• 2012mamma

Vilka dagiskläder till ettåring?

Min ettåring ska börja på dagis nu i vår och jag har ingen aning om vad jag ska köpa!

Han har en fodrade regnjacka och en ofodrad och ofodrade regnbyxor.

Mössor och vantar har han massor av och tre stycken set med flecebyxa och tröja. Vanliga innekläder har han också massor av.

Vad fattas? ska man ha softshell eller skalkläder? Ska han ha gummistövlar fast han inte går ordentligt än? Vad behövs och hur många ombyten av varje sorts plagg?

Jag är verkligen helt lost, snälla hjälp!  

• Svar på tråden Vilka dagiskläder till ettåring?
  • Lena

Gummistövlar är bra. Overall är oxå en bra grej.

• 2012mamma
    Lena skrev 2013-03-12 20:24:17 följande:
    Gummistövlar är bra. Overall är oxå en bra grej.
    vad för sorts overall? Inskolningen lär bli i april eller maj så vinteroverall är för varmt då. 
  • veh

Jag hade en skaloverall när mitt barn var litet, tyckte det funkade bra. Vill ha kläder som andas, särskilt när barnet själv inte kan säga om hen är för varm... Och gummistövlar - barnet måste ju ha något på fötterna även om han sitter i sandlådan. Innekläder behövs inte så mycket extra. Vi hade två ombyten där, om något använts fyllde vi på.

• IsDimma

Om valet står mellan soft shell och skaljacka. Välj det senare.
    Definitivt gummistövlar.
    Tjockare byxor för försommaren. Vi byter byxor på våra barn innan vi går ut för att dom ska slippa ligga i sandiga kläder plus att man drar in mindre sand på avdelningen.

Hur många ombyten beror på barnet. Vi rekommenderar två av allting (innekläder alltså). Men vet man att man har ett barn som spiller mjölk vid varje måltid så är det klart att fler tröjor är att föredra. Vi sätter på haklapp men mjölk går igenom om man spiller mycket. Likaså är fler byxor, strumpor och underkläder ett måste om man håller på att bli blöjfri. Men ett riktmärke är iaf två av allt.

Mössa man kan knyta under halsen, solhatt med band är också att föredra. Dom sitter på plats och stör inte barnet vilket andra mössor och hattar gör eftersom dom är så små att dom inte rättar till själva.
    Inga fingervantar på såna små. Trollerivantar är toppen

Överdragsbyxor ett måste på våren.

• 2012mamma
    IsDimma skrev 2013-03-12 20:33:25 följande:
    Om valet står mellan soft shell och skaljacka. Välj det senare.
    Definitivt gummistövlar.
    Tjockare byxor för försommaren. Vi byter byxor på våra barn innan vi går ut för att dom ska slippa ligga i sandiga kläder plus att man drar in mindre sand på avdelningen.

Hur många ombyten beror på barnet. Vi rekommenderar två av allting (innekläder alltså). Men vet man att man har ett barn som spiller mjölk vid varje måltid så är det klart att fler tröjor är att föredra. Vi sätter på haklapp men mjölk går igenom om man spiller mycket. Likaså är fler byxor, strumpor och underkläder ett måste om man håller på att bli blöjfri. Men ett riktmärke är iaf två av allt.

Mössa man kan knyta under halsen, solhatt med band är också att föredra. Dom sitter på plats och stör inte barnet vilket andra mössor och hattar gör eftersom dom är så små att dom inte rättar till själva.
    Inga fingervantar på såna små. Trollerivantar är toppen

Överdragsbyxor ett måste på våren.
    Finns det andra altenativ än softshell och skalkläder? Jag trodde liksom det var det man hade att välja på. Vad är skillnaden på överdragsbyxor och typ galon eller skalbyxor? Jag är verkligen helt lost som sagt. Är det några ytterkläder man behöver fler av? till exempel två jackor? 
  • iser

Personligen skulle jag säga skaljacka och överdragsbyxor (typ Lindex) och regnkläder. Ett par gummistövlar är bra att ha. Men det bästa är nog att du frågar förskolan. På förskolan där min dotter går så har de väldigt specifika önskemål. (Har aldrig hört om en förskola som har sådana). Där vill de exempelvis inte att barnen har body eller snickarbyxor eller skor med snörning etc etc. Det bästa är att fråga på förskolan tycker jag. Vad de föredrar. Ytterkläder etc är ju annars ofta en smaksak.

• Mellanmjölkens land

Vi har skaljacka och skalbyxor till vår nästan-2åring och har haft det sen hon började dagis i höstas. Ett annat alternativ är skaloverall. När vi började fick vi höra att vi skulle köpa både galon och skalkläder så det gjorde vi men jag tror att galonkläderna användes typ 2ggr. Bra skalkläder står emot vatten.

Vindfleece kan vara bra för torra men svala dagar och ett par skor som är lättare att gå i kan nog vara en bra idé för en liten kille som precis börjar gå själv!

• IsDimma

Och sen till sommaren så är sandaler med täckt tå att rekomendera, så lätt att slå i tårna annars Överdragsbyxor är vad du oftast köper som vuxen. Står emot lite väta men är framförallt vindtäta. Det är iofs galon också men det Andas inte samt är betydligt klumpigare för barnet att använda torra dagar.

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • IsDimma

Snickarbyxor är opraktiska eftersom man måste av med så mycket när man byter blöja. Och skulle alla våra 15 barn ha snörpning på skorna skulle det ta ytterligare massor med tid innan vi kommer ut, det är lika omöjligt som fingervantar (jag har 1-2åringar på mitt jobb). Däremot så föredrar jag personligen body, det är ett praktiskt plagg för barnet som slipper glipor i framförallt ryggen men även magen. Och fråga även om blöjor. Hos oss vädjar vi till föräldrarna att inte köpa up-and-goblöjor. Barnen får gärna komma i såna på morgonen men vi vill ha vanliga

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Indianica

t
    Om du har en skaljacka så köp en bra skaljacka och bra skalbyxor så behöver du bara en uppsättning, det är ju vattenavvisande. En fleecejacka/ullkofta kan också vara bra att ha kyliga dagar under skaljackan.

Fördelen med galonbyxor är att de är lätta av spola av lera om han blir hemskt lerig på våren, vissa dagis föredrar därför galonisar, hör med ditt specifika dagis! 

På våren är stövlar ett måste och gärna fodrade allvändersstävlar som värmer fossingarna lite exta. 

• Indianica
    iser skrev 2013-03-12 21:07:35 följande:
    Personligen skulle jag säga skaljacka och överdragsbyxor (typ Lindex) och regnkläder. Ett par gummistövlar är bra att ha. Men det bästa är nog att du frågar förskolan. På förskolan där min dotter går så har de väldigt specifika önskemål. (Har aldrig hört om en förskola som har sådana). Där vill de exempelvis inte att barnen har body eller snickarbyxor eller skor med snörning etc etc. Det bästa är att fråga på förskolan tycker jag. Vad de föredrar. Ytterkläder etc är ju annars ofta en smaksak.
    Ja, fråga på förskolan, de har ofta mycket erfarenhet och tips.
  • HEARM

bästa köp jag gjort är en fleecfodrad regnoverall från ica maxi. perfekt på dagis för det lilla barnet.

• Gaytjej

Vår förskolepersonal blev väldigt förtjusta i overallen vi köpte till vår son. Den är ofodrad, rymlig och vattentät och vi har använt den hur mycket som helst! Utifrån temperaturen tar vi på honom olika plagg under overallen. Reflex hette den vi köpte (dumt namn, svårt att googla), fanns på Barnens Hus. 

Vi har ett par fodrade eller ofodrade (beroende på årstid) galonbyxor och galonjacka hängande hela tiden på dagis. Personalen drar på detta ifall det är riktigt ruskväder. Sedan kommer han dit i regntäta skalbyxor och skaljacka - eller windstopper eller softshell beroende på väder för dagen...

Utöver gummistövlar så har vi på vår och höst ett par vattentäta läderstövlar som är lätta ta ta på och bekväma. 

Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
Svar på tråden Vilka dagiskläder till ettåring?