Skulder hos inkasso och kronofogden
Min dotter har flertalet skulder hos inkasso och kronofogden sedan 5 år tillbaka. Några av skulderna är inte lika gamla - men kanske 3-4 år.
Totala skulden gissar jag är runt 120.000 kr - det är svårt att få information när man ringer eftersom de inte kan lämna ut något till mig.
Min dotter är psykiskt sjuk och har varit sjukskriven i alla dessa fem år hon bor på behandlingshem och har förvaltare eftersom hon inte kan hantera sin ekonomi.
Skulderna växer för varje dag pga räntorna och hon har ingen möjlighet att betala av eftersom hon lever på existensminimum.
Jag har funderat på att försöka hjälpa till att lösa skulderna på något sätt - och undrar nu efter råd och tips.
FInns det någon chans att få NER skulden - tex att man slipper betala räntorna eller en del av dessa ?
Jag kan inte betala 120.000 kr - men om man erbjuder en summa som slutbetalning på kanske 50-60% - kan de nappa på det ? Finns det förhandlingsmöjligheter hos inkassobolagen?
Det är bla SMS-lån hon tagit en gång i tiden då hon inte förstod bättre..Hennes psykiska tillstånd då och nu gör att hon inte kan sköta pengar och förstå konsekvenserna av tex lån och krediter.
Tacksam för tips och hjälp hur vi kommer ur detta. Hon mår inte bättre av att ha detta hängande över sig..