• Anonym (för barnet)

mamman ansöker om ensam vårdnad mot barnets vilja och min

Jag är en bonusmamma så ni vet!

Sitter i en sits o vet inte vart vi ska vända oss o hur vi går till väga.
    Behöver råd och tips snabbt!!!

Ska försöka förklara på ett enkelt men faktarikt sätt hur sitsen ser ut.

döper dom inblandade så här
    barn 1 (äldsta sonen) 
    barn 2 (yngste sonen)

sen drygt 6-8 månader bakåt har barn nr 1 blivit mer o mer arg sur och kaxig börjat få utbrått hemma och i skolan så han vart tvungen att bli hämtad hem då lärare inte klarat av honom.

Barn 2 har fortsatt vara lugn o glad precis som vanligt tills för några veckor sen då han blev nedstämd en del.

För drygt 8 månader sen träffa barnens mamma en kille som hon efter kort tid började leva ett samboliknande förhållande med. Detta utan att vi jag och maken visste något. 
    Sen kom ett samtal från socialen en kväll i början av oktober.
    Då fick vi veta att mammans kille blivit hämtad av polis i deras hem pga att han varit agressiv i samband med ett för stort intag av tabletter (vet ej sort) . Barnen fanns vid detta tillfälle hemma hos henne.

Det blir automatiskt en anmälan till socialen då.
    Vi får hem papper o där kan vi läsa oss till att killen dels åkt dit för snatteri, narkotikabrott och i cellen försökt hänga sig i sina byxor samt kalsonger.
    Han är en känd missbrukare som påstår sig vatir ren 18 månader dock då inte då polisen fick hämta honom och inte vid dom andra anklagelserna ja just skrev.

Barn 1 har valt att inte vilja bo hos oss alls nu från att ha trappat ner från varannan vecka till varannan helg till inget för drygt 6 veckor sen då han fick ett extremt utbrott här o försökte slå mig i magen (jag är gravid) skrek att han ville jag skulle dö o han hatar mig.
    Då sa jag och min man efter att ha talat om de att vi inte kan tvinga honom att komma hit mer.
    Vi väljer då att ge honom tid.
    Maken skickar sms då o då men barnet 1 svarar inte.

Nu för knappt en vecka sen kom ett brev från en advokatbyrå där vi fått ett ultimatum.

Barn 2 får bo hos oss varannan helg eller så begär mamman ensam vårdnad.
     Anledningen föräldrarna kan inte samarbeta och kommunisera står det.

Barn 2 har jag talat med o berättat vad som sker o frågat vad barn 2 helst önskar om boende.
    Barn 2 vill inte förändra något utan vill fortsätta bo varannan vecka o visar nu oro.
    Jag och maken har lovat att vi kommer kämpa för att hans önskan ska bli / fortsätta vara verklig.

Hur mitt o makens liv ser ut hör ju självklart till saken.
    Vi är gifta sen snart 3 år väntar vårt andra gemensamma barn har ett barn på 4 år o tillökningen kommer om några veckor.
    Vi är mitt i en flytt från en trång lägenhet till ett stort fint hus på landet.
    Maken jobbar fast anställd sen snart 15 år.
    Jag är dock arbetslös och sjukskriven för foglossning.

Denna flytt är något mamman inte gillar heller då hon anser att man inte ska bo på landet.
    Men de är så nära stan att vi kommer kunna gå upp vid samma tid cirka o det är inte mkt längre till skolan än det är nu bl.a

Sen gillar hon heller inte att vi ska ha barn men anser att det är upp till oss o detta är ett efterlängtat planerat barn.

Så om ni har frågor ställ dom gärna!!!
    Har ni råd i hur vi går till väga nu snälla dela med er!!
    Vi vill inte förlora barn 2 o vi vill gärna få tillbaka barn 1 igen.

vi är 2 vanliga svensson personer med kombi snart hus o en katt.
    Inte rika inte fattiga
    inga droger eller alkoholproblem
    umgås med andra familjer mest hela tiden som har barn i samma åldrar
    och har en nära relation med våra familjer. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-14 09:36
    Barn 1 är snart 10 år
    Barn 2 är nyfylld 8 år

• Svar på tråden mamman ansöker om ensam vårdnad mot barnets vilja och min
  • Notperfect

Jag kan inte se någon som helst anledning till att hon på något sätt skulle få enskild vårdnad. Särskilt inte med en anmälan från socialen.

Jag tycker ni ska låta henne stämma er då jag tvivlar på att hon skulle få rätt i sin sak. Gå till en advokat ni också?

• Anonym (för barnet)
    Notperfect skrev 2013-03-13 19:03:25 följande:
    Jag kan inte se någon som helst anledning till att hon på något sätt skulle få enskild vårdnad. Särskilt inte med en anmälan från socialen.

Jag tycker ni ska låta henne stämma er då jag tvivlar på att hon skulle få rätt i sin sak. Gå till en advokat ni också?
    Vi ser inte det heller men sen är hon en mästare i att manipulera folk tyvärr o vi vet inte om hon kommer med nån rövarhistoria, det har hänt förut för drygt 3 år sen men den gången genomskådades hon.

Så vi ska fixa en advokat själva om detta nu kommer gå till domstol vilket vi tror av det vi läste i brevet.??
    Det är inget man blir tilldelad ?

Frågar allt då vi inget vet.
    sist gick det inte upp i domstol utan stanna i familjerätten med möten 
  • Notperfect
    Anonym (för barnet) skrev 2013-03-13 19:07:22 följande:
    Vi ser inte det heller men sen är hon en mästare i att manipulera folk tyvärr o vi vet inte om hon kommer med nån rövarhistoria, det har hänt förut för drygt 3 år sen men den gången genomskådades hon.

Så vi ska fixa en advokat själva om detta nu kommer gå till domstol vilket vi tror av det vi läste i brevet.??
    Det är inget man blir tilldelad ?

Frågar allt då vi inget vet.
    sist gick det inte upp i domstol utan stanna i familjerätten med möten 
    Jag har ingen aning om hur det funkar med advokat men sannolikheten att ni blir tilldelad någon är nog minimal. Jag tycker ni ska kolla upp någon bra familjerätts advokat där ni bor. Ni ska absolut inte acceptera att ha barnet varannan helg.

Fan vad arg jag blir på föräldrar som inte fattar att den som skadas värst är barnet. Sådan jävla idioti av henne att göra så!!

Och strunta i att hon manipulerar. Om hon ska påstå något så måste hon kunna bevisa det i en tingsrätt. Det är inte bara hennes ord som duger. Hon har en anmälan på sig, ni har det inte!

Ni borde kontakta henne och fråga om hon är säker på att hon vill gå igenom en sådan här tvist!!

Är hon fortfarande tillsammans med denne man som brukar drogar?
  • Anonym (för barnet)
    Notperfect skrev 2013-03-13 20:07:56 följande:
    Jag har ingen aning om hur det funkar med advokat men sannolikheten att ni blir tilldelad någon är nog minimal. Jag tycker ni ska kolla upp någon bra familjerätts advokat där ni bor. Ni ska absolut inte acceptera att ha barnet varannan helg.

Fan vad arg jag blir på föräldrar som inte fattar att den som skadas värst är barnet. Sådan jävla idioti av henne att göra så!!

Och strunta i att hon manipulerar. Om hon ska påstå något så måste hon kunna bevisa det i en tingsrätt. Det är inte bara hennes ord som duger. Hon har en anmälan på sig, ni har det inte!

Ni borde kontakta henne och fråga om hon är säker på att hon vill gå igenom en sådan här tvist!!

Är hon fortfarande tillsammans med denne man som brukar drogar?
    Ja dom bor ihop. hon bad tillomed om att när han släpptes skulle han få komma hem direkt!!!
    Då ska ja ringa imorgon o leta rätt på bästa möjliga advokat.
    Men hade för mig att man va tvungen att gå genom familjerätten innan det hamnar i domstol såvida det inte är extrema fall vilket detta inte är då det inte finns någon orsak till att barnen inte ska kunna bo hos oss med.

Speciellt när banr 2 tydligt säger o visar att han inte vill ändra nått.
    Igår sa han här "- vad är det för dag idag? jag svar tisdag o sen är de skola onsdag torsdag o fredag o då ska du åter till mamma. - NEJ inte redan! uttrycker han direkt då!
  • Anonym

En viktig sak som du glömt är barnens ungefärliga ålder.

• Notperfect
    Anonym (för barnet) skrev 2013-03-13 20:41:27 följande:
    Ja dom bor ihop. hon bad tillomed om att när han släpptes skulle han få komma hem direkt!!!
    Då ska ja ringa imorgon o leta rätt på bästa möjliga advokat.
    Men hade för mig att man va tvungen att gå genom familjerätten innan det hamnar i domstol såvida det inte är extrema fall vilket detta inte är då det inte finns någon orsak till att barnen inte ska kunna bo hos oss med.

Speciellt när banr 2 tydligt säger o visar att han inte vill ändra nått.
    Igår sa han här "- vad är det för dag idag? jag svar tisdag o sen är de skola onsdag torsdag o fredag o då ska du åter till mamma. - NEJ inte redan! uttrycker han direkt då!
    Stackars liten då!

Hmm, vilken oansvarig mamma som bor med en sådan idiot. Säger barnet/barnen något om honom?

Ring till familjerätten och hör dig för. Förklara att ni blivit stämda på vårdnaden och behöver veta hur ni går vidare nu.

Jag håller tummarna för er och för barnen. Uppdatera hur det går!
  • Notperfect
    Anonym skrev 2013-03-13 20:43:42 följande:
    En viktig sak som du glömt är barnens ungefärliga ålder.
    Varför är det viktigt?
  • Anonym

Kontakta genast en advokat och meddela situationen! Ett barn ska aldrig vara inblandad bland missbruk och speciellt inte våld i hem.

Min sons pappa är missbrukare och har varit våldsam i hemmet en gång och då ringde jag polisen och anmälde honom för misshandel och en massa annat. Som rutin när barn är med i bilden ( även om min son inte var hemma ) så blir det en anmälan till socialen. Jag var på mötet i fem tio minuter sen la dom ner utredningen p.g.a. att dom såg att jag gjorde det bästa för min son att inte ha kontakt med hans pappa.

Han kontaktade familjerättsbyrån för han ville träffa sin son men dom kunde inte hjälpa till p.g.a. anmälan och han var missbrukare. Han ser sin son ibland med någon annans sällskap ALDRIG ensam!  
    Att barnen blir nedstämda är antagligen för dom märker av situationen. Och aggressivt beteende kommer oftast från att dom ser en vuxen beter sig så och tror att det är okej.

Jag hoppas verkligen att detta löser sig för er för det är verkligen hemskt när barnen kommer till skada och det ska bli en tvist med advokater mm bara för ex en av föräldrarna inte kan tänka klart om man säger det på det viset.

LYCKA TILL!!

• Notperfect
    Anonym skrev 2013-03-13 20:56:53 följande:
    Kontakta genast en advokat och meddela situationen! Ett barn ska aldrig vara inblandad bland missbruk och speciellt inte våld i hem.

Min sons pappa är missbrukare och har varit våldsam i hemmet en gång och då ringde jag polisen och anmälde honom för misshandel och en massa annat. Som rutin när barn är med i bilden ( även om min son inte var hemma ) så blir det en anmälan till socialen. Jag var på mötet i fem tio minuter sen la dom ner utredningen p.g.a. att dom såg att jag gjorde det bästa för min son att inte ha kontakt med hans pappa.

Han kontaktade familjerättsbyrån för han ville träffa sin son men dom kunde inte hjälpa till p.g.a. anmälan och han var missbrukare. Han ser sin son ibland med någon annans sällskap ALDRIG ensam!  
    Att barnen blir nedstämda är antagligen för dom märker av situationen. Och aggressivt beteende kommer oftast från att dom ser en vuxen beter sig så och tror att det är okej.

Jag hoppas verkligen att detta löser sig för er för det är verkligen hemskt när barnen kommer till skada och det ska bli en tvist med advokater mm bara för ex en av föräldrarna inte kan tänka klart om man säger det på det viset.

LYCKA TILL!!
  • Anonym
    Notperfect skrev 2013-03-13 20:44:43 följande:
    Varför är det viktigt?
    Barnens ålder är viktig gällande barnens vilja som Ts åberopar.
Svar på tråden mamman ansöker om ensam vårdnad mot barnets vilja och min