Hon låter sin 8 åring gå hem själv från skolan!
Jag är hemma på dagarna och kan inte låta bli att uppröras över att min granne låter sin 8 årige son gå själv både till och från skolan!
Han går bara i tvåan och har nu slutat fritids helt för att gå hem SJÄLV efter skolan, ingen följer honom, ingen hämtar honom utan han går hem själv, en sträcka på ca en kilometer och han måste dessutom korsa en väg där det inte finns övergångs ställe. Vi bor i en förort till Stockholm så det är inte ute på landet där det inte finns några faror.
Jag tycker det är gravt oansvarigt att han både inte går på fritids och även att han får gå hem själv efter skolan. Sedan är han ensam hemma varje dag tills kl 17-18 när mamman kommer hem.
Bör jag prata med det sociala om detta eller skall jag låta bli? Grannen går inte att prata med, hon är inte mottaglig för argument utan tycker att JAG curlar min 6 åring som inte ännu torkar sig själv efter toabesök.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-12 14:45
Oj vilken respons det blev!
Märkligt att så gott som alla tycker det är ok att både 5,6 och 7 åringar är ensamma hemma när det i den andra tråden över hetaste debatter råder enlighet om att det är olämpligt för en 5 åring att lämnas hemma. Där skrivs det minsann att man borde följa Kanadas exempel och inte låta barn under 12 vara ensamma men att jag tycker det är ansvarslöst att lämna en 8 åring ensam och att låta honom gå själv till och från skolan då är jag överdriven