• Anonym (Jobblängtan)

Personligt brev

Behöver hjälp med mitt personliga brev. VAD gör jag för fel? Jag har egentligen bara haft ett jobb förutom ett par kortare vikariat som är länge sedan. Har ingen utbildning. Har gått gymnasiet men har inget fullständigt gymnasiebetyg. Fattas en del poäng. Söker alla jobb jag kommer på. Inom vård, omsorg etc. Ändrar så klart det personliga brevet lite därefter... Har ni några tips/råd?

Hej!
    När jag hörde talas om arbetet, tyckte jag att det lät väldigt intressant och framför allt spännande! Det ligger inte helt och hållet inom mitt utbildningsområde, men jag är aldrig rädd för nya utmaningar och tycker om att lära. Dessutom är jag övertygad om att arbetet skulle passa mig utmärkt då jag trivs med att arbeta med människor, och brinner för att alla i min omgivning ska må bra.
    Som framgår står jag i begrepp att byta inriktning på mitt yrkesliv. Jag har jobbat heltid på **** i ** år men känner att jag vill utvecklas och prova på något nytt. I mitt arbete som *** har jag haft mycket god kontakt med mina kunder och trivs verkligen med att jobba i ett serviceyrke.
    Mina kvalifikationer för detta arbete är min sociala kompetens, och glädjen som jag gärna sprider runt omkring mig. Jag engagerar mig djupt i det som intresserar mig. Min entusiasm brukar kunna smitta av sig och på så sätt motivera andra till en ökad insats. Jag är även uppväxt som familjehem, så jag har vart delaktig i att ta hand om barn och ungdomar med psykiska problem och diagnoser, vilket har varit väldigt lärorikt och utmanande.
    Min ambition är att få ett arbete där jag kan få använda mina bästa sidor, och samtidigt ge bästa tänkbara service. Omväxlande arbetsuppgifter, och ett målinriktat arbetssätt, med succesivt ökat ansvar står på önskelistan. Jag trivs både med att arbeta ensam och i grupp.
    I mitt privatliv är min sambo, mina djur och naturen viktigast för mig.
    Jag hoppas att jag fångade ert intresse, på samma vis som ni fångade mitt och att vi får möjlighet att ses vid ett personligt möte.
    Med vänliga hälsningar
  • Svar på tråden Personligt brev
  • Anonym (Jobblängtan)

Varför syns inte hela texten? 

• Anonym (Jobblängtan)
    Hej!
    När jag hörde talas om arbetet, tyckte jag att det lät väldigt intressant och framför allt spännande! Det ligger inte helt och hållet inom mitt utbildningsområde, men jag är aldrig rädd för nya utmaningar och tycker om att lära. Dessutom är jag övertygad om att arbetet skulle passa mig utmärkt då jag trivs med att arbeta med människor, och brinner för att alla i min omgivning ska må bra.
    Som framgår står jag i begrepp att byta inriktning på mitt yrkesliv. Jag har jobbat heltid på **** i ** år men känner att jag vill utvecklas och prova på något nytt. I mitt arbete som **** har jag haft mycket god kontakt med mina kunder och trivs verkligen med att jobba i ett serviceyrke.
    Mina kvalifikationer för detta arbete är min sociala kompetens, och glädjen som jag gärna sprider runt omkring mig. Jag engagerar mig djupt i det som intresserar mig. Min entusiasm brukar kunna smitta av sig och på så sätt motivera andra till en ökad insats. Jag är även uppväxt som familjehem, så jag har vart delaktig i att ta hand om barn och ungdomar med psykiska problem och diagnoser, vilket har varit väldigt lärorikt och utmanande.
    Min ambition är att få ett arbete där jag kan få använda mina bästa sidor, och samtidigt ge bästa tänkbara service. Omväxlande arbetsuppgifter, och ett målinriktat arbetssätt, med successivt ökat ansvar står på önskelistan. Jag trivs både med att arbeta ensam och i grupp.
    Jag hoppas att jag fångade ert intresse, på samma vis som ni fångade mitt och att vi får möjlighet att ses vid ett personligt möte.
    Med vänliga hälsningar
  • Dagdrömmaren
    Anonym (Jobblängtan) skrev 2013-03-12 10:19:34 följande:
    Behöver hjälp med mitt personliga brev. VAD gör jag för fel? Jag har egentligen bara haft ett jobb förutom ett par kortare vikariat som är länge sedan. Har ingen utbildning. Har gått gymnasiet men har inget fullständigt gymnasiebetyg. Fattas en del poäng. Söker alla jobb jag kommer på. Inom vård, omsorg etc. Ändrar så klart det personliga brevet lite därefter... Har ni några tips/råd?

Hej!
    Som framgår står jag i begrepp att byta inriktning på mitt yrkesliv. Jag har jobbat heltid på **** i ** år men känner att jag vill utvecklas och prova på något nytt. I mitt arbete som *** har jag haft mycket god kontakt med mina kunder och trivs verkligen med att jobba i ett serviceyrke.
    Min ambition är att få ett arbete där jag kan få använda mina bästa sidor, och samtidigt ge bästa tänkbara service. Omväxlande arbetsuppgifter, och ett målinriktat arbetssätt, med succesivt ökat ansvar står på önskelistan. Jag trivs både med att arbeta ensam och i grupp.
    Med vänliga hälsningar
    där
  • Dagdrömmaren

Jag är inte så bra på det där med personliga brev, men kanske är bra att ta bort kommatecknet som verkar vara på villovägar lite här o var :P Jag tycker annars att det låter bra.

• Sylvestra

I det stora hela tycker jag det låter bra. Det finns dock en sak jag skulle vilja ändra på och det är meningen "Det ligger inte helt och hållet inom mitt utbildningsområde,..."

Jag tycker meningen låter negativ och skulle hellre säga något i stil med "mitt utbildningsområde täcker delarna xxx av arbetet och jag tycker om att lära nytt och är aldrig rädd för utmaningar". Då har du inte sagt att du inte är ubildad på området om du förstår vad jag menar :)

Dessutom är "och" alltid mer positivt än "men".

• Anonym (Jobblängtan)

Tack för era kommentarer! Jag håller helt och hållet med dig Sylvestra. Jag tyckte inte själv att meningen var optimal men jag kom inte på något bättre att skriva :)

• dlra

Jag som rekryterar personal inom detta yrkesområde, skulle tyvärr inte haffa på detta brev. Den låter som alla andra och läggs därför på hög. Man vill ha något som sticker ut oftast. Var personlig. Var inte rädd att berätta om DIG, ha humor, glimten i ögat, ödmjuk, berätta om ditt mål i livet, ambitioner.

Lycka till!

• Anonym (a)
    dlra skrev 2013-03-12 11:09:58 följande:
    Jag som rekryterar personal inom detta yrkesområde, skulle tyvärr inte haffa på detta brev. Den låter som alla andra och läggs därför på hög. Man vill ha något som sticker ut oftast. Var personlig. Var inte rädd att berätta om DIG, ha humor, glimten i ögat, ödmjuk, berätta om ditt mål i livet, ambitioner.

Lycka till!
    Ni rekryterare är lurade. Ni får folk som är duktiga på att skriva personliga brev och CV:n.
    Det finns många i den massan som inte sticker ut som är mycket bra på att jobba inom olika områden. Ta några som sticker ut till intervju och plocka några av de som låter som alla andra är mitt förslag. Min bror har lärt sig se skillnad på ett bra CV och en bra anställd. Han tog så klart en som hade en som hade skrivit en mycket bra ansökan på intervju. På intervjun visade det sig att han inte kunde läsa ett kopplingsschema... Den som inte hade hade gjort en lika bra ansökan visade sig vara en mycket kunnig medarbetare.
  • dlra

Visst är det olika i slutändan, anonym.
    Men faktum är, att när man är 1 bland 100 som söker samma jobb, så gäller det att lämna ett litet avtryck så att man sticker ut och får större chans att komma på intervju. Det är väl steg nummer 1.

• Anonym

*vad med arbetet är det som låter intresant och varför? 
    *Vad är det med människor som gör att du tycker det e kul att arbeta med dem?
    *Ändra meningen där du skriver att det inte ligger inom ditt utbildningsområde den låter så negativ istället framhäver du hur du kan ha nytta av din utbildning i detta arbete som du söker 
    *på vilket sätt fick du en god kontakt med dina kunder?
    *hur är din sociala kompetens? 
    *Vad har du lärt dig när du har tagit hand om barn ? 
    Gå djupare in på det du skriver , jag annser att det bara är ytliga saker du skriver som vem som helst kan skriva om du förstår hur jag menar och det är därför jag skrev de frågorna ovanför :)
    Lycka till  

• Anonym
    dlra skrev 2013-03-12 11:09:58 följande:

Lycka till!
    o hur ska man skriva för att sticka ut på ett bra sätt? och tror du alla rekryterare har samma smak gällande personligt brev?
  • Kjell2
    Anonym skrev 2013-03-12 14:25:56 följande:
    o hur ska man skriva för att sticka ut på ett bra sätt? och tror du alla rekryterare har samma smak gällande personligt brev?

Absolut viktigast - ha ett bra CV där man verkligen lyfter fram kompetenser, resultat, erfarenheter och utbdildningr som passar jobbet.
  • Anonym (Jobblängtan)

Men det är ju lite det som är problemet. Har i stort sett bara erfarenheter från ett jobb (där jag vart länge). Mitt cv känns väldigt tamt och dåligt. Vill också veta vad man ska göra/skriva för att sticka ut?! Just nu vill jag jobba med vad som helst. Jag tycker själv att mitt personliga brev är rätt tråkigt och "vanligt" men har nog fastnat. Tack för era tips!

• Kjell2
    Anonym (Jobblängtan) skrev 2013-03-12 14:43:25 följande:
    Men det är ju lite det som är problemet. Har i stort sett bara erfarenheter från ett jobb (där jag vart länge). Mitt cv känns väldigt tamt och dåligt. Vill också veta vad man ska göra/skriva för att sticka ut?! Just nu vill jag jobba med vad som helst. Jag tycker själv att mitt personliga brev är rätt tråkigt och "vanligt" men har nog fastnat. Tack för era tips!

Bygg på ditt CV; gå utbildningar/kurser, aktivera dig i föreningar, ta åt dig förtroendeuppdrag, försök fixa mer ansvar på nuvarande jobb, ta extra jobb.
  • Anonym (Pia)

Jag har samma problem som ts, att skriva personligt brev är jävligt svårt om man inte har någon erfarenhet. .

• kimsi

Jag jobbar som enhetschef inom vård och omsorg och rekryterar personal och du skulle falla bort direkt hos mig. Men inte pga ditt brev utan bristande utbildning. Fler och fler arbetsgivare har idag som KRAV godkänd omvårdnadsutbildning och b-körkort.

Varför inte satsa på att utbilda dig? Tror det blir väldigt svårt för dig att hitta jobb utan det.

• dlra

Tror chanserna blir större att få ett jobb som personlig assistent om du vill ha ett "omvårdnadsjobb" TS. Oftast också bättre lön som personlig assistent än någon som jobbar inom hemtjänst.

• Anonym (Jobblängtan)

Jag ska söka till hösten. Måste läsa upp betyg för att kunna studera vidare. Men det är min plan. Fram tills dess skulle jag verkligen vilja arbeta! Förstår så klart att det är jättesvårt att få arbete utan varken utbildning eller erfarenhet..

Svar på tråden Personligt brev