Inlägg från: FA80 |Visa alla inlägg
  • FA80

FLs värsta floskler, nomineringstråd!

"Du kanske skulle tänka på hur andra uppfattar dig." 

• FA80

Folk som gnäller på andras sär skrivning sedan skriver "pärson" och "flästa"

• FA80
    sär skriven skrev 2013-03-11 21:55:15 följande:
    Haha, för inte så länge sedan startades en tråd (minns ej om vad).
    Någon anonym med signatur i stil med "språkfascist" anmärkte på något litet stavfel i TS (därav det tillfälliga nicket) samtidigt som h*n skrev att något var omständigt.

Jag skrev då och frågade om man kan vara språkfascist och ändå inte veta att det heter omständligt (omständLigt). Illa tycker jag, att ge sig på någon, utmärka sina egna fantastiska språkkunskaper och inte veta det.
    omständig är validt också iofs.
  • FA80

Eftersom FL inte klarar standardlänkar ännu... (Inkompetenta utvecklare :( )

"Oavsett vad Språkrådet hävdar i Språklådan, kan det vara av intresse att jämföra de två uppslagsorden "omständig" respektive "omständlig" i Svenska Akademins Ordbok. Där finns nämligen bägge stavningarna med som separata uppslagsord - och de sägs komma från två olika tyska ord, umständlich respektive umständig som bägge kommer från substantivet Umstand (omständighet). Enligt tyska ordböcker är dessa två adjektiv synonymer, men umständig anses idag föråldrat. Den som googlar tyska sidor upptäcker dock att umständig fortfarande används (troligen dialektalt), men att många tyskar tycker att det låter lite konstigt i dag.

Jämför man de två uppslagsorden i SAO, ser man att "omständig" finns belagd i svenskan tidigare än "omständlig" (sedan ca 1565, medan "omständlig" dök upp ca 50 år senare) och att bägge orden använts parallellt genom århundradena och med samma betydelse.

SAO, vars volym för bokstaven O trycktes 1950, ansåg då att användandet av "omständig" i betydelsen "detaljerad, utförlig, ingående, besvärlig o. d." var föråldrat (= försedd med ett kors) och hade ersatts av "omständlig", samt att "omständig" i betydelserna "alltför utförlig; mångordig; långtrådig, långrandig" respektive "överdrivet formalistisk, pedantisk" var "numera blott ovårdat, föga brukat" och ansåg att man istället ska skriva "omständlig".

Jag misstänker att diverse språkpoliser, under den tid då tyskan fortfarande var svenskarnas främsta främmande språk (dvs fram till andra världskrigets slut), ansåg att eftersom umständig med tiden ersatts av umständlich i tyskan, så skulle samma sak ske med "omständig". Men trots att man 1950 försökte hävda att "omständig" var ovårdat och föga brukat, så är det fortfarande så ordet oftast uttalas och skrivs av svenskarna."

• FA80
    sär skriven skrev 2013-03-11 22:09:39 följande:
    Du länkar till en diskussion av privatpersoner?

Var menar du att omständig finns med?

www.svenskaakademien.se/svenska_spraket/sv enska_akademiens_ordlista/saol_pa_natet/ordlista
    Ja du hade ju kunnat prova själv, g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml
    Och ja det är en diskussion av privatpersoner, som refererar till källa och förklarar varför sannolikt någon inkompetent person på språkrådet inte var medveten om detta. 
  • FA80
    sär skriven skrev 2013-03-11 22:14:24 följande:
    Är de som skrivit SAOL också inkompetenta då? Eftersom omständig inte finns med om man söker på www.saol.se (och inte heller finns med i några moderna stavningskontroller på vare sig datorn eller i telefonen)?
    Online versionen av SAOL är ju uppenbarligen inte komplett, ordet finns ju uppenbarligen med i SAOB. 

• FA80
    MajaVira skrev 2013-03-11 22:14:30 följande:
    Och du tror inte Språkrådet gjort några som helst revideringar sedan 1950? Om du är så kompetent kanske du får ett jobb hos dem.
    Jag de flesta kunde skilja på SAOL och SAOB.
  • FA80
    sär skriven skrev 2013-03-11 22:24:08 följande:
    Även i SAOB står det att omständig är "ovårdat, mindre bra". Ska en språkfascist som anmärker på andras stavning själv använda sig av ett ovårdat språk? I SAOL finns det inte alls. Inte på nätet i alla fall. Inte heller i mina rättstavningsprogram på datorn.
    Nej är man språkpolis så bör man väl inte gnälla på andras stavning. Men det var ju min poäng med floskeln här det är många som är snabba på att påpeka felstavningar eller särskrivningar men det bidrar inget överhuvudtaget till diskussionen.
    Och vad mig anbelangar så har jag aldrig utgett mig för att vara en språkpolis, att ordet "omständig[t]" finns och är ett svenskt ord däremot råder inga tvivel för mig jag vågar säga att i mina trakter av Sverige är omständLigt inte existerande. 

Microsoft stavningskontroll verkar föreslå "om-ständigt" för ordet, men oandrasidan har jag aldrig litat på ett stavningsprogram för att vara korrekt språkligt. Det viktiga när man kommunicerar är att man förstår varandra och det vet de flesta att så länge de flesta bokstäver är korrekta så klarar de flesta normalfungerande hjärnor tyda innebörden i även gravtfelstavade ord.
  • FA80
    sär skriven skrev 2013-03-11 22:33:00 följande:
    Tyvärr har du fel. Omständigt är inte ett godkänt ord att använda i mina kretsar (som förvisso är några år upp i universitetsvärlden) då det helt enkelt är felstavat. Hur folk säger kan man inte göra mycket åt, och folk som stavar fel i mindre korrekta sammanhang kan man heller inte göra något åt. Mer än påpeka det. Att länka till ordlistor från 1500 - 1700-talet hjälper knappast.
    Och det är ju uppenbart de som resonerar så som missförstått hur språket formas och byggs, det är inte SA eller Språkrådet som definierar språket, det är befolkningen. Skrämmande om du inte insett det trots några år upp i universitetsvärlden.  SA och Språkrådets uppgift är att förvalta och vårda det språk vi har, men hur språket utvecklas har de inget att säga till om överhuvudtaget och det finns mängder med exempel på detta då de försökt införa diverse "försvenskningar" av ord tidigare. Det första jag kommer tänka på när jag hör sådant här skitsnack är hur SA försökte få folk att använda "Bärspelare" istället för Freestyle / Walkman. Du vet nog mycket väl vad som var det riktiga ordet. Vill man leva i en artificiell universitetsvärld och prata lidingösvenska med någon restprodukt från 30 talet så fungerar det nog bra att ha din inställning. Vill du prata med folket som utvecklar och nyttjar språket så bör du nog ändra ditt förhållningsätt.
  • FA80
    sär skriven skrev 2013-03-11 22:45:45 följande:
    Hur mycket språket än lever kan man inte stava "också" som "ochså", eller "labyrint" med "labbyrint" och ändå mena sig stava rätt.
    Nej och det är det är en helt annan sak, för då försöker man stava ett definierat ord. I det här fallet är det två olika ord som råkar vara synonymer. Om språkrådet och SA anser det ena är föråldrat så gör det inte ordet mer eller mindre felstavat då man uppenbart stavar en variant av dem rätt. 

• FA80
    sär skriven skrev 2013-03-11 22:53:09 följande:
    Ge dej.

Absolut, jag tänker inte svara vår käre FA80 mer.

Du har inte övertygat mig ett dugg trots din gedigna universitetsutbildning. Så nej du har inte ändrat mitt förhållningsätt och jag anser fortfarande du är grovt fel ute i den här diskussionen. 
  • FA80
    MajaVira skrev 2013-03-11 22:53:18 följande:
    Och denna inkluderar:
    - experterna har fel
    - nu lämnar jag denna diskussion (och kommer ändå tillbaka...)
    - felstavningar, särskrivningar, ihopskrivningar
    - personangrepp
    - du bestämmer inte över mig
    - spelar ingen roll eftersom alla ändå förstår vad man menar
    "Experterna har fel" är ju en kul floskel eftersom experter i det här fallet är den adjektiv liknande definitionen av "expert".
    Dvs som när ett barn brukar referera till en källa och säger "dom säger det".  Vilka är dom? Här har man refererat till en ordlista och en ordbok. Den ena har ordet. 

Och tillsist kom ett korkat uttalande att det uttalas som ord A men stavas som ord B, ja goddag yxskaft. 

• FA80
    Smecker skrev 2013-03-11 23:02:46 följande:
    Svenska Akademiens ordbok (SAOB) är en omfattande historisk kartläggning av det svenska språket från 1521 och fram till våra dagar. SAOB är en i raden av historiska ordböcker på olika språk som i de flesta fall påbörjades redan under 1800-talet. Första bandet av SAOB (A-Anlöpning) publicerades 1898 och det trettiofemte bandet (Tok-Tyna) kom ut 2009. I SAOB kan man se hur enskilda ord har använts under århundradena, vad de betyder, varifrån de kommer osv. Eftersom ordboken befann sig i början av alfabetet omkring sekelskiftet 1900, hittar man ord som i dag är föråldrade (automobil och bicykel) och man saknar i gengäld ord som kommit till under senare tid (aids, anorektisk). Totalt behandlar SAOB över 470 000 ord. Av dessa är ca 54 000 huvudord och 360 000 sammansättningar.

Svenska Akademiens ordlista (SAOL) är den lilla blå handboken i ett band som visar hur dagens svenska stavas och böjs. Den är ett slags rättskrivningsordlista som med tiden blivit den inofficiella normen för just stavning och ordböjning i svenskan. Den innehåller också förklaringar till mindre vanliga ord, i vissa fall också uppgifter om uttal och stil. Första upplagan av SAOL kom redan 1874. Den senaste upplagan (den trettonde) kom ut 2006 och har ett ordförråd på drygt 120 000 ord.

Precis och det gör inte "automobil" en felstavning av "bil" eller "bicykel" en felstavning av "cykel" vilket är vad hela den här argumentationen gått ut på.

• FA80

Jag ser du har rättigheter att gå off topic och skriva om vad som helst. Det har sina fördelar att vara polare med moderatorerna på den här sajten ser jag, där demokrati och lika villkor behandlas så länge det är kvinnan som är föremål för positiva förändringar.

• FA80
    Smecker skrev 2013-03-11 23:15:55 följande:
    Svenska Akademiens ordlista (SAOL) är den lilla blå handboken i ett band som visar hur -> dagens svenska <- stavas och böjs. Den är ett slags rättskrivningsordlista som med tiden blivit den inofficiella normen för just stavning och ordböjning i svenskan.
    Och jag återupprepar om man skriver "automobil" är det då felstavat "bil"? Nej, föråldrat går att argumentera; Felstavat nej. 
    Och det samma gäller omständigt och omständligt, båda giltiga och valida ord. Språkrådet rekommenderar det senare. Idirekt har vi ju även fått det bekräftat att de flesta muntligt använder den föråldrade varianten, så man undrar hur uppdaterad SA och Språkrådet egentligen är på språkbruket i landet.

Notera även "den inofficiella normen" så SAOL ska inte ses som någon "officiell" eller "gällande" norm. Det är en rekommendation inget annat.

Är ämnet avklarat nu? Notera även att "båda giltiga och valida ord" är mitt första inlägg i den här debatten innan jag blev indoktrinerad av en person som hade flera års universitetsstudier bakom sig, så självfallet kunde man låta bli att argumentera men jag är allergisk mot folk som ska läxa upp andra när de inte har rätt själva.
  • FA80
    sär skriven skrev 2013-03-11 23:25:30 följande:
    Tack för försöket, Smecker, men jag tror inte att det går in riktigt. De som jobbar på Svenska Akademien är tydligen inte experter och de, liksom vi andra, har fel. 

Dock är det inte bara mitt universitet som rättar detta stavfel; www.flashback.org/t245157
    Ja och uppenbarligen är inte experterna överrens, 

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=442&artikel=4518198

"Vi tar hjälp av professor Jan Strid vid Linköpings Universitet för att få svar på dina språkfrågor."

• FA80
    sär skriven skrev 2013-03-11 23:30:53 följande:
    Men, alltså?

Du menar att det inte finns några experter, och speciellt inte de på SA, men just Jan Strid är expert, trots att det är den enda länken som står att finna i ämnet som stöder "omständigt"?

Inte nog med att du är rabiat, fruktansvärt otrevlig, outar folks namn i trådar och beter dej som ett svin, du är mer envis än vad som kan vara sunt också. God natt .
    Ja jag är rabiat när jag vet jag har rätt. Du har ju gjort din beskärda del i debatten också. 
    Att du sedan avslutar med ett påhopp som inte är relaterat alls är ju ett tecken på att du tillslut insåg hur galet du argumenterat. Märkväl det var inte jag som utgav mig för språkexpert eller stavningspolis. 

Trevlig är jag sällan mot personer som förhåller sig som vissa här gjort, du har inte tillhört någon av dem. Däremot så kan jag bekräfta att ditt försök att få dina fleråriga universitetsstudier att på någotsätt lägga hävstång på dina argument misslyckades fatalt.

Jag har sagt hela tiden att det är två giltiga ord, inget annat. Antingen bryr jag mig inte om att du tror det eller så gör jag mitt försök att motbevisa dig. Du tog till flera fegknep och dessutom kompisar att gå in och försöka driva bort mig. Men visst jag kunde sagt "Tro det då" och låtit det vara. Men jag blir som sagt irriterad när personer som anser sig vara högt utbildade är så fruktansvärt inkompetenta. 
  • FA80
    sär skriven skrev 2013-03-11 23:30:53 följande:
    Du menar att det inte finns några experter, och speciellt inte de på SA, men just Jan Strid är expert, trots att det är den enda länken som står att finna i ämnet som stöder "omständigt"?
    Jag svarade med detta då du tog till "experterna" på flashback, jag tvivlar starkt på att du får använda sådant som referenskällor i uppsatserna du skriver. Och det blev ytterst ironiskt när du drog kortet "du refererar till privatpersoner" när jag länkade till debatten på wiki ordlistan, vilka sannolikt har betydligt högre meriter än det folk som hänger på flashback överlag. Men jag vet oandrasidan inte, det kanske är så att Peter Englund eller Horace Engdahl sitter där under pseudonymerna "Knarkpolett" och "Banalfeber".  
Svar på tråden FLs värsta floskler, nomineringstråd!