hur det skiljer sig från manuell.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Svar på tråden Hur kör man en automatväxlad bil?
  • Ernst Hugo
    PrikkenSin skrev 2013-03-12 16:53:40 följande:
    Scania stavar dom... Hatar att köra med automatlåda, mest för reaktionstiden och den tröghet som jag tycker finns. Min personbil är automat eftersom att mauell inte finns på den modellen. Men det hade varit jävligt kul med 510 Nm och rwd...
    Men lastbilen, Scanian, är manuell tack och lov. Opticruisen på senare år har blivit bättre, men ogillar den skarpt fortfarande. Tycker den växlar i tid och otid och i manuellt läge ger den bara inte samma känsla som manuell.
    I vänstersäter kör man, ska man bara åka kan man lika väl sitta shotgun.
    Kan inte låta bli

Allt tog sin början 1891 när en fabrik för tillverkning av järnvägsvagnar grundades i Södertälje. Företagets namn var Vagnfabriksaktiebolaget i Södertälje, förkortat till Vabis. Snart började företaget också utveckla och tillverka bilar och lastbilar.

År 1900 bildades Maskinfabriksaktiebolaget Scania (Scania betyder Skåne på latin) i Malmö för tillverkning av cyklar. Scania började också snart producera bilar och lastbilar.

1902 byggdes den första lastbilen. 1911 gick Scania och Vabis ihop för att möta den tilltagande konkurrensen i Europa

Postbanken, postbanken, pooostbanken....
  • summerhunter

Är jätteenkelt.

Lägger i växeln i framåtläge (back om man ska backa (R).

Sedan kör du som vanligt förutom att vänsterfoten ska vara KLISTRAD vid golvet.

Annars kan det bli några stopp när du ska "växla"

Jag föredrar eg automat då de aldrig åker framåt om man lägger i backen ex.

• Faber
    summerhunter skrev 2013-03-13 12:14:42 följande:
    Är jätteenkelt.

Lägger i växeln i framåtläge (back om man ska backa (R).

Sedan kör du som vanligt förutom att vänsterfoten ska vara KLISTRAD vid golvet.

Annars kan det bli några stopp när du ska "växla"

Jag föredrar eg automat då de aldrig åker framåt om man lägger i backen ex.
    Nja, man kan vänsterbromsa med automat om man vill. Det handlar om personlig stil.
    *Politiskt korrekt sidfot*
  • summerhunter

Faber: tror dock inte majoriteten gör det första gången man kör automat om man är van vid manuellt växlad bil.

• Rataxes
    Agnostino skrev 2013-03-11 19:19:42 följande:
    Köper man ny bil idag är prisskillnaden försumbar både i inköp och i service. Måste du byta växellåda går det på garantin och ska inte kosta dig någonting. Pratar vi gamla bilar däremot blir service och växellådsbyte långt mycket dyrare för automatlåda jämfört med manuell.

?

Hur mycket kostar egentligen ett filter och några liter automatlådeolja?

Kopplingsbyte är långt ifrån gratis och är betydligt vanligare än byte av automatlådor.
    Jag köper alltid blandfärs för då vet jag att minst 2 djur har dött.
  • Rataxes
    George 1 skrev 2013-03-11 19:42:47 följande:

Automatlådan måste kopplas ur så att inte själva lådan arbetar utan oljetryck då den i så fall skär ihop.
    Titta i instruktionsboken.

Det beror på modell, gamla MB-automater gick till och med att bogsera igång.
  • Ernst Hugo
    Rataxes skrev 2013-03-13 20:25:05 följande:

Det beror på modell, gamla MB-automater gick till och med att bogsera igång.

Tror så långt som till W210 faktiskt, men är inte 100%
    Postbanken, postbanken, pooostbanken....
  • Rataxes
    Ernst Hugo skrev 2013-03-13 22:08:27 följande:

Tror så långt som till W210 faktiskt, men är inte 100%

Tror inte att min W124 går bogsera igång, men den gamla W123:an kunde bogseras igång.
  • Ulf Harrys Farsa
    Rataxes skrev 2013-03-13 22:12:45 följande:

Tror inte att min W124 går bogsera igång, men den gamla W123:an kunde bogseras igång.
    Jag har bogserat igång 124:or, man måste ju upp i runt 60-70 innan automaten börjar driva motorn nog för att den ska gå runt, men det är aldrig rekommenderat att bogsera automatbilar med drivhjulen i marken, som någon sa sköter motorn om smörjningen av lådan. är inte bilens motor igång blir lådan snabbt varm och det kan bli dyrt att laga.
    För övrigt är det oftare dyrare att reparera en rasad manuell än att reparera en automat som slirar, Nypris är skilnad eftersom efterfrågan på automater varit lägre, således har det tillverkats färre = högre pris/st.

Prikken Sin, förlåt trodde det inte var så viktigt med Scanias stavning i den här tråden, förresten 510Nm ja? det är väl inte så mycket, var och varannan surdiesel har över 500 i vrid.
  • Rataxes
    Ulf Harrys Farsa skrev 2013-03-17 09:33:05 följande:
    Jag har bogserat igång 124:or, man måste ju upp i runt 60-70 innan automaten börjar driva motorn nog för att den ska gå runt, men det är aldrig rekommenderat att bogsera automatbilar med drivhjulen i marken, som någon sa sköter motorn om smörjningen av lådan. är inte bilens motor igång blir lådan snabbt varm och det kan bli dyrt att laga.
    För övrigt är det oftare dyrare att reparera en rasad manuell än att reparera en automat som slirar, Nypris är skilnad eftersom efterfrågan på automater varit lägre, således har det tillverkats färre = högre pris/st.

Prikken Sin, förlåt trodde det inte var så viktigt med Scanias stavning i den här tråden, förresten 510Nm ja? det är väl inte så mycket, var och varannan surdiesel har över 500 i vrid.

Dom gamla jag haft (W108, 115 och 123) hade pumpen på utgående axel och då var det inga problem med smörjning. W124:an har jag aldrig behövt starthjälp med. Vet att det står i instruktionsboken att det är okej att bogsera ett antal mil iallafall, en del bilar med Aut. ska ju absolut inte bogseras.

En begagnad fungerande automatlåda kostar mindre än ett kopplingsbyte iallafall och har man skruvat lite med bilar är det betydligt enklare att byta automat än att byta koppling. Ett masterkit för att reparera sin automatlåda kostar från en tusenlapp och uppåt beroende på modell. Har man bara ett rent och ostört ställe att sprida ut delarna på så kan det vara fritidssysselsättning ett tag
  • PrikkenSin

Ulf Harrys Farsa; självklart är det inte stavningen på Scania som diskuteras. Min stora kärlek, förutom min man, är en R580 Topline -06 med raka rör och den första Vabusen jag körde var en 36 -64. Jag håller bara Scandalia lite varmt om hjärtat.

• Dr Mupp

Spännande hur en tråd kan utvecklas.  

Jag har iaf bokat in en körlektion (på en tredje bilskola) med automatväxlad bil. Ska testa om det kan tänkas passa mig bättre.  

Om det passar mig bättre så tar jag nog automatkort istället. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Ulf Harrys Farsa
    Dr Mupp skrev 2013-03-17 20:26:19 följande:
    Spännande hur en tråd kan utvecklas.  

Jag har iaf bokat in en körlektion (på en tredje bilskola) med automatväxlad bil. Ska testa om det kan tänkas passa mig bättre.  

Om det passar mig bättre så tar jag nog automatkort istället. 
    Lycka till. men..
    passa dig....snart kommer det in nån prettomorsa i tråden och säger ungefär så här:

-MEN Tänk!!!! om ditt Barn typ får en sjukdom!!! och din bil är trasig eller nåt!!!! å du ba måste låna grannens bil och den är manuell!!! då dör ditt barn, fatta va farligt!!!!!
    ----
    Svar: Taxi, Ambulans alt. -då ber jag grannen köra.
  • Dr Mupp
    Ulf Harrys Farsa skrev 2013-03-18 17:38:46 följande:
    Lycka till. men..
    passa dig....snart kommer det in nån prettomorsa i tråden och säger ungefär så här:

-MEN Tänk!!!! om ditt Barn typ får en sjukdom!!! och din bil är trasig eller nåt!!!! å du ba måste låna grannens bil och den är manuell!!! då dör ditt barn, fatta va farligt!!!!!
    ----
    Just ja för den situtionen skulle ju vara värre än nu då ingen av oss vuxna har körkort.
  • ulfsas

På min BMW X5 som jag tidigare hade så fanns det förutom de vanliga automatväxellägena även ett drive sport läge där den växlade mer aggressivt och även ett plus och minusläge för den som ville växla som en manuell bil fast utan koppling då förstås. Alla lägena var bra på sitt sätt men efter ett tag så blev det mest på den vanliga drive jag körde.
    Kul med en bil med extra allt. 

• Faber
    Ulf Harrys Farsa skrev 2013-03-18 17:38:46 följande:
    Lycka till. men..

----
    Det heter hypomamma (hypokondrikerprettolattemamma)
  • chrissandra
    Faber skrev 2013-03-19 14:35:56 följande:
    Det heter hypomamma (hypokondrikerprettolattemamma)
    Allvarligt! Det heter det inte.
  • Run to the hills

Förlåt, jag orkar inte läsa hela tråden. Kanske säger jag något nu som redan sagts, men så får det vara i sånt fall.

Har automat och är sjukt nöjd. Har dock körkort för manuell växel och det tycker jag är praktiskt (och billigt) när man ska hyra bil utomlands. Bara en liten tanke.

• Faber
    chrissandra skrev 2013-03-19 19:08:08 följande:
    Allvarligt! Det heter det inte.
    Jomen det gör det faktiskt.
Svar på tråden Hur kör man en automatväxlad bil?