• Morcheeba

Mensas provtest/övervakat test

Är det någon här som gjort Mensas provtest samt övervakat test? 

Jag har själv alltid ansett mig vara ganska klyftig, men inte mer än marginellt över genomsnittet. Av ren nyfikenhet testade jag att göra Mensas provtest - som enligt dem ska stämma bra överens med det övervakade testet - och fick högsta betyg. Sporrad av resultatet blev jag så klart sugen att göra det "riktiga" testet, för skojs skull. Är det någon här som har gjort det? Är det svårare än deras provtest? 

www.mensa.se/provtest

Ni som inte gjort det, testa gärna! Det tar inte särskilt lång tid.  

• Svar på tråden Mensas provtest/övervakat test
  • pluvdo

Det var någon som länkade till det i en tråd här för något år sedan eller så och väldigt många fick "125 eller mer" (eller vad det nu stod) som resultat och uppmanades till att ta ett riktigt test. Eftersom andelen personer i den tråden som fick det resultatet var mycket större än andelen personer i Sverige med IQ över 125 (4% eller något, om jag inte missminner mig. Vilket jag helt klart kan göra.) så känns det inte som att testet är så tillförlitligt. Jag tror snarare att det är Mensa som försöker locka folk till att ta det riktiga testet, eftersom Mensa tjänar pengar på det.

• Morcheeba
    pluvdo skrev 2013-03-12 01:53:44 följande:
    Det var någon som länkade till det i en tråd här för något år sedan eller så och väldigt många fick "125 eller mer" (eller vad det nu stod) som resultat och uppmanades till att ta ett riktigt test. Eftersom andelen personer i den tråden som fick det resultatet var mycket större än andelen personer i Sverige med IQ över 125 (4% eller något, om jag inte missminner mig. Vilket jag helt klart kan göra.) så känns det inte som att testet är så tillförlitligt. Jag tror snarare att det är Mensa som försöker locka folk till att ta det riktiga testet, eftersom Mensa tjänar pengar på det.
    Det var precis det jag tänkte. Jag tyckte ärligt talat att provtestet var löjligt lätt, det kändes ganska konstigt. För mig är "smart" och "Mensa-smart" två helt olika saker.

Samtidigt står det på deras hemsida att provtestet ska vara av samma svårighetsgrad som det riktiga testet. Därför vore det kul om någon som faktiskt gjort båda testen kunde säga sin mening. 
  • pluvdo
    Morcheeba skrev 2013-03-12 02:03:58 följande:
    Det var precis det jag tänkte. Jag tyckte ärligt talat att provtestet var löjligt lätt, det kändes ganska konstigt. För mig är "smart" och "Mensa-smart" två helt olika saker.

Samtidigt står det på deras hemsida att provtestet ska vara av samma svårighetsgrad som det riktiga testet. Därför vore det kul om någon som faktiskt gjort båda testen kunde säga sin mening. 

Jag har dessvärre bara gjort provtestet, men ja, jag tyckte också att det var väldigt lätt.
  • Let it Rain

Min bror har varit på mig om att gå dit och göra det riktiga testet eftersom han själv är medlem och vill att även jag blir det. Jag kan höra efter med honom imorgon när han har vaknat hur det går till, så uppdaterar jag i tråden sen. :) 

• Morcheeba
    Let it Rain skrev 2013-03-12 02:12:32 följande:
    Min bror har varit på mig om att gå dit och göra det riktiga testet eftersom han själv är medlem och vill att även jag blir det. Jag kan höra efter med honom imorgon när han har vaknat hur det går till, så uppdaterar jag i tråden sen. :) 
    Kul, gör gärna det!  
  • joseeffin

Lite OT men jag kände förr en som var med i mensa. Människan var bland de mest korkade jag någonsin stött på. Både i skolan men också privat. Det var lite komiskt ändå.

• Let it Rain
    joseeffin skrev 2013-03-12 02:56:57 följande:
    Lite OT men jag kände förr en som var med i mensa. Människan var bland de mest korkade jag någonsin stött på. Både i skolan men också privat. Det var lite komiskt ändå.
    Definiera "korkad". 
  • joseeffin

Let it rain: som om det bara fanns luft i huvudet och förstod inte alls när personen sagt eller gjort något olämpligt.

• Let it Rain
    joseeffin skrev 2013-03-12 03:13:59 följande:
    Let it rain: som om det bara fanns luft i huvudet och förstod inte alls när personen sagt eller gjort något olämpligt.
    Du menar att han inte förstod sig på de sociala koderna? 

Isf låter det väl snarare som att han hade en funktionsnedsättning i stil med Aspergers eller liknande, vilket inte är att förväxla med korkad. IQ har snarare med logisk, matematisk intelligens att göra.  
  • joseeffin

Det handlade inte alls om något sådant. Personen ifråga var bara sådan, kunde ha sina ljusa stunder också men var oftast väldigt disträ.

Sån kan man vara utan att behöva ha exempelvis Aspergers.

• Let it Rain
    joseeffin skrev 2013-03-12 03:20:50 följande:
    Det handlade inte alls om något sådant. Personen ifråga var bara sådan, kunde ha sina ljusa stunder också men var oftast väldigt disträ.

Sån kan man vara utan att behöva ha exempelvis Aspergers.
    Jag förstår dock inte korrelationen mellan disträ och korkad.

• joseeffin

Jag kände personen ifråga och minns denne som korkad. Behöver inte diskuteras något mer än så. Tyckte bara att det var lite komiskt att skryta om att vara medlem i mensa men som var den som inte låg i topp. Punkt

• farsa

Jag är med i Mensa. Som ni skriver så är ju inte intelligent och trevlig samma sak. Jag råkar iofs vara både intelligent och trevlig. Tungan ute

Det är till och med så att det inte finns något samband mellan personlighet och intelligens. Dvs det finns lika många asociala högintelligenta som det finns asociala vanliga människor. Det är bara det att det sticker ut mer hos någon som är smart, och då lägger man gärna märke till det.

En bra definition av intelligent är att veta vad man ska göra när man inte vet vad man ska göra, att kunna agera bra i situationer man inte kan förbereda sig på. Det är alltså inte samma sak som trevlig eller ens samma sak som bildad.

Jag tyckte att det riktiga testet var svårare än provtestet. Några pengar tror jag inte heller att det blir kvar, alla tester rättas av psykologer som får betalt.

• Anonym
    joseeffin skrev 2013-03-12 03:31:46 följande:
    Jag kände personen ifråga och minns denne som korkad. Behöver inte diskuteras något mer än så. Tyckte bara att det var lite komiskt att skryta om att vara medlem i mensa men som var den som inte låg i topp. Punkt
    eller så var han för intelligent för dig? Lättare att tycka att någon annan är korkad än en själv.
  • Simon 681

Vad jag har hört är det riktiga testet mycket svårare än provtetstet, speciellt för att det är övervakat och tidsgränserna är hårda och frågorna fler.

• Anonym

Jag hade alla rätt på båda testen, men tyckte (kan bero på att situationen är mer pressad också) att det riktiga var bra svårare än provtestet.

• Let it Rain

Nu sitter jag här med brorsan i telefonen. 

Han tycker inte att det riktiga testet var svårare än provtestet. Det tog ungefär 20 minuter och var fler frågor, så det var under tidspress. 

• Morcheeba
    Anonym skrev 2013-03-12 20:37:57 följande:
    Jag hade alla rätt på båda testen, men tyckte (kan bero på att situationen är mer pressad också) att det riktiga var bra svårare än provtestet.
    Ja, man är ju inte så pressad när man sitter hemma och gör det för skojs skull. 
    Let it Rain skrev 2013-03-12 20:50:58 följande:
    Nu sitter jag här med brorsan i telefonen. 

Han tycker inte att det riktiga testet var svårare än provtestet. Det tog ungefär 20 minuter och var fler frågor, så det var under tidspress. 
    Tack för att du frågade! Blir riktigt sugen på att göra provet nu, inte för att jag har någon användning av ett Mensa-medlemskap (jag vet inte ens vad det innebär om jag ska vara ärlig) utan mest för att stilla min nyfikenhet. Man förlorar ju inte så mycket om man inte klarar det...
  • Anonym

Min sambo gjorde provtestet och fick alla rätt på det. Han har inte gjort riktiga mensatestet men däremot ett IQ-test hos psykolog (WAIS-IV) och på det fick han också väldigt bra, 135-ish (de är inte helt tillförlitliga för så höga värden)

• Let it Rain
    Morcheeba skrev 2013-03-12 21:35:00 följande:
    Ja, man är ju inte så pressad när man sitter hemma och gör det för skojs skull. 

Tack för att du frågade! Blir riktigt sugen på att göra provet nu, inte för att jag har någon användning av ett Mensa-medlemskap (jag vet inte ens vad det innebär om jag ska vara ärlig) utan mest för att stilla min nyfikenhet. Man förlorar ju inte så mycket om man inte klarar det...
    Testa! Det förlorar du ju ingenting på, förutom de hundralappar det kostar att göra provet. Jag antar att även jag borde pallra mig iväg och göra det, så att brorsan blir nöjd och får med mig på träffarna. :P 
Svar på tråden Mensas provtest/övervakat test