• Mandeln

Straffbart att inte ta ansvar för sina barn?

Det är straffbart att smita från en olycksplats och att inte lämna in deklarationen eller lämna en rostig bil i naturen, däremot kan man utan straff strunta i att ta ansvar för sitt barn. Är det verkligen rimligt idag 2013? 

Varje år blir tusentals barn skilda från den ena föräldern efter en separation när föräldern struntar i sitt ansvar och helt enkelt bara drar. Andra föräldrar (främst fäder) väljer att inte bry sig om de barn de fått efter tillfälliga relationer. Visst kan man vädja och försöka nå dessa föräldrar via familjerätt och samarbetssamtal men vill de inte ta ansvar så "slipper" de utan att samhället på något sätt visar dem att detta handlande är fel.

Dessa "övergivna" barn är sedan överrepresenterade i statistiken när det gäller sociala och emotionella problem även om många ensamstående föräldrar gör allt för att kompensera sina barn för förlusten av den andre föräldern. Barn som växer upp utan en pappa (för det handlar i den stora majoriteten av fallen om pappor) är överrepresenterade även i brottstatistiken etc. Att bli lämnad av en förälder gör ont och skadar barn för livet. Det kostar dessutom samhället miljarder.

Om vi leker med tanken att det skulle vara straffbart att inte ta ansvar socialt såväl som ekonomiskt för sina barn, vad skulle konsekvenserna bli? Om båda ska ta ansvar måste det innebära att ensamstående föräldrar delar på föräldraledigheten  och på VAB tex.  Alla föräldrar måste gå på utvecklingssamtal. Alla föräldrar måste träffa sitt barn på regelbunden basis även om den ene föräldern kanske tar på sig boendet.

Först och främst skulle det naturligtvis behöv gå ett tag innan lagen trädde i kraft så att människor hann fundera igenom följderna:

Vad skulle det kunna leda till?
    1. Att fler barn får kontakt med båda sina föräldrar?
    2. Att färre oönskade barn kommer till världen?
    3. Att könsrollerna blir mindre cementerade när båda föräldrarna tar sitt ansvar? 
    4. Att de som inte är säkra på om de vill ta ett föräldraansvar blir bättre på att skydda sig vid tillfälliga sexuella förbindelser (vilket kanske även skulle leda till mindre könssjukdomar). 
    5. Att människor mognar av ansvaret vilket skulle få positiva följder på alla områden av livet och i samhället i stort.

Vad tycker ni? Är vi mogna för detta? Om inte, vad kan vi göra för att i verklig mening göra föräldrskapet till något som två personer delar för att det ska bli bra för barnet?

• Svar på tråden Straffbart att inte ta ansvar för sina barn?
  • Mandeln
    Brumma skrev 2013-03-11 19:05:47 följande:
    Ja varför?
    Skall man kräva att båda föräldrarna tar samma ansvar skall man även ha samma rättigheter.
    Eller rättare sagt - barnet skall ha lika rätt till båda föräldrarna.

Visst skall båda föräldrarna ta ansvar men då måste mammor och pappor ses lika viktiga i föräldrarollen.
    Som det är nu så ligger mamman nästan alltid ett steg före i samhällets ögon..
    Mitt förslag skulle ju utjämna ansvaret så att det blir bådas. Är inte det bra då?
  • Anonym (Sjävklart)

borde det vara straffnbart att inte ta ansvar för sina barn! Att det inte redan är det visar att vi fortfarande har kvar alla fördomar som säger att det egentligen mest är mammans ansvar att ta hand om barnen.

• Niju
    Mandeln skrev 2013-03-11 19:08:38 följande:
    De småpengarna är en droppe i havet särskilt om vi tittar på de gigantiska kostnader samhället har för att barn saknar sina pappor.

Varför inte sterilisera dig om du inte vill ha barn? Varför ska kvinnan ta ansvar för dig menar du? Många män kanske säger att de vill ha barn för att få ligga och sen ändrade de sig när de inser att det innebär arbete och ansvar. Att straffbelägga de pappor som struntar i sina barn skulle göra det enklare för alla. Då skulle män tvingas tänka innan. Vad är det för fel på det? 
    Självklart gäller det inte alla...men vet en del kvinnor som fått barn med män för att de trott att det är ett sätt att hålla mannen kvar. 

Varför inte sterilisera dig om du inte vill ha barn? Varför ska kvinnan ta ansvar för dig menar du?"

Fattar inte vad du menar med dessa frågor?

Ja absolut om pappan sagt att han vill ha barn och sedan dragit bör han på något sätt straffas, men ekonomiskt i så fall så det känns...
    Inte tvinga pappan att "ta hand" om sitt barn...jag skulle inte lämna min dotter till någon jag vet inte vill vara med henne, den biten är låter dumt...

• Anonym (Sjävklart)
    Niju skrev 2013-03-11 19:20:54 följande:
    Självklart gäller det inte alla...men vet en del kvinnor som fått barn med män för att de trott att det är ett sätt att hålla mannen kvar. 

" Varför inte sterilisera dig om du inte vill ha barn? Varför ska kvinnan ta ansvar för dig menar du?"

Fattar inte vad du menar med dessa frågor?

Ja absolut om pappan sagt att han vill ha barn och sedan dragit bör han på något sätt straffas, men ekonomiskt i så fall så det känns...
    Inte tvinga pappan att "ta hand" om sitt barn...jag skulle inte lämna min dotter till någon jag vet inte vill vara med henne, den biten är låter dumt...

Men om man har en lag som säger att båda föräldrarna har samma ansvar så kommer det födas färre oönskade barn på sikt i alla fall! Det är för lätt i dag att skaffa barn utan betänketid så att säga. Om man tycker att pappan är ett svin som inte borde vara med barnet så kanske man inte ens hade skaffat barn med honom om man vetat att han också ska ta hand om barnet. 

• Enter Sandman

Jag kan förstå och sympatisera med din tanke ts.
    Men vi människor funkar inte så, jag är rädd för att den förälder som tvingas att umgås med sitt barn mot sin vilja, som tvingas ta ett föräldraansvar kommer att ta ut den ilskan på barnet.
    Det kan göra illa barnet betydligt värre än en frånvarande förälder gör, trots att det är illa nog.
    Men skulle du vilja vara i beroendeställning till någon som inte ville ha dig där, som skyller på dig och som så småningom skulle bölrja hata dig.
    Nej, jag tror inte på tvång, däremot tror jag på att motivera och stötta föräldrar.
    För barnets skull.      

• Mandeln
    Enter Sandman skrev 2013-03-11 19:28:33 följande:
    Jag kan förstå och sympatisera med din tanke ts.
    Men vi människor funkar inte så, jag är rädd för att den förälder som tvingas att umgås med sitt barn mot sin vilja, som tvingas ta ett föräldraansvar kommer att ta ut den ilskan på barnet.
    Det kan göra illa barnet betydligt värre än en frånvarande förälder gör, trots att det är illa nog.
    Men skulle du vilja vara i beroendeställning till någon som inte ville ha dig där, som skyller på dig och som så småningom skulle bölrja hata dig.
    Nej, jag tror inte på tvång, däremot tror jag på att motivera och stötta föräldrar.
    För barnets skull.      
    Jag menar alltså inte att vi ska införa detta retroaktivt utan framåt så att säga. Dvs de barn som inte har bra kontakt med pappan i dag ska inte tvingas dit. Däremot ska pappan betala mer och få straffskatt för att han inte bryr sig om sitt barn.

Men framåt så borde en sådan lag få folk att tänka till ordenligt innan de skaffar barn eller ligger runt utan skydd eller skaffar barn med någon de egentligen inte vill ha att göra med. 
  • Niju
    Anonym (Sjävklart) skrev 2013-03-11 19:23:41 följande:
     Om man tycker att pappan är ett svin som inte borde vara med barnet så kanske man inte ens hade skaffat barn med honom om man vetat att han också ska ta hand om barnet. 

Det var det jag försökte säga i mitt första inlägg...att kvinnan får ta ansvaret i det fallet.

Och jag tror inte det kommer födas färre oönskade barn, tror snarare att fler kommer födas då det finns alldeles för många kvinnor som vill ha barn bara för att...nu kommer de även ha lagen på deras sida att stackarn de valt som pappa måste ta ansvar fast han egentligen inte velat bli pappa överhuvudtaget.
  • Enter Sandman
    Mandeln skrev 2013-03-11 19:32:23 följande:
    Jag menar alltså inte att vi ska införa detta retroaktivt utan framåt så att säga. Dvs de barn som inte har bra kontakt med pappan i dag ska inte tvingas dit. Däremot ska pappan betala mer och få straffskatt för att han inte bryr sig om sitt barn.

Men framåt så borde en sådan lag få folk att tänka till ordenligt innan de skaffar barn eller ligger runt utan skydd eller skaffar barn med någon de egentligen inte vill ha att göra med. 

Jag hoppas att du har rätt, men jag är skeptisk till att det skulle få den konsekvensen, jag tror att det skulle födas lika många oönskade barn ändå.
    Det kommer alltid finnas människor som är ansvarslösa och som skiter i allt, som vägrar se sin egen del i nånting.
    Jag tror inte man kommer åt dom, och risken att barnet kommer fara illa bedömer jag som för stor för att jag ska tycka att det är ett bra förslag.
    Tyvärr.    
  • Anonym (andra sidan)

Och hur bra tror ni det är för ett barn att bli omhändertagen av någon som inte önskar det eller vill ha det? Det blir antagligen ännu värre än att inte träffa sin andra förälder alls.

Om detta ska kunna bli straffbart så borde det vara straffbart att knulla utan kontrakt om vad som ska ske vid en ev graviditet.

En kille jag känner är pappa till ett barn han absolut inte ville ha med en kvinna han inte älskar. De bestämde sig för att ligga, bli kk, hon ljög om sin sterilitet och hade gjort länge, de kände nämligen varandra 5-6 år innan de bestämde sig för att bli kk´s och ja, tyvärr var han dum nog att tro henne. Han har försökt vara en pappa till barnet men han känner inget direkt för det, inte blir det lättare av att mamman härjar om allt och lite till. Han äter nu sk lyckopiller för att klara vardagen.

Om han nu skulle straffas ytterligare för att han inte träffar barnet oftare än vad han gör så blir han ju dubbelt straffad.

Jag känner även en man, som gifte sig med en kvinna som enl egen utsago inte heller ville ha barn. Hon hade nog med sina hästar, hundar och andra djur. De kände varandra sen länge dessutom så detta med att hon inte ville ha barn var inget nytt för den här mannen. Sen ändrade sig kvinnan. Men hon tyckte inte det var något hon behövde berätta för sin man, så hon slutade med p pillren bara.

Ska han också bli straffad för att han litat på sin fru? han vill nämligen fortfarande inte ha barn, trots att pojken nu är i mellanstadieåldern. Han träffar honom varannan månad ungefär, pga avståndet.

Dessa båda ska nu göra vasektomi för att förhindra att någon lurar dem igen.

• Anonym (Sjävklart)
    Niju skrev 2013-03-11 19:35:08 följande:
    Det var det jag försökte säga i mitt första inlägg...att kvinnan får ta ansvaret i det fallet.

Och jag tror inte det kommer födas färre oönskade barn, tror snarare att fler kommer födas då det finns alldeles för många kvinnor som vill ha barn bara för att...nu kommer de även ha lagen på deras sida att stackarn de valt som pappa måste ta ansvar fast han egentligen inte velat bli pappa överhuvudtaget.
    Då får väl männen tänka lite mer innan de har sex med kvinnor de inte vill ha barn med då. Om det kostar mer än 1273 kr så lär det svida mer och då kanske de faktiskt investerar i ett paket kondomer.
Svar på tråden Straffbart att inte ta ansvar för sina barn?