• cattus

Finns det "diagnoser" som gör att fostret växer snabbare?

Var nyss på VUL och var bombsäker på att vi har räknat rätt i tid efter senaste mens, till 8+1, den kan jag ju inte ta fel på.
    Möjligen att jag har lite tidigare ägglossning än jag tror.
    Vid VUL så beräknades fostret till 3,2mm istf ca 2,5mm som det "borde" varit.
    Graviditeten räknades istället till 9-10 veckor. Vilket jag inte tycker kan stämma alls.

Eftersom jag är 44 så skall vi göra KUB till att börja med så har jag nu en fråga:

Finns det någon typ av diagnostik som skulle kunna göra att fostret växer extra fort?    

Är lite nojjig över att det skulle kunna vara något fel. Kan ju bara vara lite "felmarginal"?

• Svar på tråden Finns det "diagnoser" som gör att fostret växer snabbare?
  • George 1

Det finns en medicin som köps på nätet för att förkorta graviditeten.
    Medicinen tas de 2 första månaderna och därmed förkortas graviditeten ner till max 7 månader men kan även bli endast 6 månader.
    Vill inte namnge sidan utan leta, den är inte svår att finna.  

• MajaVira
    George 1 skrev 2013-03-12 12:42:51 följande:
    Medicinen tas de 2 första månaderna och därmed förkortas graviditeten ner till max 7 månader men kan även bli endast 6 månader.
    Och hur är det relevant för TS fråga?
  • cattus

Vad har det med saken att göra? jag vill ha ett friskt fullgånget barn.

• K med lilla E
    George 1 skrev 2013-03-12 12:42:51 följande:
    Det där ska man nog INTE prova, verkar ju helt sinnesjukt att vilja föda så mycket för tidigt! Sånt där ska man absolut inte tipsa om, du är ju sjuk i huvudet!

TS, det jag vet är att fostret kan växa och bli större är om man har graviditetsdiabetes, men det får man väl inte så tidigt i gravditeten tror jag.
  • Pandamamma79

Vissa blir ju både fram och räknade bakåt, ibland flera veckor!!! Inte så ovanligt!

Räknar du från din första mensdag?

• överanalysera
    K med lilla E skrev 2013-03-12 12:47:32 följande:
    Det där ska man nog INTE prova, verkar ju helt sinnesjukt att vilja föda så mycket för tidigt! Sånt där ska man absolut inte tipsa om, du är ju sjuk i huvudet!

TS, det jag vet är att fostret kan växa och bli större är om man har graviditetsdiabetes, men det får man väl inte så tidigt i gravditeten tror jag.
    Diabetes påverkar inte fostret fören mycket, mycket senare.
  • KanDetHändaNu

Men var den senaste mensen en riktig mens för de är ju inte helt ovanligt med blödningar i början av en graviditet. Har du testat att gå till någon annan, för de händer ju att folk mäter fel...

• K med lilla E
    överanalysera skrev 2013-03-12 12:50:30 följande:
    Diabetes påverkar inte fostret fören mycket, mycket senare.

Nej, det var väl det jag hade för mig, på mig gjorde de täta ultraljud, men det var ju som sagt under slutet. När jag fick barn 1989 och hade grav-diabetes så fick man inte gå över tiden en enda dag pga det men det är ändrat nu som tur är. Inte kul att bli igångsatt. Helt OT, förlåt!
  • Pandamamma79

Sen så brukar de flesta få en definitiv datum vid rul. Många får en annan bf än vid tidigare UL.

• cattus

Ja, jag har räknat från första mensdag och det verkade vara precis lika normal som vanligt. Men då är det i alla fall ingen som vet om något speciellt som skulle kunna vara "fel"  åtminstone. Får väl acceptera att jag inte hade rätt helt enkelt.

• Dixie
    cattus skrev 2013-03-13 19:17:35 följande:

Ja, jag har räknat från första mensdag och det verkade vara precis lika normal som vanligt. Men då är det i alla fall ingen som vet om något speciellt som skulle kunna vara "fel"  åtminstone. Får väl acceptera att jag inte hade rätt helt enkelt.

men även om du vet när sista mensen var - vet du kanske inte när du hade ägglossning? det kan ju vara så att ägglossningen var tidigare denna månad. 
Svar på tråden Finns det "diagnoser" som gör att fostret växer snabbare?