FA80 skrev 2013-03-11 22:42:02 följande:
Nej jag propsar för ett ord jag vet 99% använder i min omgivning, jag vet också att den andra varianten du föreslog existerar. Men det är inte jag som försöker "sätta någon på plats". (Och om du slår upp omständlig i ordlistan så ser du att det är inte direkt pyrfärskt heller...)
Nu iallafall tycker jag du ska läsa
www.sprakradet.se/servlet/GetDoc?meta_id=2033 och sedan ta ett snack med din professor (för jag hoppas du inte är doktorand eller dyl inom språk.).
Jag har sagt mitt i den här diskussionen.
Du får säga vad du vill i vilken diskussion du vill. Vad dina vänner än säger, hur de än uttalar och stavar ordet, så är det inte ett ord som finns i SAOL, inte i ordlistor, inte är brukligt (eller, "föga brukligt") enligt SAOB, inte godkänns i någon moderna svenska stavningskontroller (ej heller här på FL) och som definitivt hade gett mig en anmärkning om jag skrev så i en uppsats. Det är helt enkelt inte relevant vad 99 procent av dina vänner säger - det skiter jag tämligen högaktningsfullt i - eller hur mycket man påstår att "språket lever". Hur mycket språket än lever kan man inte stava "också" som "ochså", eller "labyrint" med "labbyrint" och ändå mena sig stava rätt.