Inlägg från: MajaVira |Visa alla inlägg
  • MajaVira

FLs värsta floskler, nomineringstråd!

"Du är den bästa mamman till ditt barn."

• MajaVira
    Nyfiken gul skrev 2013-03-11 19:39:08 följande:
    ordet "påhopp" måste väl ändå vara en garanterad floskel här på FL... flititgt använd av debattörer som inte tål mothugg eller kritik.
    "Påhopp" tycker jag är helt okej i jämförelse med alla som blir "kränkta" ... Eller favoriten "krängta"...
  • MajaVira
    Lady Namárië skrev 2013-03-11 20:39:32 följande:
    BIM är det absolut värsta. Det kämpade vi emot redan när sidan startade, men det hamnade ändå på "FLs ordlista" så att man kunde hålla muspekaren över det och få fram förklaringen "Beräknad Inte Mens". Sedan var det liksom kört att försöka få folk att anamma "Beräknad dag för Utebliven Mens" eller vad som helst annat. Skrikandes
    Så du föredrar BUM? Eller BDFUM?
  • MajaVira
    Smecker skrev 2013-03-11 21:05:46 följande:
    Därför att det i minst 80% av fallen är rent BS. Eller vad tror du?
    Alla förstår ju inte procent eller sannolikhet heller.

Jag minns inte exakta formuleringarna, men har sett många trådar med något i stil med "Vi fick 1:10 på KUB-testet men barnet blev friskt ändå!"

Som om 1:10 skulle innebära att barnet då skulle bli 10% sjukt...
  • MajaVira
    LillGris skrev 2013-03-11 21:14:58 följande:

Aahhh det är som folk som inte fattar skillnaden på promille och procent. Helst i diskussioner om alkohol och amning. Majj GADD!!
    Och apropå det så är det ju lika illa att dricka alkohol när man ammar som när man är gravid, för barnet får ju i sig lika mycket alkohol i båda fallen. Jovisst...
  • MajaVira

"men du vet inte hela bakgrunden" eller "du har inte alla fakta".

Från en TS som inte får de svar hon/han vill ha. Nämen se till att skriva allt relevant i trådstarten då!

• MajaVira
    FA80 skrev 2013-03-11 21:52:08 följande:
    Folk som gnäller på andras sär skrivning sedan skriver "pärson" och "flästa"
    Eller, "är jag den ända som har detta problem?". Jepp, du är ett arsel.
  • MajaVira
    sär skriven skrev 2013-03-11 21:55:15 följande:
    Haha, för inte så länge sedan startades en tråd (minns ej om vad).
    Någon anonym med signatur i stil med "språkfascist" anmärkte på något litet stavfel i TS (därav det tillfälliga nicket) samtidigt som h*n skrev att något var omständigt.

Jag skrev då och frågade om man kan vara språkfascist och ändå inte veta att det heter omständligt (omständLigt). Illa tycker jag, att ge sig på någon, utmärka sina egna fantastiska språkkunskaper och inte veta det.
    Även om jag skriver som en kratta här på FL ibland trodde jag att jag hade koll på svenska språket, men hade ingen aning om att det egentligen heter omständligt. Tror jag aldrig hört eller sett det.

På samma ämne, när det gäller andra enklare språkmisstag finns ju ett antal olika bortförklaringar:

"så säger vi här i Norrland/Skåne/Dalarna..."
    "jag är inte så noga när jag skriver på FL" (visst kan man missa en bokstav eller råka kasta om dem, men det heter faktiskt inte dommare, anntal, depretion etc)
    "jag har faktiskt dyslexi"

• MajaVira
    FA80 skrev 2013-03-11 22:12:13 följande:
    Ja du hade ju kunnat prova själv, g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml? filenr=1/174/123.html
    Och ja det är en diskussion av privatpersoner, som refererar till källa och förklarar varför sannolikt någon inkompetent person på språkrådet inte var medveten om detta. 
    Och du tror inte Språkrådet gjort några som helst revideringar sedan 1950? Om du är så kompetent kanske du får ett jobb hos dem.
  • MajaVira
    Orcha skrev 2013-03-11 22:17:19 följande:
    Nån som känner till ordet: floskler, öht?

TS kan inte bestämma vad som skrivs i tråden, Sverige är ett fritt land och vi har yttrandefrihet. Oskyldig
  • MajaVira
    Orcha skrev 2013-03-11 22:28:49 följande:

aa hajjar hur fan tängker folk lissom
    Dem tänker nog inte alls.
  • MajaVira
    Nyfiken gul skrev 2013-03-11 22:50:50 följande:
    att ha en rättstavningsdiskussion är väl ändå en typisk FL-floskel?

Och denna inkluderar:
    - experterna har fel
    - nu lämnar jag denna diskussion (och kommer ändå tillbaka...)
    - felstavningar, särskrivningar, ihopskrivningar
    - personangrepp
    - du bestämmer inte över mig
    - spelar ingen roll eftersom alla ändå förstår vad man menar
Svar på tråden FLs värsta floskler, nomineringstråd!