Hur mycket gick ni upp i vikt under graviditeten?
En fråga till er som gått upp mycket i vikt: Gick ni upp i vikt pga ni åt mer och rörde er mindre (+ vätska) eller var det främst hormonellt + vätska?
En fråga till er som gått upp mycket i vikt: Gick ni upp i vikt pga ni åt mer och rörde er mindre (+ vätska) eller var det främst hormonellt + vätska?
Jag går strax in i v. 32 och har gått upp 8 kg än så länge om vågen hos barnmorskan stämmer. Min viktökning har sett ut såhär och jag har till största del varit stillasittande pga sammandragningar vid fysisk ansträngning:
Vecka 8: 57.5 kg
Vecka 17: 57.9 kg
Vecka 19: 58.9 kg
Vecka 22: 60.3 kg
Vecka 26: 64.6 kg
Vecka 28: 65.0 kg
Vecka 31: 65.6 kg
Ser främst att jag har gått upp lite runt ansiktet/hakan, på armarna och låren. Dricker mycket så har inte samlat på mig någon vätska än trots sommarvärmen, antar jag? Har inte svullnat någonstans. Dock kan jag känna mig seg i fingrarna och se hur fötterna blir lite plufsiga när det är extra varmt och då häller jag i mig vatten, efter några besök på toa så har svullnaden lagt sig.
Nu när jag fött kan jag uppdatera och säga att jag gick upp 17 kg totalt och har gått ner 13 kg nu 2 veckor efter förlossningen, enbart genom att amma och leva på som vanligt. Har ej kunnat gå på promenader då jag fick en grad 2 bristning som behövde sys mycket och som har gjort väldigt ont. Fick lite dålig aptit också och har inte ätit så mycket godis/snacks som vid graviditeten så det kanske beror lite på det också. Magen försvann helt efter 3-4 dagar och det syns inte någonstans på min kropp att jag varit gravid - så länge jag har kläderna på. Än är magen slapp (i huden och pga musklerna som förtvinat) och jag har fått bristningar lite här och där, men annars så är jag faktiskt jättenöjd över min kropp än så länge.