• Fia Lundbom

Skulder hos inkasso och kronofogden

Min dotter har flertalet skulder hos inkasso och kronofogden sedan 5 år tillbaka. Några av skulderna är inte lika gamla - men kanske 3-4 år.
    Totala skulden gissar jag är runt 120.000 kr - det är svårt att få information när man ringer eftersom de inte kan lämna ut något till mig.

Min dotter är psykiskt sjuk och har varit sjukskriven i alla dessa fem år  hon bor på behandlingshem och har förvaltare eftersom hon inte kan hantera sin ekonomi.
    Skulderna växer för varje dag pga räntorna och hon har ingen möjlighet att betala av eftersom hon lever på existensminimum.

Jag har funderat på att försöka hjälpa till att lösa skulderna på  något sätt - och undrar nu efter råd och tips.

FInns det någon chans att få NER skulden - tex att man slipper betala räntorna eller en del av dessa ?
    Jag kan inte betala 120.000 kr - men om man erbjuder en summa som slutbetalning på kanske 50-60% - kan de nappa på det ?  Finns det förhandlingsmöjligheter hos inkassobolagen?

Det är bla SMS-lån hon tagit en gång i tiden då hon inte förstod bättre..Hennes psykiska tillstånd då och nu gör att hon inte kan sköta pengar och förstå konsekvenserna av tex lån och krediter.

Tacksam för tips och hjälp hur vi kommer ur detta. Hon mår inte bättre av att ha detta hängande över sig..

• Svar på tråden Skulder hos inkasso och kronofogden
  • Kerubmamman

Hon har inte chans att få skuldsanering då? 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • George 1

Om hon var under förvaltare/godman skulle jag ifrågasätta deras uppdrag då hon inte får ingå avtal vid dessa tillfällen !
    Är det så,skulle jag driva process mot dessa och " rentvå " dottern.
    Vad säger förvaltarena ?
    Du måste även kontakta förvaltarna och tala om vad du vill göra.
    Utgår ifrån att dottern är myndig och att du inte har ngt med hennes juridik/ekonomi att göra.

I andra hand kan du tillskriva fodringsägarna och erbjuda ett accord.
    Kommer dottern att komma skrivas ut från hemmet?
    Om inte,kan du bifoga intyg och tala om att dom aldrig kommer att få ngr pengar, så det är bättre att dom tar ditt accord. Men å andra sidan varför göra accord vid den förutsättningen ?
    Det finns ngt som heter heder och känsla, skuldfri dotter.

• yohio

Krono ska du kunna få exakta uppgifter då dom är officiella

• Kjell2

Har skulderna uppståt under tiden hon har förvaltare bestrid. Hon får då inte ingå avtal.

Ta även ett snack med förvaltaren. Förvaltaren har full rätt att få ut info från inkasso mfl. Gör sen en gemensamt plan hur ni ska hjälpa till. Inte helt omöjligt att få igenom en skuldavskrivning om man erbjuder att betala mycket direkt.

• MrsKnapa

Ja du kan få de nedskrivet :) hur mycket beror på hur duktig du är på att prata ;)
    Antar skulderna uppkommit innan hon fick förvaltare, om inte så kan skulderna bestridas!!

• Intrumcleaner

Fia, ta och begär ut §26 pul-utdrag från Kronofogdemyndigheten samt de inkassobolag, fordringsägare som är inblandade. För då får man fram uppgifter om allt som hänt i ärendena från början till dagsdatum (och där man även ges en chans att avslöja att fordringarna kanske inte ens har saklegitimitet att drivas in).

Här har du en länk till hur du begär ut §26 PuL-utdrag,

http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=6593.0

Lycka till! 

• Fia Lundbom

Hjärtligt tack för era svar. Skulderna är från den tiden innan hon hade förvaltare - så vi kan tyvärr inte bestrida dem. Om hon någonsin blir frisk nog och utskriven så lär det dröja och prekriptionstiden är 10 år har jag förstått, det känns inte bra att vänta ut ytterligare fem år - utan vi vill göra oss kvitt dem.

Har pratat med hennes förvaltare som tyvärr inte är den bästa - han har slarvat med uppgifter och siffror så jag tänkte ordna fullmakt för att kunna förhandla med inkassobolagen och ta fram de uppgifter som behövs.

Tack för länken om utdrag - är osäker på om jag kan få uppgifterna - men annars får jag be hennes förvaltare.

Det skulle vara så skönt att få detta ur världen...

Skuldsanering säger hennes förvaltare inte är möjligt  eftersom hon inte har någon inkomst - men han säger så mycket fel så det måste jag nog också kolla upp. Hon ska för övrigt få en ny förvaltare snart - hoppas det är en vettigare person...

• George 1
    Fia Lundbom skrev 2013-03-13 10:16:31 följande:
    Hjärtligt tack för era svar. Skulderna är från den tiden innan hon hade förvaltare - så vi kan tyvärr inte bestrida dem. Om hon någonsin blir frisk nog och utskriven så lär det dröja och prekriptionstiden är 10 år har jag förstått, det känns inte bra att vänta ut ytterligare fem år - utan vi vill göra oss kvitt dem.

Har pratat med hennes förvaltare som tyvärr inte är den bästa - han har slarvat med uppgifter och siffror så jag tänkte ordna fullmakt för att kunna förhandla med inkassobolagen och ta fram de uppgifter som behövs.

Tack för länken om utdrag - är osäker på om jag kan få uppgifterna - men annars får jag be hennes förvaltare.

Skuldsanering säger hennes förvaltare inte är möjligt  eftersom hon inte har någon inkomst - men han säger så mycket fel så det måste jag nog också kolla upp. Hon ska för övrigt få en ny förvaltare snart - hoppas det är en vettigare person...
    Preskriptionstiden bör du nog kontrollera upp, tror du har missat ngt !
    På skatteskulder är det 5 år.
    Otroligt att återigen höra om inkompetenta förvaltare.
    Skuldsanering kräver betalningsförmåga, har hon inte ngn form av inkomst ?
    Tror det är lättare, mindre svårt, att kontakta fodringsägarna direkt.

• Kerubmamman

Beroende på vilken typ av sjukdom borde hon kunna bli sjukpensionär eller vad det kallas idag? Jag har en bekant som på sjukpensionen fick skuldsanering.

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Waldo
    Fia Lundbom skrev 2013-03-13 10:16:31 följande:

Skaffa en ny förvaltare omgående, det verkar som det inte funkar alls.
    Det brister en hel del i kunskapen 
  • Waldo

Nu försvann halva inlägget.

Vad jag skulle säga är att skuldsanering är till för sådna som din dotter!
    Sådan som inte har någon inkomst!. Jisses, förvaltare utan den informationen.
    Vad som händer i ett sanerinsläge för dom med liten inkomst eller utan inkomst är att dom blir nollade under sina 5 år.

När det gäller presk. tiden så är det skuldebrev som ligger på 10 år, dvs banklån
    Konsumtion ligger på 3 år
    Hyror och statliga skulder ligger på 5år

Vad det gäller din ide om ett accord tror jag du har lagt dig för högt.
    Dom är inte tillräckligt gamla för att inkassobolagen ska nappa på en så stor avskrivning.
    Börja förhandlingen där, det är inget fel.
    Men det realistiska tror jag är att du får  ränta och kostnader, dvs att du får betala nettobeloppet           

• elmadumle

Man kan få skuldsanering med noll att betala, just för att de ser att man inte har någon möjlighet att betala skulderna inom rimlig tid. Ts gör som Intrum cleaner redan skrivit, gå in på fattiga riddare och läs, där finns mycket bra.

Svar på tråden Skulder hos inkasso och kronofogden