• avil

När klarar sig barnen "själva"?

Såg en tråd där en 8åring gick hem från skolan själv,o var hemma ensam i flera timmar-TS tyckte det var illa.Många(de flesta?)  Som svarade i den tråden tyckte det var helt OKEJ (det tycker inte jag för övrigt)

SEN såg jag en tråd där någon lämnt en 5åring hemma i några timmar-det tyckte då de flesta var illa.

När anser ni att barnen kan vara hemma själv??
    Bara nyfiken?

(jag låter INTE min snart 9åring gå hem själv,aldrig i livet,han är på fritids o jag hämtar,han är lite ipulsiv så jag kan inte lita på att han "sköter sig" ,han kommer vara på fritids än ett bra tag! Antagligen så länge han får(12År? fast det återstår ju att se....)   

Personligen tycker JAG det är mycket ansvar på en 8åring.......Menmen,nyfiken.  

• Svar på tråden När klarar sig barnen "själva"?
  • seandra82

fast det är stor skillnad på en 5 åring o en 8 åring . sen beror det på hur mogen o ansvarsfull 8 åringen är ,jag skulle låta min 8 åring gå hem sj , jag gick hem sj o varje gång jag kom hem så ringde jag till mammas jobb o sa att jag kommit hem så hon visste att jag va hemma .

• avil

såklart det är skillna,även på individer.....Men ändå.

• 010306

Här har dem inte fritids efter trean tror ja ? är då inga äldre än 3:or som går där.. bor på landet kanske man ska tillägga :p

En timme var mina tjejer 7-8 år ca.. 11 åringen klarar sig själv i flera & 9 1/2 åringen med.. 6 1/2  åringen kan vara med sina systrar en timme eller så , kunnat sen förra året. Men mina 3 döttrar är lugna  och sköter sig hemma.

• kaffeamanda

Ja det beror väl mycket på hur moget barnet är. Min sjuåring kan vara hemma ett par timmar själv ibland, om det är så att hon inte vill följa med t ex och handla. Nu är jag mammaledig men nästa år när hon går i tvåan kommer hon att få bestämma själv om hon vill vara kvar på fritids på dagarna eller om hon vill åka hem tidigare och vara hemma två timmar innan jag kommer hem.

• avil
    010306 skrev 2013-03-12 14:29:41 följande:
    Här har dem inte fritids efter trean tror ja ? är då inga äldre än 3:or som går där.. bor på landet kanske man ska tillägga :p

En timme var mina tjejer 7-8 år ca.. 11 åringen klarar sig själv i flera & 9 1/2 åringen med.. 6 1/2  åringen kan vara med sina systrar en timme eller så , kunnat sen förra året. Men mina 3 döttrar är lugna  och sköter sig hemma.

Tja "klarar sig" är väl fel uttryck egentligen.....De skulle väl säkert KLARA sig i ett par dar om de var tvungna liksom...... Men LÄMPLIGT...... Jag kan såklart lämna mina (7år samt 8½år) då jag handlar mm.Om de inte vill följa.Men inte mer än så.Alltför mycket kan hända-de bråkar mycket mm. Bara där kan det ju hända saker som man inte vill ...O på nåt vis tycker jag det känns som ett något för stort ansvar. De är barn o ska få vara barn. 
  • Tangent

Det är nog väldigt olika. Min 9-åríng vill absolut inte vara själv hemma någon längre stund, max 30 min. Med utgångspunkt från honom tycker jag nog 10-11 år vara ensam flera timmar. Vara ensam på natten 14-15 år.
    Personligen tycker jag inte det är ok att en 8-åring ska vara ensam flera timmar efter skolan, men det kan ju finnas orsaker man inte känner till. Barnet kanske mår bättre av att vara ensam hemma än att vara på stökigt fritids?  

• cosinus

Min 8-åring som fyller 9 inom kort skulle lätt kunna vara hemma 2 timmar själv efter skolan och även gå hem om vi inte haft rätt långt till skolan (det fattas 90 meter för att få skolskjuts). Jag skulle tro att hon väljer att börja gå hem ibland nu i vår när det blir varmare eller senast i höst.

På mina barns skola har de flesta fritids i trean men vill helst slippa och från fyran går i princip alla hem själva. Misstänker att vi har kvar platsen nästa år i trean (den är gratis) men att den inte kommer användas nämnvärt.

Hennes kompis har länge tagit skolbussen hem och varit hemma 2 timmar efter skolan och det trivs hon jättebra med (hon är ett halvår äldre).

Min kille som fyller 7 i maj är inte lika trygg i sig själv och är han hemma själv 45 min (på eget initiativ) så ringer han iaf var 15e minut och kollar var vi är. Däremot med syrran skulle han absolut fixa 2 timmar själv och de två litar jag helt och fullt på. Han kan absolut få gå hem med henne i vår om han vill.

Lilleman som snart blir 5 räknar jag med får vara själv när han blir myndig :D Nåja, kanske inte så hårt men han är fullkomligt opålitlig, har hur många bra ideer som helst att testa och anser att regler är till för att brytas bara ingen ser just då. Jag hoppas förståndet växer ut på honom också tids nog men i nuläget får han inte ens vara hemma 10 minuter med äldsta tjejen för jag litar inte alls på honom. Han kan få för sig att veva till henne med en innebandyklubba om han inte får som han vill eller för den delen ta på sig skorna och smita ut. De andra vid 5 år har varit riktigt pålitliga. Barn är väldigt olika och en del är trygga med att lämnas tidigt och dessutom pålitliga och då ser jag inget fel alls med det.

• Alisa

I fyran gick alla hem i sonens klass. Fritids fanns i en närliggande skola även i fyran, men ingen valde det. 

• Demmpa

Någon stanns vid 10-12års åldern kommer pojkarna att få gå hem från skolan själva om dom vill, som vi funderar på just nu, vi kommer ha kvar fritidsplatserna.

• CallGirl

Min 8åring är hemma ett par timmar en dag per vecka och det funkar utmärkt. Jag ser det som en bra träning då man här efter trean inte har fritids och då är barnen tvungna att klara sig.

Från 5-6 år tycker jag det är lämpligt att börja träna på att vara själv kortare stunder. Våran nästan 6 åring är hemma upp till en halvtimme ibland.

(Sen är ju alla individer och bla bla bla).

Mycket händer med mognad och utveckling mellan 5 och 8 år helt enkelt.

• CallGirl
    avil skrev 2013-03-12 14:57:25 följande:

Tja "klarar sig" är väl fel uttryck egentligen.....De skulle väl säkert KLARA sig i ett par dar om de var tvungna liksom...... Men LÄMPLIGT...... Jag kan såklart lämna mina (7år samt 8½år) då jag handlar mm.Om de inte vill följa.Men inte mer än så.Alltför mycket kan hända-de bråkar mycket mm. Bara där kan det ju hända saker som man inte vill ...O på nåt vis tycker jag det känns som ett något för stort ansvar. De är barn o ska få vara barn. 
    Som sagt... På alla ställen finns inte fritids efter barnen har slutat i trean. Då måste barnen klara sig om föräldrarna jobbar.
  • skogsvitter

8-9 år tycker jag är helt rimligt att de får gå hem själva och vara hemma ensamma någon/några timmar. Det var jag i den åldern. Men givetvis får man ju också ta hänsyn till miljön osv, är det livsfarliga högtrafikerade vägar som barnen ska passera kanske man får vänta något år till. Men att inte kunna låta barnen gå hem själva eller vara ensam hemma förrän 12 års ålder låter extremt hysteriskt och överbeskyddande!!

En 5-åring skulle jag förövrigt aldrig i livet lämna hemma ensam i flera timmar. Det är en gigantisk skillnad mellan ett barn i skolåldern och en 5-åring.

Detta är ju som sagt något som bör tränas gradvis. Man vinner inget på att överbeskydda barnen och plötsligt är de tonåringar...

• glassen

Det finns inget generellt svar vad som är rätt och fel. Barn är så olika och utvecklas i så olika takt. Jag har svårt att se att någon 5-åring skulle må bra av att vara själv hemma i flera timmar, men det är klart att ett barn som tidigt fått lära sig att klara sig själv säkert klarar av det. Tyvärr finns det många frånvarande föräldrar.
    För en 8-åring är det säkert individuellt och går inte att ge ett givet svar på.
    För en 12-åring kan man inte heller säga säkert. De flesta 12-åringar klarar det, men sedan finns det många barn med diverse synliga eller osynliga funktionshinder som det är totalt olämpligt att lämna själv ens i den åldern. Att utan att veta fakta kalla en som inte lämnar sin tolvåring för för hysterisk eller överbeskyddande vittnar om klart bristande mentaliseringsförmåga.   
    Jag tycker att det är klart för tidigt att lämna min 6-åring själv. Han är extremt nyfiken av sig så han skulle nog kunna hitta på något han inte bör göra. Dessutom är han väldigt sällskapsberoende också.  

• skogsvitter

Syftar givetvis på friska och normalutvecklade barn, eftersom det är normen. Jag kan ju inte utgå ifrån att det är ett undantagsfall om iinget sådant framkommit!

• Gladskit

Min sjuåring har sällskap till skolan varje dag av oss eller ett par andra föräldrar (vi turas om att gå med dem) och det är måååånga år kvar innan vi kommer att låta dem gå själva. Vägen till skolan är tyvärr alldeles för trafikerad för det.

Lämna ensam skulle jag inte heller göra. Han kan vara trollbunden av en film i 1,5h. Men han kan lika gärna få för sig att han ska koka te åt mig eller något annat i den stilen, för att var snäll.. och sätta eld på hela huset. Så det kommer också att dröja.

• Veritaslux

Generellt sett tycker jag inte att 8 år är för tidigt, men som andra varit inne på, det beror lite på barnet och omständigheterna. Jag började gå hem från skolan själv i andra klass. Då gick vi på gångbana/villaområde hela vägen men var tvungna att korsa en större väg med trafikljus. I första klass gick vi till trafikljuset där min dagmamma mötte mig vill jag minnas.

Från mellanstadiet gick jag inte till dagmamman längre, vilket verkar vara normen med tanke på att fritids oftast gäller t.o.m. tredje klass. Från 10-årsåldern gick vi ofta hem till varandra, olika kompisar och lekte/hängde...

Att låta ett barn i 8-9-årsåldern vara själv några timmar håller jag med om är helt rimligt, från mellanstadieåldern förväntas man klara det. Jag åkte för övrigt tåg till min farmor själv (30 mil, blev mött vid stationen), var på lägerskola etc från den åldern. Inget konstigt. Hur tänkte du, TS träna ditt barn på att "sköta sig" om han aldrig får vara själv? 

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • 3bairns

Äldsta är 9 och skulle gärna få vara hemma om hon ville själv. Hon är hemma nån timme eller så ibland men tex en studiedag är hon hellre på fritids än hemma. Hon skulle inte få laga mat eller så och med henne vet jag att om jag säger att hon inte får så gör hon inte det. Mellantjejen däremot är nu 7 och struntar i de flesta "regler" när de inte passar henne. Därför får hon också mycket mindre frihet än äldsta fick i samma ålder. Så jag skulle säga att det beror mycket på barnet men också på hur mycket man övat dem. Det verkar lite galet om man först aldrig är ensam hemma och sen ska klara att gå hem/låsa upp/göra läxor/fixa mellanmål och vara ensam ett par timmar.

• Majsan70

Alla barn har ju olika mognadsnivåer. Ålder är en siffra och en siffra kan inte avgöra om barnet kan lämnas eller ej.
    Alla mina tre barn har haft olika mognadsgrader och det har sett olika ut på alla vis med hur jag har lämnat dem.

Min minsta dotter är nu 9 år gammal och går hem från fritids själv. Hon gör sina läxor o tränar lite innan hon äter o gör sig iordning för att åka till stallet tillsammans med mig när jag kommer från jobbet.  PÅ helgerna är vi i stallet på morgonen o då är dottern hemma själv o tar frukost o sånt innan vi ringer o ber henne göra sig iordning för att åka o rida.

Sonen gick hem från fritids själv redan som 8 åring därför att han tyckte det var OK o klarade av det galant.  Ja som sagt det ser olika ut. Mellan dottern har haft helt andra förutsättning.

Däremot har alla mina tre barn slutat fritids efter tredje årskurs. Det har gått hur bra osm helst.

• IsDimma

Jag var tio år när jag började få åka bussen hem själv. Hade en två år yngre bror som fick åka med mig men inte själv i början.
    Men då skulle vi passera en stor riksväg med rätt dålig sikt åt ena hållet när vi hoppat av bussen (mamma åkte med oss första två veckorna för att verkligen kolla att jag hade trafikvett nog).
    Sen hade vi farmor nära samt grannar att gå till om något hände så hade det inte varit för vägen hade jag kunnat börja tidigare.
    Beror väl på vad man har för barn också förstås.

Svar på tråden När klarar sig barnen "själva"?