• cattis j

kortisontabletter mot allergi

Har provat dom flesta allergi-medicinerna, tabl,nässpray osv, men hjälper inte, har pollen,gräs,pälsdjur allergi, är allergisk året runt!
    funderar nu på kortisontabl, nån som provat? bra/dåligt?

• Svar på tråden kortisontabletter mot allergi
  • fjonkelina

Om du menar Betapred så är väl det ngt man bara tar vid akutare allergi-situationer. Kortison är inget man äter året runt men däremot kortison-inhalator.

Egentligen ser jag ut som Modesty Blaise.........................................
  • Grattis

Pollen och gräs är på våren, sommaren, hösten beroende på vad, så där finns hjälp att få, pälsdjur kan du väl bara hålla dig undan ifrån, permanent(jag har precis samma problem som dig).

Gå till vårdcentralen så hjälper de dig där eftersom du förmodligen varit där innan och fått testa olika saker. Det är nog dags att dra på lite hårdare då om det du käkar inte hjälper. Det är dock mitten av mars och minusgrader/snö i majoriteten av landet så jag förstår inte riktigt vad för problem du skulle ha just nu, även om du säger att du är allergisk året runt, för det är du ju verkligen inte?

• Fia 28

Kortisonnässpray tar jag faktiskt året runt, men skulle inte ta det konstant i tablettform. Singulair är annars supermedel när pollensäsongen är som värst.

• alynda
    Grattis skrev 2013-03-13 15:45:16 följande:
    Pollen och gräs är på våren, sommaren, hösten beroende på vad, så där finns hjälp att få, pälsdjur kan du väl bara hålla dig undan ifrån, permanent(jag har precis samma problem som dig).

Gå till vårdcentralen så hjälper de dig där eftersom du förmodligen varit där innan och fått testa olika saker. Det är nog dags att dra på lite hårdare då om det du käkar inte hjälper. Det är dock mitten av mars och minusgrader/snö i majoriteten av landet så jag förstår inte riktigt vad för problem du skulle ha just nu, även om du säger att du är allergisk året runt, för det är du ju verkligen inte?

Både jag och min arbetskamrats barn har vissa dagar den senaste månaden kännt av pollen som kommer söderifrån, ev från södra Europa (bor i stockholm). Päldsdjur är väl knappast heller säsonsberoende? Bara att åka tunnelbana kan vara ett vågspel, då man i rusningstid kanske inte får plat annat än i vagnar där djur är tillåtna. Dessutom är det ganska många hubndägare som inte bryr sig om i vilka vagnar man får ha hund och inte, och de flesta djurägare är helt omedvetna om att de bär med sig hår och mjäll i kläderna.

Men annars håller jag med dig om rådet till TS att söka ytterligare vård, men TS behöver nog remiss till allergimottagning. Utred alla andra möjligheter först, för kortisontabletter ger allvarliga biverkningar i längden.
  • cattis j
    Grattis skrev 2013-03-13 15:45:16 följande:

"För det är du ju verkligen inte" Jo det är jag, jag kan ju inte isolera mej, självklart kommer jag i kontakt med pälsdjur ändå, är även dammallergiker.

Har läst om olika preparat o även provat en hel del, så efter vad jag läst så verkar kortison effektivast..men jag har aldrig provat som sagt.
  • Sofie92

Jag går och tar sprutor var 6:e vacka mot björkpollen men man kan även ta mot gräs, olika slags djur mm. Jag går och får sprutor på lung och allergi mot i Falun. Man börjar med att ta spruta 1 gång i veckan i 15 veckor sen går man över till var 6:e vecka och ska ta sprutor i 3 år. Jag har i stortsett bara ett halvår kvar och för mig har det blivit otroligt mycket bättre då jag har extrem pollenallergi. Men ta kontakt med din vårdcentral om får skicka en remiss till den allerig mot som ni har. Från att ha tagit ögondroppar, nässpray och antihistamin istort sett året runt pga olika allergier till att jag bara tar nån gång ibland då jag börjar nysa väldigt på morgonen. Mitt liv känns så otroligt mycket lättare eftersen jag började med sprutorna.

Svar på tråden kortisontabletter mot allergi