Inlägg från: sär skriven |Visa alla inlägg
  • sär skriven

FLs värsta floskler, nomineringstråd!

FA80 skrev 2013-03-11 22:04:23 följande:
    Nej men enligt SAOL och SAOB är de giltiga. 

Du kan läsa källor och diskussionen om detta här om det är av intresse.
    sv.wiktionary.org/wiki/Diskussion:omst%C3%A4ndig
    Du länkar till en diskussion av privatpersoner?

Var menar du att omständig finns med?

www.svenskaakademien.se/svenska_spraket/svenska_akademiens_ordlista/saol_pa_natet/ordlista
    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • sär skriven
    FA80 skrev 2013-03-11 22:12:13 följande:
    Ja du hade ju kunnat prova själv, g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml? filenr=1/174/123.html
    Och ja det är en diskussion av privatpersoner, som refererar till källa och förklarar varför sannolikt någon inkompetent person på språkrådet inte var medveten om detta. 
    Är de som skrivit SAOL också inkompetenta då? Eftersom omständig inte finns med om man söker på www.saol.se (och inte heller finns med i några moderna stavningskontroller på vare sig datorn eller i telefonen)?
  • sär skriven
    MajaVira skrev 2013-03-11 22:14:30 följande:
    Och du tror inte Språkrådet gjort några som helst revideringar sedan 1950? Om du är så kompetent kanske du får ett jobb hos dem.
    Jamen precis, jag får be om ursäkt som lever år 2013 tydligen! Hvilket jag hverkligen trodde att fler med mig gjorde.
  • sär skriven
    Orcha skrev 2013-03-11 22:17:19 följande:
    Nån som känner till ordet: floskler, öht?

MC, du kommer att slita ditt hår över att få ihop detta.
    Hjärta
    Tror mest vi bara hängde på varandra och struntade i TS Skäms
  • sär skriven
    FA80 skrev 2013-03-11 22:19:55 följande:
    Online versionen av SAOL är ju uppenbarligen inte komplett, ordet finns ju uppenbarligen med i SAOB. 

Även i SAOB står det att omständig är "ovårdat, mindre bra". Ska en språkfascist som anmärker på andras stavning själv använda sig av ett ovårdat språk? I SAOL finns det inte alls. Inte på nätet i alla fall. Inte heller i mina rättstavningsprogram på datorn.
  • sär skriven
    FA80 skrev 2013-03-11 22:29:54 följande:
    Nej är man språkpolis så bör man väl inte gnälla på andras stavning. Men det var ju min poäng med floskeln här det är många som är snabba på att påpeka felstavningar eller särskrivningar men det bidrar inget överhuvudtaget till diskussionen.
    Och vad mig anbelangar så har jag aldrig utgett mig för att vara en språkpolis, att ordet "omständig[t]" finns och är ett svenskt ord däremot råder inga tvivel för mig jag vågar säga att i mina trakter av Sverige är omständLigt inte existerande. 

Microsoft stavningskontroll verkar föreslå "om-ständigt" för ordet, men oandrasidan har jag aldrig litat på ett stavningsprogram för att vara korrekt språkligt. Det viktiga när man kommunicerar är att man förstår varandra och det vet de flesta att så länge de flesta bokstäver är korrekta så klarar de flesta normalfungerande hjärnor tyda innebörden i även gravtfelstavade ord.
    Tyvärr har du fel. Omständigt är inte ett godkänt ord att använda i mina kretsar (som förvisso är några år upp i universitetsvärlden) då det helt enkelt är felstavat. Hur folk säger kan man inte göra mycket åt, och folk som stavar fel i mindre korrekta sammanhang kan man heller inte göra något åt. Mer än påpeka det. Att länka till ordlistor från 1500 - 1700-talet hjälper knappast.
  • sär skriven
    FA80 skrev 2013-03-11 22:38:27 följande:
    Och det är ju uppenbart de som resonerar så som missförstått hur språket formas och byggs, det är inte SA eller Språkrådet som definierar språket, det är befolkningen. Skrämmande om du inte insett det trots några år upp i universitetsvärlden.  SA och Språkrådets uppgift är att förvalta och vårda det språk vi har, men hur språket utvecklas har de inget att säga till om överhuvudtaget och det finns mängder med exempel på detta då de försökt införa diverse "försvenskningar" av ord tidigare. Det första jag kommer tänka på när jag hör sådant här skitsnack är hur SA försökte få folk att använda "Bärspelare" istället för Freestyle / Walkman. Du vet nog mycket väl vad som var det riktiga ordet. Vill man leva i en artificiell universitetsvärld och prata lidingösvenska med någon restprodukt från 30 talet så fungerar det nog bra att ha din inställning. Vill du prata med folket som utvecklar och nyttjar språket så bör du nog ändra ditt förhållningsätt.
    Det är väl du som använder restprodukter som propsar på att använda ett ord från 1600-talet när det finns ett vedertaget, modern och i SAOL listat ord istället?
  • sär skriven
    FA80 skrev 2013-03-11 22:42:02 följande:
    Nej jag propsar för ett ord jag vet 99% använder i min omgivning, jag vet också att den andra varianten du föreslog existerar. Men det är inte jag som försöker "sätta någon på plats". (Och om du slår upp omständlig i ordlistan så ser du att det är inte direkt pyrfärskt heller...)

Nu iallafall tycker jag du ska läsa www.sprakradet.se/servlet/GetDoc?meta_id=2033 och sedan ta ett snack med din professor (för jag hoppas du inte är doktorand eller dyl inom språk.).
    Jag har sagt mitt i den här diskussionen.
    Du får säga vad du vill i vilken diskussion du vill. Vad dina vänner än säger, hur de än uttalar och stavar ordet, så är det inte ett ord som finns i SAOL, inte i ordlistor,  inte är brukligt  (eller, "föga brukligt") enligt SAOB, inte godkänns i någon moderna svenska stavningskontroller (ej heller här på FL) och som definitivt hade gett mig en anmärkning om jag skrev så i en uppsats. Det är helt enkelt inte relevant vad 99 procent av dina vänner säger - det skiter jag tämligen högaktningsfullt i - eller hur mycket man påstår att "språket lever".  Hur mycket språket än lever kan man inte stava "också" som "ochså", eller "labyrint" med "labbyrint" och ändå mena sig stava rätt.
  • sär skriven
    FA80 skrev 2013-03-11 22:51:28 följande:
    Nej och det är det är en helt annan sak, för då försöker man stava ett definierat ord. I det här fallet är det två olika ord som råkar vara synonymer. Om språkrådet och SA anser det ena är föråldrat så gör det inte ordet mer eller mindre felstavat då man uppenbart stavar en variant av dem rätt. 

Ge dej.
    Nyfiken gul skrev 2013-03-11 22:50:50 följande:
    att ha en rättstavningsdiskussion är väl ändå en typisk FL-floskel?

Absolut, jag tänker inte svara vår käre FA80 mer.

• sär skriven
    Smecker skrev 2013-03-11 22:52:27 följande:
    sok.saol.se/pages/P647_M.jpg
    Ja, ordet "omständig" finns inte. "Omständighet" finns dock med. Liksom ordet "Omständlig".

Men nu orkar jag inte mer.
  • sär skriven
    MajaVira skrev 2013-03-11 22:53:18 följande:
    Och denna inkluderar:
    - experterna har fel
    - nu lämnar jag denna diskussion (och kommer ändå tillbaka...)
    - felstavningar, särskrivningar, ihopskrivningar
    - personangrepp
    - du bestämmer inte över mig
    - spelar ingen roll eftersom alla ändå förstår vad man menar
    Och anekdotisk bevisföring!
  • sär skriven
    Smecker skrev 2013-03-11 23:15:55 följande:
    Svenska Akademiens ordlista (SAOL) är den lilla blå handboken i ett band som visar hur -> dagens svenska <- stavas och böjs. Den är ett slags rättskrivningsordlista som med tiden blivit den inofficiella normen för just stavning och ordböjning i svenskan.
    Tack för försöket, Smecker, men jag tror inte att det går in riktigt. De som jobbar på Svenska Akademien är tydligen inte experter och de, liksom vi andra, har fel. 

Dock är det inte bara mitt universitet som rättar detta stavfel; www.flashback.org/t245157
  • sär skriven
    FA80 skrev 2013-03-11 23:28:43 följande:
    Ja och uppenbarligen är inte experterna överrens, 

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=... 

"Vi tar hjälp av professor Jan Strid vid Linköpings Universitet för att få svar på dina språkfrågor."
    Men, alltså?

Du menar att det inte finns några experter, och speciellt inte de på SA, men just Jan Strid är expert, trots att det är den enda länken som står att finna i ämnet som stöder "omständigt"?

Inte nog med att du är rabiat, fruktansvärt otrevlig, outar folks namn i trådar och beter dej som ett svin, du är mer envis än vad som kan vara sunt också. God natt .
Svar på tråden FLs värsta floskler, nomineringstråd!