• Anonym (Upprörd granne)

Hon låter sin 8 åring gå hem själv från skolan!

Jag är hemma på dagarna och kan inte låta bli att uppröras över att min granne låter sin 8 årige son gå själv både till och från skolan!
    Han går bara i tvåan och har nu slutat fritids helt för att gå hem SJÄLV efter skolan, ingen följer honom, ingen hämtar honom utan han går hem själv, en sträcka på ca en kilometer och han måste dessutom korsa en väg där det inte finns övergångs ställe. Vi bor i en förort till Stockholm så det är inte ute på landet där det inte finns några faror.
    Jag tycker det är gravt oansvarigt att han både inte går på fritids och även att han får gå hem själv efter skolan. Sedan är han ensam hemma varje dag tills kl 17-18 när mamman kommer hem.
    Bör jag prata med det sociala om detta eller skall jag låta bli? Grannen går inte att prata med, hon är inte mottaglig för argument utan tycker att JAG curlar min 6 åring som inte ännu torkar sig själv efter toabesök.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-12 14:45
    Oj vilken respons det blev!
    Märkligt att så gott som alla tycker det är ok att både 5,6 och 7 åringar är ensamma hemma när det i den andra tråden över hetaste debatter råder enlighet om att det är olämpligt för en 5 åring att lämnas hemma. Där skrivs det minsann att man borde följa Kanadas exempel och inte låta barn under 12 vara ensamma men att jag tycker det är ansvarslöst att lämna en 8 åring ensam och att låta honom gå själv till och från skolan då är jag överdriven

• Svar på tråden Hon låter sin 8 åring gå hem själv från skolan!
  • Elin 885

HAHA sköt du ditt istället!

Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Anonym (molly)

Du skämtar väl nu?

• Anonym

Varför kan inte din sexåring torka arschlet själv? Det låter inte friskt. Hur ska hen klara sig när hen börjar skolan?

Jag åkte tåg mellan Stockholm och Norrland (4-5 timmars resa) själv när jag var 8 år. 

• sextiotalist

hoppsan, när mitt barn var 7år så gick han också själv till och från skolan.

Nej, det är inget konstigt, inget att anmäla för. Så släpp detta och låt soc ta hand om de familjer som verkligen behöver stöd och hjälp. 

Anonym (molly) skrev 2013-03-12 10:58:15 följande:
    Du skämtar väl nu?
    Nej, jag tycker det är ansvarslöst att låta en 8 åring gå hem själv och sedan vara ensam i nästan 5 timmar tills mamman kommer hem. Många saker kan hända och det borde väl vara tråkigt för honom att vara själv också?
  • Fia 28

Jag gick/cyklade själv till och från skolan 2,5 km sedan tvåan.

• LFF

Själv var jag nyckelbarn redan sista året på dagis och gick hem utefter en trafikerad väg. Tog mig även hem själv till både mamma och pappa (var VV-barn dessutom *hua*) från skolan i lågstadiet. För mig är det liksom inget konstigt alls. I dagens läge med telefoner där man dessutom kan lagra telefonnummer är det ju än lättare än när jag var liten och man var tvungen att komma ihåg telefonnumren själv.

Om du nu tycker det är så hemskt, erbjud pojken att komma hem till er då om han känner sig ensam.

Anonym skrev 2013-03-12 10:58:44 följande:
    Varför kan inte din sexåring torka arschlet själv? Det låter inte friskt. Hur ska hen klara sig när hen börjar skolan?

Jag åkte tåg mellan Stockholm och Norrland (4-5 timmars resa) själv när jag var 8 år. 
    Alla barn är olika och vissa är tidigare och vissa är senare. Jag vet att min syster berättade att i England så torkar 4 åringar sig själva, dagispersonal gör det inte på dem. Här är det lite annorlunda.
  • och

Kan du inte skaffa ett jobb istället?

The hard way is the right way.
  • viramia

8 åring klarar det galant!! Om vi bodde nära skolan skulle min med få gå hem själv!!
    Min dotter går själv till taxin, ca500 m o väntar där. Och sen taxi hem och gå hem från busshållsplatsen.
    De växer när man litar på de.

Svar på tråden Hon låter sin 8 åring gå hem själv från skolan!